2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
جینسینگ برای چی خوب است؛ از لاغری تا رشد و تقویت مو و پوست

جینسینگ برای چی خوب است؛ از لاغری تا رشد و تقویت مو و پوست

جینسینگ خواص بسیار گسترده ای دارد؛ از تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن تا .... همه این موارد در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -احتمالا شما هم درباره خواص جینسینگ خوانده یا شنیده اید اما این گیاه دارویی که اتفاقا گران هم هست دقیقا چیست و برای چی خوب است؟ آیا عوارضی هم دارد؟ آن را از کجا بخریم و چگونه مصرف کنیم؟ چه کسانی نباید سراغ این گیاه جوانی بروند؟

چرا به جینسینگ گیاه جوانی می گویند

جینسینگ، گیاه جوانی، چیست

جینسینگ که به گیاه جوانی عروف است، گیاهی از تیره عشقه دارای ریشه عمیق، بزرگ و گوشتی است. پوسته خارجی آن به رنگ زرد و طعم آن کمی شیرین و گاهی تلخ مزه است. این ریشه زمانی که از خاک برداشت می‌شود، محتوی آب زیادی است و در نتیجه برای ماندگاری بیشتر، آن را بلافاصله ‌خشک می‌کنند.

 

جینسینگ را به صورت جوشانده، عصاره یا اسانس مصرف می‌کنند. گیاه جوانی در مناطقی از کره، چین، ژاپن، آمریکا و کانادا می‌روید، اما رویشگاه اصلی آن کره است و در منابع آمده است جینسینگ کره‌ای بالاترین کیفیت را دارد و تاثیرات دارویی آن بیشتر است.

 

جینسینگ حاوی ترکیبی به نام جینسنوسید (ginsenosides) است که درواقع، خواص درمانی آن وام‌دار این ماده است. این ریشه‌ی گیاهی، ترکیبات دیگری ازجمله پلی‌استیلن، پلی‌فنولیک، آرژنین و مشتقات آن و همچنین پلی‌ساکارید اسیدی را نیز دربر دارد.

 

گیاه جوانی را از کجا بخریم

فروش این گیاه بدون تجویزپزشک آزاد است و آنچه که درخیلی از عطاری‌ها به نام این گیاه به فروش می‌رسد تقلبی است، از این رو توصیه می‌شود جینسینگ با تجویز پزشک و از داروخانه‌ها تهیه شود.

 

در برخی عطاری‌ها این ریشه را پودر کرده و درون کپسول می‌ریزند. اما چون به محتویات درون این کپسول‌ها اعتمادی نیست بهتر است تحت نظر متخصص مربوط خریداری و استفاده شود.

چای جینسینگ باعث لاغری و کاهش وزن می شود

لاغری با چای جینسینگ

برخی از انواع جینسینگ با افزایش سوخت و ساز بدن ، میزان انرژی را زیاد می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که جینسینگ نوع Panax ، دارای خواص کاهش وزن است.

 

چای لاغری جینسینگ یک ملین ملایم برای دفع چربی های اضافه بدن می باشد. این چای با افزایش سوخت و ساز در بدن باعث سوزاندن چربی های اضافی، افزایش انرژی در مغز و بدن ، احساس آرامش و احساس مثبت می شود . چای جنسینگ با کاهش میزان چربی های بدن ، مانع جذب چربی به بدن می شود ، علاوه بر آن حالت کاهش اشتهای ملایم باعث کمک به گرفتن یک رژیم غذایی متعادل می شود؛ بدین ترتیب سلامتی و تناسب اندام را برای شما به ارمغان می آورد.

 

جینسینگ برای  تقویت سیستم ایمنی بدن

جینسینگ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بر اساس نتایج یک پژوهش ایتالیایی این گیاه همچنین می‌تواند باعث افزایش تأثیر واکسن آنفلوانزا شود.

 

برای تقویت سیستم دفاعی بدنتان 2 قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خرد شده‌ جینسینگ را در یک لیتر آب سرد بریزید و با شعله‌ی ملایم بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 15 تا 30 دقیقه دم بکشد. جوشانده را از صافی رد کنید. صبح و ظهر بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره‌ی درمانی را حداکثر 3 ماه ادامه دهید.

جینسینگ چه خاصیت هایی دارد

حافظه خود را تقویت کنید

حواس پرتی، کاهش تمرکز و فراموشی از جمله مشکلاتی است که برای همه پیش می‌آید.

 

گیاه جینسینگ سلامت مغز را بالا می‌برد.

