2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
اولین گفت‌وگو با گابریل کالدرون: فوتبال هجومی به سبک آمریکای لاتین

اولین گفت‌وگو با گابریل کالدرون: فوتبال هجومی به سبک آمریکای لاتین

استفاده از جوانان جویای نام ایرانی از برنامه‌هایم است و با این پشتوانه، حرکت به سمت قهرمانی آسیا با شناخت کاملی که از تیم‌های عربی دارم.

دوات آنلاین-گابریل کالدرون حالا امید اصلی پرسپولیسی‌ها برای تکرار موفقیت‌های ۳ سال اخیر است. مردی از تبار فوتبال آمریکای جنوبی که سابقه بازی در جام‌جهانی را دارد و با بازیکنانی مثل دیه‌گو آرماندو مارادونا همبازی بوده. کالدرون که حالا بر خلاف جوانی، مویی روی سرش باقی نمانده، ۲۲ سال است که مربیگری  می‌کند.

 

 در این ۲۲ سال او ۱۱ تیم مختلف را رهبری کرده که نشان از عدم ثبات او در کارش است؛ به طور میانگین هر دو سال یک باشگاه. لابد در این چند روز با کارنامه او آشنا شده‌اید. مرد ۶۰ ساله متولد راسون (شهری در جنوب آرژانتین)، بیشتر عمر مربیگری خود را در خاورمیانه سپری کرده و البته چندماهی در لالیگا و تیم رئال بتیس هم فرصت حضور داشته اما به دلیل کسب ۱۲ شکست در ۲۱ بازی با این تیم، خیلی زود سفرش به اسپانیا به اتمام رسید.

 

نکته مهم درباره مردی که در طول دوران مربیگری‌اش تنها در ۴۶ درصد بازی‌ها پیروز شده این است که او فقط ۳ سال از این ۲۲ سال را در تیم‌هایی فعالیت کرده که مدعی قهرمانی بوده‌اند. و جالب اینکه بهترین نتایجش هم در همین ۳ سال به دست آمده.

 

او در تابستان سال ۲۰۰۸ سرمربی الاتحاد، یکی از غول‌های فوتبال عربستان شد و در این مدت موفق شد ۷۰ درصد بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر بگذارد. تیم او در ۶۳ بازی ۱۵۳ گل زد و در همان فصل اول به قهرمانی لیگ عربستان رسید. آنها فصل بعد در آسیا هم فینالیست شدند تا کالدرون نشان دهد که اگر تیمی به او بدهند که برای قهرمانی بسته شده است، می‌تواند با آن اوج بگیرد. مرد آرژانتینی در ژانویه ۲۰۱۰ از الاتحاد جدا شد. قرار بود او مربی آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۱۰ باشد اما شرایط در فدراسیون فوتبال این کشور به نحوی پیش رفت که سر کالدرون بی‌کلاه ماند. در پاییز سال ۲۰۱۰ اما دوباره به عربستان برگشت؛ این‌بار الهلال عربستان مقصد او بود. کالدرون در این تیم هم موفق به ثبت رکورد ۶۷ درصد پیروزی شد. آنها در ۳۷ بازی ۷۳ گل زدند و لیگ عربستان و جام ولیعهد را برای خود کردند.

 

بعد از آن اما کالدرون که پول برایش عامل اصلی انتخاب‌ها شده بود، موفقیتی کسب نکرد. البته باشگاه‌هایی هم که به سراغش می‌آمدند در عمل امکان قهرمانی نداشتند؛ بنی‌یاس امارات، رئال بتیس اسپانیا، الوصل امارات و القطر قطر. حالا کالدرون در موقعیتی تاریخی قرار گرفته.

 

او دوباره تیمی را تحویل می‌گیرد که مدعی قهرمانی است و این یعنی هواداران پرسپولیس باید به قسمتی از کارنامه او توجه بکنند که در باشگاه‌های مدعی قهرمانی رقم خورده. در الاتحاد و الهلال. این موضوع البته یک شرط کوچک هم دارد؛ پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات از رقبایش جا مانده، سال گذشته هم در تابستان به دلیل محرومیت قانونی، موفق به خرید بازیکن نشده و در این چند هفته باقی‌مانده این تیم باید تقویت شود.

 

گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی جدید پرسپولیس امروز وارد ایران شد و دو مسوول باشگاه پرسپولیس به استقبال وی و همراهانش در فرودگاه امام رفتند. دوست ایرانی کالدرون همراه با او به ایران آمده است و دیشب پیش از سفر واسطه شد تا سه سوال ایران ورزشی توسط کالدرون پاسخ داده شود. او بقیه سوالات را به کنفرانس خبری احتمالی در تهران ارجاع داد.

 

*قبل از حضور در ایران و همزمان با پیشنهاد از پرسپولیس با چه کسانی مشورت کردید؟

 همیشه حضور در ایران برای من جذاب است چون با تیم‌های عربستانی به تهران آمدم. با خولیو ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران حرف زدم. او مرا تشویق کرد به ایران بروم. ولاسکو به من گفت در کوچه‌های شهرهای مختلف ایران استعداد وجود دارد و می‌توانم پرسپولیس را به فینال آسیا برسانم. او گفت می‌توانم با تکیه روی استعدادهای ایران به جام باشگاه‌های جهان بروم. نفر دوم هم مارادونا بود. او به من فقط یک جمله گفت: ایران دوستِ دوستان من است. اشاره او به فیدل  کاسترو بود.

 

*فکر می‌کنید در ایران موفق باشید؟

 اجازه بدهید نکته‌ای را به شما بگویم. من با تیم‌های مختلف به ایران آمدم و در ورزشگاه آزادی، مقابل هواداران ایرانی به میدان رفتم. جو ورزشگاه آزادی مرا یاد ورزشگاه‌های آمریکای جنوبی می‌اندازد و یکی از دلایل انتخاب من، همین هواداران پرشور در آزادی هستند. همین یک نکته به کل امکانات کشورهای عربی می‌ارزد و امیدوارم دیگر شرایط هم مهیا شود.

 

*سرمربیگری پرسپولیس بعد از برانکو کار راحتی نیست. قرار است کار تازه‌ای را در پرسپولیس استارت بزنید؟

 من فلسفه خودم را دارم. بازی هجومی مورد علاقه طرفداران به سبک آمریکای لاتین در راس برنامه‌های من است. استفاده از جوانان جویای نام ایرانی از دیگر برنامه‌هایم است و با این پشتوانه، حرکت به سمت قهرمانی آسیا با شناخت کاملی که از تیم‌های  عربی دارم.

 

منبع: ایران ورزشی- رسول مجیدی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.