2024/09/16
۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
پیشنهادات ما
خلاصه داستان و نقد فیلم تمساح خونی ساخته جواد عزتی

خلاصه داستان و نقد فیلم تمساح خونی ساخته جواد عزتی

موضوع فیلم تمساح خونی چیست و چه نقدهایی درباره آن نوشته اند؟

دوات آنلاین -فیلم تمساح خونی اولین ساخته جواد عزتی است؛ فیلمی کمدی اکشن که نظر بینندگان و منتقدان را جلب کرد و توانست موفق ظاهر شود. خلاصه داستان و چند نقد بر این فیلم را در ادامه بخوانید:

 

خلاصه داستان فیلم تمساح خونی

قبل از هر چیز باید بدانید تمساح خونی یک اصطلاح در بازی پوکر است و به بازنده‌ای اطلاق می‌شود که چیزی برای از دست دادن ندارد.

 

در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: من یه تمساحم، یه تمساح خونی ! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست دادن نداره… ولی باز دلش ریسک های بزرگ می خواد!

 

تمساح خونی ماجرای دو جوان را روایت می‌کند که در عین آس و پاسی می‌خواهند یک‌شبه پولدار شوند. فیلم بن‌مایه‌های خوبی برای خنداندن بیننده دارد و می‌تواند بدون لودگی و شوخی‌های زننده جنسی از پس خنداندن مخاطب بربیاید. «تمساح خونی» تفکر غلطی را که در محیط عمومی جامعه و شاید بیشتر به واسطه فضای مجازی رواج پیدا کرده و به افراد القا می‌کند که هر پیشرفتی باید سریع اتفاق بیفتد و هر قله‌ای باید یک‌شبه فتح شود، نقد می‌کند.

 

هومن و پیمان مأمور جابه‌جایی دلار و انجام کارهای صرافی برای یک شرکت خصوصی هستند. دکتر، صاحب شرکت، مرد مسنی است که مدیریت شرکتش را به مردی ناتو سپرده. مدیر از شرکت دزدی می‌کند و قمارباز قهار و بی‌رحمی است که به هر قیمت و با هر روشی طلب خود را از بازندگان نقد می‌کند. البته در پوکر به پای هومن نمی‌رسد و داستان از همین نقطه آب می‌خورد.هومن و پیمان با هویت جعلی به یک جلسه حرفه‌ای و مخوف قمار می‌روند که مخصوص پوکربازان قهار است. در آنجا اتفاقی با مدیر شرکت روبه‌رو می‌شوند و به شرط اینکه لو نروند، با او زد و بند می‌کنند.تمام ماجرای تمساح خونی در یک شب تا صبح اتفاق می‌افتد. هومن و پیمان باید از خودشان و پول زیادی که همراه‌شان هست مراقبت کنند تا ساعت ۱۰ صبح که پایشان به شرکت برسد و پول شرکت را پس بدهند.

عکسی از فیلم تمساح  خونی

بازیگران تمساح خونی

از بازیگرانی که در این فیلم اکشن و کمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، سعید آقاخانی، جمشید جهان زاده، رامین پورایمان و کیومرث مرادی را نام برد.

 

نقد فیلم تمساح خونی

در ادامه خلاصه ای از چند نقد بر این ساخته جواد عزتی را می خوانید:

 

کمدی اکشن درست و حسابی

احمد محمدتبریزی در روزنامه جوان نوشت: ... «تمساح خونی» را باید یک اکشن کمدی درست و حسابی در سینمای ایران دانست که کمتر نمونه‌اش را در سینمای ایران ساخته می‌شود. فیلمسازان دیگری سعی کرده‌اند این جنس از کمدی را در فیلم‌هایشان نشان دهند، ولی انقدر در داستان و ساخت ضعف داشته‌اند که فیلم‌شان چیزی برای عرضه نداشته است.

«تمساح خونی» برخلاف نسخه‌های شکست خورده قبلی، در فرم و محتوا، فیلم استاندارد و قابل قبولی است و می‌تواند مخاطبش را تا پایان راضی نگه دارد. اتفاقا این جنس از کمدی‌سازی، همین نیازِ سینمای ایران است تا از طریق آن، ژانر کمدی، چندین پله ارتقا پیدا کند و دیگر فیلم‌های ضعیف و سطح پائین نتوانند به راحتی در سینما‌ها اکران شوند.