 

این گیاه روی فعالیت سلول‌های مغزی تأثیر می‌گذارد و حافظه را تقویت می‌کند.

 

هر روز ناشتا  و به مدت 45 روز یک عدد کپسول 300 میلی گرمی جنسینگ می‌تواند قدرت درک را بالا ببرد و حافظه را تقویت کند.

 

آیا جینسینگ برای تقویت قوای جنسی مفید است

دکتر پیمان آل شیخ که معاونت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را برعهده داشته، توضیح داده است متاسفانه در بین مردم به غلط از جینسینگ برای تقویت قوای جنسی و ناباروری در مردان استفاده می‌شود که ریشه پزشکی ندارد.

 

خاصیت گیاه جوانی برای پوست

ترکیبات موجود در جینسینگ متابولیسم پوست را فعال کرده و به تولید کلاژن و سفت کردن پوست کمک می کند.

 

برگ و ریشه جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها می باشند که برای سلامت عمومی پوست مفید بوده و سلول های مرده پوست را پاکسازی و به تولید سلول های جدید کمک می کند.

 

جینسینگ برای درمان انواع بیماری های پوستی مانند اگزما و آکنه مفید است. مواد معدنی و ترکیبات موجود در جینسینگ به سرعت توسط پوست جذب شده و به بهبود گردش خون خون کمک می کند.

 

اگر از سیاهی دور چشم رنج می برید از جینسینگ در نواحی دور چشم استفاده کنید. ترکیبات موجود در جینسینگ به روشن کردن پوست و رفع حلقه های تاریک اطراف چشم کمک شایانی می کند.

 

فواید جینسینگ برای مو

جینسینگ فواید بی نظیری برای موهای سر دارد. کمتر شدن ریزش موها از جمله عواملی است که مصرف جینسینگ برای آن فوق العاده است. بعضی اعتقاد دارند که ریشه این گیاه می تواند پوست سر را شاداب کند و به رشد موها کمک کند. تحقیقات نشان داده که این گیاه استرس را از میان می برد.

 

از آنجایی که استرس یکی از عوامل ریزش مو است با این شیوه سبب پیشگیری از ریزش مو می شود. ولی جینسینگ برای بدن و پوست انسان خواص بسیار زیادی دارد این خاصیت ها هم می تواند بر روی ریزش موها اثر بگذارد. استفاده از جینسینگ در هنگام شست و شوی موهای سر سبب می شود که موهای شما پر پشت تر شوند. معمولا در بعضی از شامپو ها از جینسینگ هم به مقداری استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید: گیاه خاراگوش چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

جینسینگ بسیار مانند ماینوکسیدیل هست. جنسینگ سبب کاهش فشار خون و این احتمال وجود دارد که رشد دوباره مو در قیاس با ماینوکسیدل زیاد است. همینطور جنسینگ سبب ضخیم تر شدن مو می شود. در قیاس با ماینوکسیدل، جنسینگ ضررهای ماینوکسیدل را ندارد و پس از قطع استفاده دوباره دچار ریزش مو نمی شوید.

 

جینسینگ یک ضد آپوپتوز است به این معنی که سبب افزایش تکثیر سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود. از این رو، استفاده‌ی موضعی از آن، توانایی بازسازی مو را بهبود می‌بخشد. این گیاه دارویی توسط تحریک جریان خون به پوست سر سبب تقویت رشد مو می‌شود. جینسینگ همینطور سبب بهبود سلامت فولیکول‌ها و سلول‌های مو می‌شود و به این ترتیب از ریزش مو پیشگیری می‌کند.

 

ریزش مو بیشتر با سیستم ایمنی ضعیف ارتباط دارد. یک سیستم ایمنی سالم شما را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها قدرتمند می‌کند. ولی زمانی ‌که بدن شما مشغول بازسازی خود باشد، قادر به انجام کارهای دیگر مثل رشد مو نیست و به همین علت شما دچار مشکل ریزش مو خواهید شد. جینسنگ گردش خون مناسب و همینطور جذب اکسیژن کافی توسط خون را آسان می‌کند. این گیاه دارویی با بهتر شدن سلامت ارگان‌های داخلی بدن، به طور خودکار با مشکل ریزش مو مبارزه می‌کند.

