2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خواص غازیاغی یا قازیاقه؛ از لاغری تا پیسی

خواص غازیاغی یا قازیاقه؛ از لاغری تا پیسی

با خاصیت های غازیاغی آشنا شوید و طریقه مصرف آن را نیز یاد بگیرید. یادتان باشد مصرف این گیاه در بارداری ممنوع است.

دوات آنلاین -غازیاغی یا قازیاقه از جمله گیاهان دارویی است که خاصیت های زیادی دارد و در طب سنتی مورد استفاده است البته به شرط این که به شکل صحیح و با توصیه متخصص مصرف شود. ضمن این که این گیاه دارای عوارضی نیز هست به ویژه در دوران بارداری.

 

گیاه قازیاقه چیست

غازیاغی یا همان قازیاقه گیاهی است علفی و چند ساله که تا حدود 70 سانتی‌متر رشد می‌کند، غازیاغی دارای برگ‌های دراز به شکل بیضی و نوک‌تیز با گل‌های سفید یا صورتی کوچک  می‌باشد.

 

گیاه قازیاقه خودرو بوده و از تیره اسفناجیان است که در بیشتر مناطق معتدل سرد کشورها و در ایران بیشتر در استان‌های شمال غربی رشد می‌کند قازیاقه دارای برگ‌های مثلثی سر نیزه‌ای با دو گوشه در پایین می‌باشد. ساقه خوشه‌هایش بی‌برگ و درشت و حاوی دانه‌های قهوه‌ای براق است.

 

بیشتر بخوانید: خواص و عوارض میوه کارلا یا خربزه تلخ

 

ارتفاع آن به ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. طبیعت گیاه قازیاقه گرم و خشک بوده و در بعضی از نقاط ایران به ویژه در استان‌های غربی کشور مردم آن را به عنوان سبزیجات مصرف کرده و گاهی نیز با آن غذاهای متنوعی می‌سازند.

 

بهتر است بدانید گیاه قازیاقه با عناوین مختلفی نظیر بارتنگ آبی، غازیاغی، کلاغ پا و رجل الوز شناخته شده است.

غازیاغی یا قازیاقه خاصیت لاغر کننده دارد

غازیاغی برای درمان پیسی

برص نوعی بیماری لاعلاج در حوزه پوست است که به صورت لکه های سفید بر روی پوست بدن ظاهر می شود. گیاه قازیاقه در درمان بیماری برص نقش چشمگیری دارد.

 

گیاه غازیاغی به موجب تنظیم ترشحات غدد داخلی بدن، سبب از بین رفتن لکه های برص می‌شود.

 

برای درمان بیماری برص ضرورت دارد تا سیستم گوارشی شخص اعم از روده ها و معده به وسیله مسهل پاک سازی شود. سپس در بازه زمانی ۱۵ روز متوالی، حدود ۱۰ گرم بذر قازیاقه و عسل را میل نمایید.

 

مناسب ترین زمان برای اجرای درمان برص به وسیله گیاه دارویی قازیاقه فصل تابستان است.

 

طب سنتی: گیاه خرنوب برای چی خوب است

 

در واقع برای تسریع روند بهبودی توصیه می شود بیمار پس از مصرف ترکیبات قازیاقه و عسل، بخش های مختلف بدن را که به پیسی مبتلا هستند، به منظور افزایش تعریق در معرض نور خورشید قرار دهد. علاوه بر این، شما می توانید حمام سونا را جایگزین نور خورشید کنید. شایان توجه است در بازه زمانی درمان پیسی از مصرف آب پرهیز نمایید. گیاه قازیاقه سبب افزایش اشتها می شود.

 

تاثیر غازیاغی بر لاغری

اگر تاکنون راه‌های زیادی را برای کاهش وزن خود امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید پیشنهاد می‌شود که از این گیاه پرخاصیت به منظور کاهش وزن خود استفاده کنید.

 

تصفیه خون با گیاه قازیاقه

در بدن انسان وظیفه انتقال مواد مغذی و گاز های تنفسی به اندام های مختلف بر عهده خون می باشد. در برگ و ساقه های گیاه قازیاقه، در مقادیر فراوان ویتامین C وجود دارد. این ویتامین در تصفیه خون مفید واقع است.

خواص و ضررهای غازیاغی چیست

خواص دیگر قازیاقه

طبق مطالعات صورت گرفته، گیاه قازیاقه از مخاط معده در مقابل مواد شیمیایی تشکیل دهنده زخم های گوارشی نقش محافظت کننده دارد. علاوه بر این، مطالعات حاکی از آن دارند که عصاره گیاه قازیاقه با خاصیت گشاد کنندگی عروق قلب، سبب بهبود کارکرد قلب می شود.

 

این گیاه دارای هورمون‌های گیاهی است و ترشحات داخلی را تنظیم می‌کند، شیرافزای خوبی است ولی زنان باردار نباید از آن استفاده کنند

 

در معالجه اسهال خونی، فساد لثه، نقرس، زردی، وز وز گوش و سوزش ادرار موثر است. همچنین این گیاه به سرعت زخم را التیام می‌بخشد.

 

روش‌ مصرف غازیاغی

یوسف اصغری، محقق طب سنتی گفت: شخص مبتلا به برص، اول باید روده‌ها و معده خود را با تنقیه یا مسهل، پاکسازی کند، سپس به‌مدت پانزده روز متوالی، هر روز مخلوط 10 گرم بذر غازیاغی و مقداری عسل را میل کند. بهتر است در تابستان و روزهای گرم این معالجه را انجام دهید، بعد از مصرف این ترکیب، قسمت‌های مبتلای پوست  را  در معرض نور خورشید قرار دهید تا عرق کند. توجه کنید که نباید آب بنوشید. به‌جای نور خورشید از حمام سونا نیز می‌توان استفاده کرد.

 

بدانید: خاصیت های روغن سویا برای پوست و مو چیست

 

وی بیان داشت: جویدن برگ‌ها و ساقه غازیاغی تازه، برای جلوگیری از فساد لثه مفید است. غازیاغی تصفیه کننده و رقیق کننده خون و ادرار‌آور است.

 

این محقق طب سنتی اضافه کرد: برای تسکین درد مفاصل، خشک‌شده برگ و ریشه غازیاغی را خوب آسیاب کنید و با مقداری آب بجوشانید تا کمی غلیظ شود، آن را در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید و هر روز به‌روی مفاصل بمالید.

 

اصغری افزود: برای بهبود زخم و جای زخم، بذر غازیاغی را بکوبید و روی موضع قرار دهید (ضماد کنید) همچنین بادشکن، ضدعفونی کننده، پاک کننده کلیه و مثانه است.

 

مردم کردستان از گذشته‌هایی بس دور با این گیاه خوش عطر و طعم آشنایی داشته و با این گیاه مأنوس بوده‌اند. مردم کردستان قازیاقه را بعد از چینش و تمیز کردن یا آب پز می کنند و با ماست میخورند یا بعد از آب پز شدن قازیاقه ، قازیاقه را با پیاز و زردچوبه و ادویه جات و روغن سرخ کرده و با ماست چکیده نوش جان می‌کنند.

 

مضرات مصرف قازیاقه

مصرف جوشانده قازیاقه برای خانم‌های باردار به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، به دلیل اینکه خوردن این جوشانده موجب سقط جنین می‌گردد.

 

زیاده‌روی در خوردن این سبزی موجب تحریک پوست و ناراحتی کبد و مثانه می‌گردد و در مواردی که یرقان و یا ضعف کلیه وجود دارد زیانبخش می‌باشد.

 

منابع: ایسکانیوز- تسنیم- ایسنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.