بد نیست به این نکته مهم در «تمساح خونی» توجه کنیم؛ فیلمِ تازه جواد عزتی در داستان حرف نو و تازه‌ای را نمی‌زند و تمام تلاشش را کرده تا بر اساس قواعد تعریف شده در این ژانر و بر اساس تجربه‌های فیلم‌های موفق دیگر پیش برود. شاید در داستان با خلاقیت یا ایده نویی روبه‌رو نباشیم، ولی فیلم در همین حد به خوبی رسالتش را انجام می‌دهد و دچار ضعف و کاستی نمی‌شود.

«تمساح خونی» مثل خیلی از اکشن کمدی‌های دیگر، داستان دو دوستِ گیج و منگ را روایت می‌کند که بر حسب تصادف، صاحب پول زیادی می‌شوند و در تعقیب و گریزشان از دستِ باند‌های خلافکار، خیلی اتفاقی و شانسی پیروز می‌شوند و آن‌ها را ناکام می‌گذارند.

همانطور که گفته شد، با این سوژه، فیلم‌های زیادی در سینمای جهان ساخته شده و می‌شود که ایراد خاصی ندارد. وقتی فیلمی می‌تواند سوژه‌ای تکراری را در روایت و فرمی جذاب و تماشاگرپسند ارائه دهد، دوباره گفتنش هیچ ایرادی ندارد....

عکسی از فیلم تمساح  خونی

تمساح خونی؛ فیلم باطراوت

کمال پورکاوه در فیلیمو نوشت: اولین ساخته بلند جواد عزتی، یکی از باطراوت‌ترین فیلم‌های ساخته شده چند سال اخیر سینمای ایران است. او که پیش از این با کوله‌باری از تجربه بازیگری در سطح اول سینمای ایران درخشیده بود، حالا با اولین ساخته سینمایی بلند‌اش، سویه دیگری از توانایی‌های سینمایی‌اش را به نمایش گذاشته است.

فیلمساز با اتکا به فضای این روزهای سینمای ایران که آثار کمدی را مهمترین درگاه ارتباط با مخاطب می‌داند، به سراغ گونه کمتر تجربه شده کمدی-اکشن رفته و در این مسیر با تسلطی که از ریتم روایی و جادوی تدوین از خود نشان می‌دهد فیلمی خوش ریتم ساخته که مخاطب را علیرغم همه فراز و فرودهایش تا به انتها با خود همراه می‌کند.

عزتی با کمک یک تیم بدلکاری حرفه‌ای و تسلطی که از تکنیک سینمایی از خود نشان می‌دهد، موفق می‌شود سکانس‌های اکشن قابل قبولی را برای مخاطب به نمایش گذارد که سطح سینمای ایران را در زمینه تعقیب و‌ گریزهای خیابانی ارتقا می‌دهد‌.

زوج جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر، با آن بده بستان‌های جذابی که دارند، یکی از موفق‌ترین زوج‌های کمدی سال‌های اخیر را ( نگاه کنید به سکانس مفرح و پر تحرک کازینو و خلق کمدی‌های موقعیت که ترکیبش با کمدی کلامی لحظات باطراوتی را می‌آفریند) خلق می‌کنند که می‌تواند تا سال‌ها در خاطر سینما دوستان بماند.

 

فیلم قصه گو

سعیده نیک اختر، منتقد نیز نوشت: ... تمساح خونی در وهله اول یک فیلم قصه‌گوست. بارها مطرح شده که مشکل سینمای ایران فیلمنامه است و خیل عظیمی از فیلم‌ها، از کش‌دادن دو خطی اولیه‌شان به ۹۰ الی ۱۲۰ دقیقه فیلم سینمایی ناتوانند. تمساح خونی در قدم اول مساله را برای مخاطب جا می‌اندازد، سمپاتی تمام‌عیاری را نسبت به دو شخصیت اصلی برای مخاطب ایجاد کرده و موتور قصه را در مدتی کمتر از ۳۰ دقیقه روشن می‌کند و در ادامه نیز با استفاده از گره‌های داستانی پرقوت و رفت‌وبرگشت‌های درگیرکننده، مخاطبش را به معنی دقیق کلمه حفظ می‌کند. البته فیلم در پرده آخر و برای گره‌گشایی ضعف‌هایی دارد و در ارائه اطلاعات، ترسیم‌ انگیزه کاراکترها و پذیرفتنی کردن پایان، خوب عمل نمی‌کند اما می‌توان کلیت کار را دیدنی و جذاب ارزیابی کرد....

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.