2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
آیا گیاهان دارویی هم عوارض دارند

آیا گیاهان دارویی هم عوارض دارند

خیلی از ما ترجیح می دهیم برای درمان بیماری هایی که به آنها مبتلا می شویم تا حد امکان از گیاهان دارویی استفاده کنیم اما آیا مصرف این گیاهان ضرری ندارند؟

دوات آنلاین -درمان بیماری ها با شیوه طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی به جای قرص های شیمیایی ترجیح خیلی ها است اما گاه این روش درمانی با درمان خودسرانه اشتباه گرفته می شود در حالی که مصرف نادرست گیاهانی که جنبه دارویی دارند می تواند برای افراد ضررها و عوارضی را به دنبال داشته باشد.

 

ایسنا نوشته: متاسفانه تصوری که به اشتباه بین مردم رایج شده این است که داروهای گیاهی اگر فایده نداشته باشند، ضرر هم ندارد. در واقع طبیعی بودن دارو را دلیلی برای بی ضرر بودن آن می‌دانند که این تصور درست نیست. به عنوان مثال مصرف بیش از حد آویشن موجب سردرد، تهوع، استفراغ، حساسیت پوستی و... می‌شود. ضمناً نمی‌توان داروهای گیاهی را در تمام موارد جایگزین داروهای شیمیایی کرد. داروهای شیمیایی از برخی جهات نسبت به داروهای گیاهی برتری دارند، اما می‌توان از داروهای گیاهی به عنوان طب مکمل و همراه دیگر داروهای شیمیایی استفاده کرد.

مصرف گیاهان دارویی چه ضررها و عوارضی دارند

ضرر گیاهان دارویی

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، در زمان استفاده از داروهای گیاهی به نکات زیر توجه کنید: 

- همواره و پیش از استفاده از داروهای گیاهی با پزشک مشورت شود. بعضی داروهای گیاهی موجب تداخل در میزان جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: گل گندم برای چی خوب است

 

- با توجه به احتمال بیشتر بروز عوارض ناشی از مصرف داروهای گیاهی در کودکان باید این داروها طبق دستور پزشک مصرف شوند.

 

- بعضی داروهای گیاهی موجب افزایش یا کاهش تاثیر دارویی خاص می‌شوند که این موضوع در سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

 

- استفاده از دز بالای این داروها اشتباه نسبتاً رایجی است که می‌تواند باعث مسمومیت دارویی و مشکلات بعدی ناشی از آن شود و لزوم احتیاط در مورد مصرف آن‌ها و مشورت با متخصصان در مورد آن‌ها را صد چندان می‌کند.

 

در همین زمینه: خواص سقز در طب سنتی

 

- در مصرف داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی باید مواردی مانند مقدار مصرف، عوارض، موارد منع مصرف و غیره مورد توجه قرار گیرد و از داروساز یا پزشک در این خصوص مشورت گرفته شود. حتی داروهای رایجی مانند ملین‌ها، قرص سیر و غیره دارای نکات قابل توجهی هستند. مثلا ملین‌ها در خردسالان تا ۶ سال به‌جز با دستور پزشک نباید مصرف شود یا شربت‌هایی مثل تیمیان یا برونکوتیدی به دلیل وجود ساکاروز نباید در افراد دیابتی مصرف شوند.

 

- باید توجه کرد که طبیعی بودن دارو دلیل بر بی ضرر بودن آن نیست و مصرف داروهای گیاهی به تنهایی یا همراه با داروهای شیمیایی می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.