2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روستای آتشگاه کرج؛ راهنمای کامل سفر یک روزه

روستای آتشگاه کرج؛ راهنمای کامل سفر یک روزه

اگر قصد دارید برای گردش یک روزه به روستای آتشگاه کرج بروید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

دوات آنلاین -حالا که تا عادی‌شدن شرایط و کنترل کامل ویروس کرونا راه نسبتا زیادی در پیش است، بهتر است تا اطلاع ثانوی گردشگری‌های کوتاه‌مدت و گردشو سفرهای یک ‌روزه را جایگزین سفرهای دور‌ودراز کنیم! دلیلش هم که کاملا مشخص است؛ به این ترتیب نیاز به اقامت شبانه نداریم و درنتیجه می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، یک گردش کم‌خطرتر را تجربه کنیم. ضمن اینکه در روزهای ممنوعیت تردد بین شهری، انتخاب نقاط گردشگری نزدیک به تهران این امکان را در اختیارمان قرار می‌دهد تا بدون نگرانی جریمه‌شدن، با خودروی شخصی‌مان که حتما فضای ایمن‌تری دارد خودمان را به مقصد برسانیم. از همه اینها مهم‌تر هم خلوتی مکان مورد نظرمان نسبت به شهرهای شناخته‌شده گردشگری است. همه اینها را مطرح کردیم که بگوییم یکی از بهترین و امن‌ترین گزینه‌های گردشگری این روزها، می‌تواند روستای آتشگاه کرج باشد؛ روستایی در نزدیکی پایتخت که علاوه بر آب‌وهوای بسیار دلچسب و مناظر دیدنی‌اش، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای محدوده کرج به‌حساب می‌آید و هنوز هم می‌توان در دل آن، رد پای حکومت ساسانیان و حتی اشکانیان را دنبال کرد!

 

آتشگاه کجاست؟

همشهری با مقدمه بالا نوشت: نخستین سؤالی که درباره این روستای قدیمی به ذهن می‌رسد این است که آتشگاه دقیقا کجاست و چطور می‌توان به آنجا رفت؟ در پاسخ باید گفت که روستای آتشگاه از توابع دهستان کمال‌آباد از بخش مرکزی کرج به‌شمار می‌آید که از شمال با نوجان و دروان، از جنوب با منطقه باغستان، از شرق با سیاهکلان و از غرب با برغان همسایه است.

 

این روستا در 20کیلومتری شمال غربی کرج و 10کیلومتری شمال گوهردشت قرار دارد. اگر خودتان را به این مختصات برسانید، با جاده اختصاصی آتشگاه مواجه خواهید شد. جاده‌ای زیبا و پرپیچ‌وخم که شما را به این منطقه کوهستانی می‌رساند. البته که دسترسی به این روستا از طریق جاده کرج-چالوس هم امکانپذیر است چراکه جاده آتشگاه از شمال گوهردشت کرج آغاز شده و تا جاده چالوس ادامه پیدا می‌کند.

روستای آتشگاه کرج دقیقا کجاست

از آتش ‌کوه و آتشکده تا آتشگاه

اگر درباره وجه تسمیه این روستا کنجکاوید، باید بگوییم که آتشگاه از گذشته‌های دور و از آنجا که محل زندگی زرتشتیان بوده، به این نام خوانده شده است. البته که این روستا از گذشته تا به امروز با چند نام مختلف شناخته می‌شده که وجه اشتراک همه آنها «آتش» است! «آتش‌کوه» و «آتشکده» نام‌های دیگری است که از گذشته روستای قدیمی و زیبای کرج را با آنها می‌شناسند.

 

بیشتر بخوانید: دریاچه های تار و هویر؛ آدرس دقیق و دیدنی ها

 

در این‌باره بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که برخی از قدیمی‌های روستا معتقدند نام روستای‌شان از آتشکده بزرگی که در «تل مهدیخان» وجود داشته گرفته شده اما برخی دیگر می‌گویند از آنجا که در روستای آبا و اجدادی‌شان، انواع و اقسام سنگ آتش‌زنه یافت شده، به این روستا آتشگاه گفته‌اند. به هر حال هرکدام از این روایت‌ها درست باشد، نام این روستا از جایگاه آتش‌بودنش گرفته شده است.

 

روستایی به دور از آلودگی

نخستین جاذبه گردشگری آتشگاه، آب‌وهوای مطلوب و طبیعت بکر و زیبایش است. در این روستا هیچ کارخانه‌ای وجود ندارد و کمتر شاهد تردد خودروها هستیم. به همین دلیل هوای این محدوده تقریبا در تمام روزهای سال پاک‌پاک و به دور از آلودگی است. درباره طبیعت زیبای این روستا هم باید گفت که در آتشگاه انواع و اقسام درخت میوه ازجمله درخت گیلاس، زردآلو، توت و گردو وجود دارد. کوهپایه‌های دور تا دور روستا هم معدن گیاهان دارویی است.

