2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
گیاه خاراگوش چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

گیاه خاراگوش چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

همه آنچه درباره خاراگوش یا افسنتین و خپاص آن باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-خاراگوش یا افسنتین یک گیاه دارویی است که خواص بسیار زیادی دارد اما باید از مصرف بی‌رویه آن پرهیز کرد. با فواید این گیاه و مضرات آن آشنا شوید.

 

معرفی گیاه خاراگوش یا افسنتین

افسنتین یا خاراگوش گیاهی علفی خودرو است که ارتفاع آن به ۸۵ سانتی متر می رسد و برگهای آن کوچک ، بیضی شکل و لب گرد به رنگ سبز مایل به سفید است. برگهای نورس آن سبز روشن که در اثر تابش نور خورشید براق جلوه می کنند. گلهای آن به صورت خوشه ای بوده که در تیرماه بر روی ساقه گیاه مانند دانه نخود کمی کوچکتر به رنگ سبز تیره می باشند. این گلها در اواخر شهریورماه می شکفند و در مردادماه اندکی از دانه ها به رنگ زرد طلایی به طول ۷ لی ۸ میلی متر به صورت غنجه های باز نشده بوده که با گذشت زمان در اوایل مهرماه به طور کاملآ جدا از هم باز می شوند و به گیاه زیبایی خاصی می دهند.

 

افسنتین در اکثر نقاط اروپا ، آسیا ،ایران ، عراق ، سوریه ، پاکستان ، هند ، یافت می شود در جنوب شرقی ایران کرمان ، یزد ، سیستان و بلوچستان در شهر های شمال شرق خراسان ، گناباد ، قوچان و شهرهای شمال کشور دامنه البرز، الیگودرز ، طالش ، آستارا ،‌دماوند یافت می شود.

گیاه خاراگوش چیست

با فواید خاراگوش آشنا شوید

خاراگوش دارای خواص بازکنندگی و تلطیف و رقیق کردن و اشتهاآور است و طبعش قابض و تلخ است. نیروی جمع کنندگی آن بعلت طعم تلخ آن زیاد است، مسهل صفرا و مواد مترشحه صفراوی و سایر اخلاط سوداوی است که در معده جمع شده و مدر است و مقدار آن اشتهاآور و مقوی و مقدار زیاد آن برای باز شدن عادت ماهانه مؤثر می باشد.

 

از تأثیرات مهم آن پاک کنندگی عروق سینه و شش هاست و بعلت داشتن ماده نستونین دافع کرم های امعاء و مقوی معده و اعتدال هضمی است. از خواص مهم دیگر آن ضدعفونی کننده قوی محسوب می شود

 

گیاه افسنطین برای معالجه بیماری های افسردگی ،بی خوابی ،کم خونی و سرگیجه مورد استفاده قرار میگیرد. این داروی گیاهی همچنین دارای خواص ضد کرم روده نیز هست.

 

خاصیت ضد سرطان خاراگوش

افسنتین شیرین حاوی ترکیبی به نام آرتمیسینین است که علت از بین رفتن سلول‌های سرطانی محسوب می شود. آرتمیسینین هر چیزی را از انگل تا باکتری، قارچ و سلول سرطانی می کشد، در شرایطی که کاری با سلول های سالم ندارد.

 

برای کشتن سلول های سرطانی با کمک آرتمیسینین یک ترفند نیز وجود دارد. آرتمیسینین می تواند سلول های سرطانی را به تنهایی نابود کند (نتایج یک مطالعه نابودی ۲۸ درصد از سلول های سرطان پستان را نشان داد)، اما قدرت واقعی آن در مقابله با سرطان زمانی آزاد می شود که با آهن ترکیب شود.

 

آهن میل آرتمیسینین را برای جستجو و نابودی سلول های سرطانی فعال می کند. به همین دلیل است که استفاده از خاراگوش شیرین برای درمان مالاریا مفید است. انگل مالاریا دارای آهن است. و سلول های سرطانی نیز به طور معمول سرشار از آهن هستند. آنها برای تکثیر به آهن نیاز دارند و آن را از سلول های دیگر سرقت می کنند، از این رو می توانند روند تکثیر خود را با آهنگی سریع ادامه دهند.

