2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
معضل بازماندگی از تحصیل کودکان سوری در اردوگاه زعتری

معضل بازماندگی از تحصیل کودکان سوری در اردوگاه زعتری

اگرچه اردن متعهد شده است که تمامی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را بار دیگر به مدرسه و روند تحصیل وارد خواهد کرد اما بسیاری از خیریه‌های بین‌المللی مشغول در این کشور تذکر داده‌اند که انجام این کار با سیستم کنونی انجام شدنی نیست.

دوات آنلاینهزاران نفر از کودکان پناهجوی سوری در اردوگاه زعتری در اردن از تحصیل بازمانده‌اند. این در حالی است که سال گذشته مسئولین این اردوگاه اعلام کردند در حال آماده سازی شرایط 75 هزار مدرسه برای ورود این دانش‌آموزان به مدرسه هستند. اگرچه اردن متعهد شده است که تمامی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را بار دیگر به مدرسه و روند تحصیل وارد خواهد کرد اما بسیاری از خیریه‌های بین‌المللی مشغول در این کشور تذکر داده‌اند که انجام این کار با سیستم کنونی انجام شدنی نیست. در حال حاضر مشکلاتی چون فقدان حمایت از دانش‌آموزان، کمبود معلم و آزار و اذیت دانش‌آموزان وامانده از تحصیل وجود دارد.

اردوگاه زعتری پنج سال قبل در زمره نخستین اردوگاه های شمال اردن بود که درهایش را برای حمایت و مراقبت از بخش بزرگی از پناهجویان سوری باز کرد. از آن زمان ده‌ها هزار کودک سوری در مدارس موقتی کمپ مشغول به تحصیل هستند اما نبود معلم‌های واجد شرایط برای آموزش این کودکان این مدارس را نیز از حیطه کاربردی خارج کرده است. از زمان آغاز درگیری‌ها 1.3 میلیون کودک سوری مرزهای کشور را برای ورود به اردن رد کرده‌اند اما هنوز بیشتر آنها نتوانسته‌اند دوباره به جریان تحصیلی بازگردند.

بسیاری از این کودکان در حال حاضر در بازار مشاغل غیرمولد که مخصوص افراد کم و سن و سال هستند مشغول شده‌اند. از سوی دیگر بخش بزرگی از دختران برای کم شدن بار اقتصادی خانواده‌ها در اردوگاه مجبور هستند  تن به ازدواج‌های اجباری بدهند.

بر اساس آمار سازمان «کودکان را حفظ کنید» نزدیک به 50 درصد خانوارهای سوری در اردن به درآمدی متکی هستند که از سوی کودکان تامین می‌شود.

به رغم تلاش‌های فراوان برای مهیا کردن شرایط مدارس اردن جهت ورود پناهجویان، اکثر نوجوانانی که در سال‌های گذشته از تحصیل بازمانده اند مجبورند میان کار کردن و ادامه تحصیل دست به انتخاب بزنند.

در کنفرانس بین‌المللی مربوط به وضعیت پناهجویان سوری که سال گذشته در لندن برگزاری شد دولت اردن متعهد شد تا این بحران را با ساخت 50 هزار مدرسه دولتی جدید مخصوص پناهجویان به علاوه 25 هزار مراکز آموزشی غیر رسمی این بحران را مدیریت کند. با این حال کمتر از نیمی از این مدارس دولتی با 24 هزار و 542 دانش‌آموز سوری آماده به کار شدند. در حال حاضر 198 مدرسه دولتی به صورت دو شیفت در حال تدریس به این کودکان هستند و برخی از دانش‌آموزان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها علاوه بر ساعات صبح، بعد از ظهرها هم در مدرسه حاضر می‌شوند.

 

 

 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.