2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رد مصوبه کاهش مجازات اعدام

تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رد مصوبه کاهش مجازات اعدام

در حال حاضر گفته می‌شود مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با این توجیه که کاهش مجازات اعدام باعث گسترش اعتیاد می‌شود، در تلاش برای رد این مصوبه مجلس در شورای نگهبان هستند.

دوات آنلاین۱۳۵ نماینده مجلس در برابر ۲۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، رای به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و کاهش مجازات اعدام از جرایم مرتبط با مواد مخدر داده‌اند، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنان مخالف این طرح است.

سردار علی مویدی، فرمانده سابق پلیس مبارزه با مواد مخدر و قائم‌مقام کنونی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یکی از مخالفان جدی این طرح است. اعضای دیگر ستاد نیز با قائم‌مقام دبیرکل هم‌نظرند. 

دیروز اسدالله هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اینگونه مخالفتش را با کاهش مجازات اعدام مطرح کرد: گفته می شود که اعدام قاچاقچی مواد مخدر تبعاتی برای خانواده وی که بیگناه هستند دارد؛ باید پرسید سالانه چه تعداد خانواده به‌خاطر عمل قاچاقچیان از هم می‌پاشد؟

مویدی، قائم مقام دبیرکل ستاد هم که بارها با طرح کاهش مجازات اعدام مخالفت کرده بود، پس از تصویب طرح در صحن مجلس، گفت: «عرصه مبارزه با موادمخدر، عرصه‌ای است که باید به صورت آگاهانه و هوشمندانه حرکت کند و واکنش‌های احساسی با قاچاقچیان عرصه را بر آنها تنگ نخواهد کرد، بلکه زمینه را برای آنها فراهم‌تر می‌کند.»

اما نکته مهم در این میان، موافقت کارگروه کاهش تقاضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با کاهش مجازات اعدام است؛ مجمعی که سال 67 قانون مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر را تصویب و عملی کرد. در حال حاضر قانون مبارزه با مواد مخدر، جزو قوانین استثنایی است که نه در مجلس، بلکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است.

اما حالا علی هاشمی، دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیر کارگروه کاهش تقاضای مجمع، معتقد است که مجازات اعدام برای این جرایم باید کاهش یابد.

اما رویکرد سنتی ستاد، با هرگونه تغییری در قوانین مخالف است. چه آنکه هم با طرح کاهش مجازات اعدام مخالف است، هم با طرح توزیع دولتی مواد مخدر.

این در حالی‌است که دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت نظام ازسوی رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود و دولت حسن روحانی در چهار سال گذشته تلاش کرده نگاهی ریشه‌ای و آسیب‌شناسنه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

در حال حاضر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، همزمان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز هست. او به‌عنوان چهره‌ای اصولگرا و سنتی، سردار علی مویدی را به عنوان قائم‌مقام خود در این ستاد به کار گرفته و با توجه به غیبت وزیر کشور در بیشتر جلسات، در عمل، دبیرکل ستاد سردار علی مویدی است که نگاهی پلیسی و مقابله‌ای با مواد مخدر دارد؛ نگاهی که در نیروی انتظامی هم وجود دارد و با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مخالفت می‌کند.

شاید با تغییر در شاکله ستاد مبارزه با مواد مخدر و حضور کارشناسان در این ستاد، نگاه کارشناسانه به رویکرد فعلی غالب شود.

در حال حاضر گفته می‌شود مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با این توجیه که کاهش مجازات اعدام باعث گسترش اعتیاد می‌شود، در تلاش برای رد این مصوبه مجلس در شورای نگهبان هستند.

ازسوی دیگر نمایندگان مجلس که این اصلاحیه را به تصویب رسانده‌اند معتقدند اعدام‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته نه‌تنها تاثیری در کاهش توزیع مواد مخدر و اعتیاد نداشته، بلکه آثار منفی اجتماعی و بین‌المللی هم در پی داشته است.

به طوریکه جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، چهار دهه مبارزه با مواد مخدر را بی‌تاثیر می‌داند. به‌گفته او، اصلاح قانون به رهایی بیش از 90 درصد محکومان به مجازات اعدام کمک می‌کند.

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.