 

بیشتر بخوانید: گل گاو زبان چه خاصیت‌ها و ضررهایی دارد

 

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در نشریه Anticancer Drugs منتشر شد، نشان داد که ترکیب آهن و آرتمیسینین برای درمان سلول های سرطان پستان سرعتی خیره کننده مرگ آنها را به همراه داشت – ۹۸ درصد تنها در ۱۶ ساعت. این چشمگیرترین نمونه از توانایی آرتمیسینین در نابودی سلول های سرطانی است، اما تنها مثال موجود محسوب نمی شود.

 

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در نشریه Nutrition Research and Practice منتشر شد، نشان داد که آرتمیسینین توانایی نابودی سلول های سرطانی گلیوبلاستوم مغزی را نیز دارد. اما بار دیگر کارایی و تاثیرگذاری آن در ترکیب با آهن به بیشترین میزان ممکن می رسید. مطالعات دیگر که طی سال جاری میلادی منتشر شده اند نیز نشان می دهند که آرتمیسینین توانایی نابودی سلول های سرطانی سر و گردن، مثانه، خون، ریه، پروستات، روده بزرگ و استخوان را دارد.

خاراگوش چه خاصیت هایی دارد

تاثیر خاراگوش در اختلالات قاعدگی

خانمهایی که عادت ماهیانه نامنظم دارند و گاه به تاخیر دارد  ۲ قاشق مرباخوری خاراگوش را با ۲ قاشق شاتره و ۱ لیوان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر صبح قبل از صبحانه و هنگام عصرانه میل گردد برای رفع درد دوره عادت ماهانه ۲ گرم از آن را با ۱ لیوان آبجوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده سه روز قبل از شروع دوره و همچنین در طول دوره میل نمایید.

 

از بین بردن انگل در کودکان

۲ قاشق مرباخوری آن را ۱ فنجان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر شب وقت خواب میل گردد

 

بیشتر بخوانید: شیرین بیان چه خاصیت‌ها و عوارضی دارد

 

تسکین درد مفاصل با خاراگوش

۱۰ گرم از  آن را با ۱۰ گرم گاوزبان ۵ گرم مخلصه با ۱ لیوان آبجوش دم کرده و پس از صاف کردن بنوشید درد مفاصل را آرام می گرداند

 

فراری دادن حشرات موزی

در صورتی که اطراف محل سکونت شما حشرات موزی قرار دارد که شما را آزار می دهند  ۲۰ گرم از گل این گیاه را در یک شیشه ۶۰ سی سی روغن کنجد ریخته و درب بطری را محکم ببندید و در جایی گرم نگاه دارید با مالیدن چند قطره از روغن تهیه شده به بدن خود به راحتی به استراحت بپردازید و از گزند حشرات دور بمانید

 

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان برای تصفیه خون کدام‌ها هستند

 

خاراگوش را چه طور مصرف کنیم

بهترین شکل مصرف افسنتین به شکل خشک و بصورت چای است.  برای تهیه چای افسنتین، نیم قاشق چای خوری افسنطین خشک یا یک قاشق چایخوری افسنتین تازه را در دو فنجان آب جوش به مدت پنج تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. 

 

مهم است که شما بیش از یک قاشق چایخوری برگ استفاده نکنید زیرا آنها بسیار قوی و تلخ هستند. زمان جوشانیدن طولانی تر موجب تندتر شدن بیشتر چای و قوی تر شدن آن و همچنین تلخ تر شدن چای نیز می شود. افسنطین باید از گل جدا شود تا بهترین اثر را داشته باشد ، اما می توانید با افزودن نعناع خشک یا آنیس ، و مقداری عسل طبیعی تلخی آن را کم نمایید. روزی ۲ فنجان به صورت یک روز در میان بنوشید.

 

این افراد خاراگوش مصرف نکنند

مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که سابقه خونریزی معده، بواسیر و یا بینی دارند ممنوع است. مصرف بیش از حد و نامتعادل این گیاه ایجاد مسمومیت کرده و عوارضی مانند تشنج و حالات عصبی شدید دارد.

 

منایبع: بیتوته- سایت دوا درمون

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.