 

به شامپوی مصرفی خود ، یک قطره عصاره روغنی جینسینگ، 1 قطره عصاره روغنی گیاه رازک، 1 قطره روغن سویا و 1 قطره روغن ذرت را اضافه کرده و موهای خود را با آن شستشو دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه ، موهای خود را با آب بشوئید. مصرف 3 ماه با این شامپو در رشد، تقویت مو و در برطرف کردن مو خوره مفید است.

 

اگرچه در استفاده موضعی از گیاه پر خاصیتی مثل جینسیگ پیدایش عارضه خاصی گزارش نشده است. ولی باید این نکته را هم در نظر داشت که استفاده بیش از اندازه آن امکان دارد سبب پیدایش مشکلاتی مثل حساسیت، خارش یا قرمزی پوست شود. احتمال پیدایش این مسئله برای کسانی که پوست حساسی دارند، بیشتر است؛ بنابراین بهتر است در طول هفته حداکثر دو بار از این ماسک استفاده شود.

جینسینگ برای زنان فواید زیادی دارد

خواص جینسینگ برای زنان

اغلب خانمها ، جنسینگ را برای تولید انرژی بیشتر در بدن و افزایش استقامت مصرف می کنند. به طور کلی جینسینگ با تحریک جریان خون در بدن ، با خستگی مقابله کرده و موجب بهبود در عملکرد ورزشی خانمها می گردد.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

یکی از علائم یائسگی خانمها ، ضعف حافظه می باشد. جینسینگ با مبارزه با ضعف حافظه در خانمها ، به ایجاد تمرکز ذهنی کمک می کند. برخی از نتایج تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات جنسینگ ، دارای خواص ضدسرطانی است و در درمان برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه ، تاثیرات مثبتی دارد.

 

سایر خواص  گیاه جوانی

* افزایش قدرت جسمانی

* افزایش شادابی و نشاط

* افزایش قدرت تحمل و پایداری

* از بین بردن استرس

* مقابله با پیری و عوارض آن

* تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن

* جلوگیری از سردرد

* بهبود بی خوابی و بد خوابی

* كاهش عوارض یائسگی

* رفع خستگی، ضعف و بی حالی

* افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی

* تنظیم فشار خون. كاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن.

* تنظیم سطح قند خون بدن

* مقابله با افسردگی

* کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان

 

چای جینسینگ را چه طور درست کنیم

مقداری آب را بجوشانید و ریشه خشک شده گیاه را به آن اضافه کنید، سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید تا خنک شده و آن را بنوشید. دم کردن ریشه کمک می‌کند تا نرم و قابل استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید: گیاه علف لیمو چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

امروزه ریشه خشک شده گیاه جینسینگ برای ساخت قرص، کپسول، عصاره، چای و همچنین کرم‌ها یا سایر فراورده‌های آرایشی و بهداشتی برای استعمال خارجی کاربرد دارد.

آیا جینسینگ عوارض هم دارد

چه افرادی نباید جینسینگ مصرف کنند

جینسینگ برای زنان باردار، شیرده، کودکان، نوجوانان و مبتلایان به چاقی مفرط، مشکلات حاد عصبی، بی‌خوابی و فشار خون بالا توصیه نشده است. از عوارض مصرف زیاد و خودسرانه این گیاه سردرد، بی‌قراری، مشکلات خواب و تحریک پذیری را می‌توان نام برد.

 

افرادی که از آسپرین و داروهای رقیق‌کننده و کاهنده فشارخون استفاده می‌کنند نباید از این گیاه مصرف کنند ضمن این‌که از مصرف جینسینگ به همراه مواد محرکی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کولادار باید اجتناب کرد.

 

 این را هم بدانید جینسینگ عمدتا نقش حفاظتی و پیشگیری کننده دارد و افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف حتما باید زیر نظر پزشک متخصص به طور مرتب و توصیه شده از داروهای شیمیایی مربوط استفاده کنند و از مصرف زیاد و طولانی‌مدت این گیاه بپرهیزند.

 

آیا عوارض جانبی دارد

مصرف خودسرانه این گیاه سبب اختلال در سیسم قلبی و صفراوی، آلرژی و گرگرفتگی می شود و افرادی که مشکلات کبدی، صفراوی و قلبی دارند تنها با تجویز پزشک خود می‌توانند این دارو را استفاده کنند.

 

سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، بی نظمی در ضربان قلب، تحریک پذیری، تنگی نفس، اسهال، استفراغ و خون دماغ از عوارض جانبی آن است.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران – تبیان – ایسنا – حقوق نیوز – جامعه سلامت – نمناک- عصر ایران- بیتوته

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.