2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گیاه محلب چیست و چه خواصی دارد

گیاه محلب چیست و چه خواصی دارد

محلب از جمله گیاهانی که در طب سنتی به عنوان دارویی برای نقرس، سنگ کلیه، درد کمر و ... استفاده می شود.

دوات آنلاین -محلب یکی از گیاهان دارویی در طب سنتی است که البته نحوه مصرف آن تخصصی است و حتما در این رابطه باید از متخصص کمک گرفت. این گیاه که برای درمان سنگ کلیه و مثانه کفید است برای زنان نیز خاصیت های متعددی دارد.

 

نام دیگر گیاه محلب

محلب که نام دیگر آن آلبالوی تلخ است گونه ای آلبالو است که چوبی سفت و میوه غیر خوراکی دارد. نام علمی این گیاه Prunus mahaleb است و علاوه بر ایران در پاکستان و جنوب اروپا نیز می روید.

 

نحوه مصرف محلب نیز به این شکل است که پس از رسیدن میوه، مغز هسته آن را می کوبند و معمولا به میزان کم به عنوان ادویه در نان و شیرینی استفاده می کنند.

 

بد نیست بدانید معنی اسم این گیاه شیربو است.

 

در فرهنگنامه دهخدا درباره این گیاه چنین نوشته شده است: محلب  درختی است مانند درخت بید و گل وی سپید بود و ثمر آن را حب محلب خوانند. محلب بهترین دست شویها است .از شاخ وی تازیانه کنند از جهت بوی خوب او که در دست بماند. (از اختیارات بدیعی ). لیث گوید آن چیزی است که دانه او در عطرها به کار برند. منبت او بلاد آذربایجان است و دانه او راحب المحلب گویند.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت ها و نحوه مصرف مصطکی

 

از انواع دست شویها نیکوتر از وی نیست و درخت او در زمین سردسیرباشد و بیشتر او را از کوهستانی که در نواحی عراق است چون نهاوند آورند و از ختلان آورند و در آن نواحی درخت او به غایت بزرگ بود و روغن دانه او را از آن نواحی به اطراف برند و در نواحی کرمان جز این نوع که در اطراف ختلان باشد نیست.

با خاصیت های گیاه محلب آشنا شوید

سنگ‌ مثانه و کلیه، از خاصیت های محلب

زهرا توکلی، کارشناس ارشد گیاهان دارویی به ایسنا گفته محلب دانه‌های گیاه کوچکی است که به عنوان ادویه استفاده شده گرما را کاهش داده و درد کمر را تسکین می‌دهد.

 

محلب به عنوان یک داروی چاق کننده استفاده می شود و  برای شکستن سنگ‌ مثانه و کلیه مفید است.

 

تاثیر گیاه محلب بر زنان

وی عنوان کرد: این گیاه خون پس از زایمان را از رحم پاک و به انقباض آن کمک کرده و باعث می‌شود رحم به حالت عادی برگردد و از تپش قلب جلوگیری می‌کند.

 

همچنین این گیاه باعث باز شدن قاعدگی می‌شود.

گیاه محلب برای چه چیزهایی خوب است

فواید دیگر محلب در طب سنتی

وی با اشاره به این‌که مسکن دردها، به ویژه کمردرد است، تصریح کرد: همچنین می‌توان آن‌را به‌عنوان نوشیدنی با عسل مصرف کرد.

 

بدانید: خواص بارهنگ در طب سنتی

 

توکلی با بیان این‌که محلب دارای مزایای بی شماری است، افزود: این گیاه سرفه را تسکین داده و حواس را تقویت می کند.

 

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی بیان کرد: همچنین درد زخم معده را تسکین داده و معده را از میکروب‌ها پاک می‌کند.

 

توکلی با اشاره به این‌که گیاه محلب بیماری نقرس که به بیماری پادشاهان معروف است را درمان می‌کند، بیان کرد: همچنین با کم خونی مبارزه کرده و آن را درمان می‌کند، زیرا حاوی بسیاری از ویتامین‌های مهم برای بدن انسان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.