 

ردپای ساسانیان و اشکانیان در روستای آتشگاه

اما همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، اهمیت روستای آتشگاه بیش از آنکه به‌دلیل طبیعت زیبا و منحصربه‌فردش باشد، به‌خاطر بحث قدمت و اهمیت تاریخی و باستان‌شناسانه‌اش است. در این روستا از گذشته سنگ‌های چخماق و دیگر سنگ‌های آتش‌زن به‌دست آمده که تمامی آنها ارزش باستان‌شناسی دارند.

 

پیشنهاد: گردش یک روزه اطراف تهران کجا برویم

 

ضمن اینکه هنوز هم در این روستا می‌توان نشانه‌های تاریخی به‌جامانده از دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان را مشاهده کرد. تل مهدیخان و دژ دو برار (دو برادر) یادگاری از آن دوران است و از دل آنها آثار باستانی بسیار مهمی ازجمله سفالینه‌های تاریخی کشف شده است. ضمن اینکه وجود نشانه‌های آتشکده، گورستان قدیمی و سنگ‌های قرمز آتش‌زن در این دو محل، نشان می‌دهد که سالیان سال پیش، مردمان روزگار حکومت ساسانیان و اشکانیان در این محدوده زندگی می‌کردند.

 

تل مهدیخان تپه‌ای است که در بالای روستا واقع شده، دژ یا قلعه دو برار هم درواقع دو تپه مجاور هم هستند که بسیار به هم شباهت دارند. ارتفاع یکی از آنها 2هزار و 448 و ارتفاع دیگری 2هزار و 439متر از سطح دریاست و به همین دلیل به دو برادر مشهورند.

روستای آتشگاه کرج چه دیدنی هایی دارد

قدمت روستای آتشگاه کرج

به این ترتیب تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان با توجه به کشف سفال‌های آجری از تپه باستانی این روستا یعنی همان تل مهدیخان و به‌دست‌آمدن سنگ‌های قرمز قدیمی در گورستان آتشگاه، قدمت این روستا را حدود 2 تا 3هزار سال تخمین زده‌اند. ضمن اینکه در آرامگاه پیرِ پیران که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم، درختی سرسبز به نام «سماگاد» وجود دارد که عمرش به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

 

آرامگاه پیر پیران

در این روستا یک اتاق بسیار دلچسب و حال‌خوب‌کن وجود دارد که محلی‌ها به آن امامزاده یا بقعه پیر پیران (بزرگ بزرگان) می‌گویند.

 

راهنمای سفر: روستای لالان کجا است و چگونه باید برویم

 

گفته می‌شود این اتاق که درون باغ کوچکی قرار گرفته و درواقع کنار راه مالرو میانه روستاست، آرامگاه عابد بزرگ روستای آتشگاه است و مردم در آن به اقامه نماز و خواندن دعا می‌پردازند. این اتاق درست در نزدیکی بوته طاقی شکلی قرار دارد که بومی‌های آتشگاه معتقدند عمری بسیار طولانی دارد و به همین دلیل نسبت به آن ارادت خاصی پیدا کرده‌اند.

 

تفریح در آتشگاه

اما جز این آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی کهن، روستای آتشگاه فضای بسیار خوبی برای گشت‌و‌گذار و تفریح به‌حساب می‌آید. ازجمله اینکه این روستا در محاصره تپه‌ها و کوه‌های بلند و کوتاه است و کوهنوردان می‌توانند به فتح قله‌های آن بپردازند. این در حالی است که این روستا رودخانه‌ای خروشان هم دارد که به‌خصوص در این روزهای گرم، فضای بسیار خوبی برای اطراق‌کردن و کمپ‌زدن است.

 

درنهایت یکی از مکان‌های تفریحی آتشگاه، پارک آن است که محل بسیار خوبی برای تفریحات خانوادگی و دوستانه به‌حساب می‌آید. پس اگر قصد عزیمت به روستای آتشگاه را داشتید، حتما با خودتان تجهیزات کوهنوردی مثل کفش مناسب و عصا همراه داشته باشید، وسایل پیک نیک هم فراموش‌تان نشود.

 

اگر به روستای آتشگاه رفتید و وقت زیاد آوردید، می‌توانید از جاذبه‌های اطراف آن هم دیدن کنید. به‌عنوان مثال چسبیده به روستای آتشگاه، روستای دیگری به نام «نوجان» وجود دارد که در بخش جنوبی روستای آتشگاه واقع است. این روستا دارای آبشارهای بسیار زیبایی است که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

 

همچنین مجتمع تفریحی توریستی عسل در آتشگاه، در کیلومتر 5جاده برغان قرار گرفته که با داشتن کافی‌شاپ، رستوران، آتلیه عکس و فیلم، شهربازی، رصدخانه، باغ خانوادگی، پیست کارتینگ و حتی دریاچه‌ای با امکانات قایق‌سواری و ماهیگیری، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی-توریستی استان البرز به‌حساب می‌آید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.