2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
نقش برانکو در پوکر قهرمانی پرسپولیس چقدر است

نقش برانکو در پوکر قهرمانی پرسپولیس چقدر است

امیر حاج رضایی درباره پوکر قهرمانی پرسپولیس تحلیلی خواندنی دارد که در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-پوکر قهرمانی اتفاقی است که نخستین بار در لیگ برتر برای پرسپولیس رخ داد. این‌که یک تیم 4 فصل متوالی جام را به باشگاه ببرد برای فوتبال ایران کمی عجیب است البته در آلمان یا ایتالیا نظیر این اتفاق را قبلا شاهد بوده‌ایم. نکته مهم در چهارمین قهرمانی پرسپولیس این است که برانکو چقدر در این پوکر نقش داشت.

 

مذاکره با برانکو

ایرنا نوشت: 1940 روز پیش یعنی ۵ سال و ۳ ماه و ۲۱ روز پیش محمدحسین نژادفلاح، به عنوان قائم مقام باشگاه پرسپولیس برای مذاکره با برانکو ایوانکوویچ راهی استانبول شد و پس توافق نهایی و امضای قرارداد، برانکو به مدت یک فصل و دو ماه هدایت سرخ‌پوشان پایتخت را برعهده گرفت.

 

یک انتخاب درست سبب شد تا پرسپولیس پس از سال‌ها دوباره در یک مسیر درست قرار گیرد. نژادفلاح در این رابطه می‌گوید: «بعد از بررسی‌های مختلف در نهایت به دو گزینه رسیدیم. قطبی و برانکو، در مورد افشین قطبی فکر کردیم و دیدیم آمدن او به پرسپولیس نمی‌تواند اتفاق تازه‌ای باشد. بی‌سروصدا به سراغ برانکو رفتیم و مذاکره با او را شروع کردیم. برانکو در همان صحبت‌های اولیه برای حضور در پرسپولیس ابراز تمایل کرد، اما مشکل اصلی بدهی مالیاتی‌اش بود.»

 

هواداران دلزده پرسپولیس

بدهی مالیاتی برانکو را باشگاه پرسپولیس متقبل شد. با نتایجی که پرسپولیس تا پیش از حضور برانکو کسب کرده بود تا حدودی باعث دلزدگی هواداران این تیم از فوتبال دلزده شده بود، اما هیچکس باور نمی‌کرد که این مربی کروات تا پایان قراردادش دوام بیاورد.

 

شروع فصل اول حضور «پروفسور» خیلی خوب نبود و این هواداران بودند که با حمایت همه‌جانبه خود باعث یک بازگشت رویایی شدند. از دست دادن قهرمانی تنها به خاطر تقاضل گل، برانکو را بر آن داشت تا فصل دوم حضورش را با حفظ شاکله تیم، آینده‌نگری کرد و برنامه‌هایش را به خوبی پیش برد و نتیجه آن قهرمانی در چهار فصل متوالی بود!

برانکو برای پرسپولیس چه کرد

برانکو و پنجره‌های بسته

اوج کار او با همه کمبودها و دو پنجره بسته نقل‌وانتقالات، به فینال رساندن پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا بود تا نشان دهد چقدر کار خود را خوب بلد است. گفتیم چهار فصل متوالی پرسپولیس را به قهرمانی رساند، بله! این تیمی که در مسجد سلیمان برای چهارمین بار به قهرمانی رسید، حاصل دسترنج برانکو، در راس آن مدیریت وقت و حمایت هواداران است که با وجود کسب نتایج ضعیف، «پروفسور» را حفظ کردند و به جایگاه کنونی رسیدند.

 

در واقع برانکو معماری این پرسپولیس‌ انجام داده و این تیم در این سال‌ها با کمترین تغییر و حفظ اسکلت اصلی به این جا رسیده است. پرسپولیس یحیی گل‌محمدی را باید از لیگ بیستم دید!

 

پایه‌گذار پوکر پرسپولیس

حتی گابریل کالدرون نیز نتوانست تفکرات خود را در این تیم جاری سازد و به همین دلیل به همان روش بازی برانکو روی آورد و با همان معماری «برانکوئیست» توانست پرسپولیس را به صدر جدول برساند.

 

بنابراین، بانی «پوکر» قهرمانی سرخ‌پوشان، برانکو ایوانکوویچ است، کسی که پایه‌گذار این تیم بود و نقش مهمی در قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس‌ ایفا کرد.

 

نام برانکو در تاریخ ۵۶ ساله باشگاه پرسپولیس ماندگار خواهد بود. در واقع می‌توان گفت پرسپولیس با وجود تغییراتی که در مدیریت باشگاه صورت می‌گرفت موفق شد «پوکر» کند. «فوتبال ساده است، اما ساده بازی کردن سخت است» این جمله معروف از برانکو ایوانکوویچ بوده و پرسپولیس در این سال‌ها با همین روش یعنی ساده بازی کردن موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است. 

پرسپولیس چگونه پوکر کرد

تحلیل امیر حاج‌ رضایی از پوکر قهرمانی پرسپولیس

امیر حاج‌رضایی، درباره چرایی موفقیت پرسپولیس به ایرناپلاس گفت: «شاید موفقیت چهار ساله پرسپولیسی‌ها در لیگ ایران کمی عجیب باشد زیرا در ایتالیا، یوونتوسی‌ها نهمین قهرمانی متوالی خود در سری آ (A) را کسب کردند؛ در آلمان نیز بایرن مونیخ برای هشتمین سال متوالی به عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا دست یافت و در فرانسه  پاری سن ژرمن برای هفتمین سال متوالی فاتح لوشامپیونا شد. اینها را مثال زدم تا بگویم نباید در فوتبال از چیزی تعجب کرد. اما پاسخ مستقیم سوال شما در واقع این است که چندین سال پیش، من به واسطه نزدیک بودن نه به باشگاه، بلکه آقای جعفر کاشانی فقید، با هم صحبت‌های زیادی داشتیم. نقش اصلی این موفقیت به آقای برانکو برمی‌گردد.»

 

این کارشناس با سابقه فوتبال، در ادامه افزود: «همواره در ایران، انتخاب مربی سطحی و بدون تحقیق، مطالعه و بررسی است، اما این بار در یکی از باشگاه‌های بزرگ ما یک اتفاق نادر و در واقع یک اتفاق خوب رخ داد، با یک مطالعه و بررسی کامل یک مربی خوب را به پرسپولیس آوردند. حضور آقای کاشانی فقید در هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس و نقش موثرش در انتخاب برانکو به دلیل آشنایی او با فوتبال ایران باعث شد مسیر باشگاه پرسپولیس با دیگر تیم‌های حاضر در لیگ برتر عوض شود. انتخاب درست به این دلیل بود که آقای برانکو سالیان سال در ایران بود؛ اول به عنوان دستیار بلاژوویچ و بعد به عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان و با شرایط فرهنگی - بومی کشورمان آشنایی داشت.»

 

مربی اسبق تیم ملی کشورمان، اضافه کرد: «وقتی به دلیل عدم پرداخت تعهدات، پرسپولیس از پنجره نقل‌وانتقالات محروم شد و حتی آقای طارمی هم از این تیم رفت اما هیچوقت برانکو شکوه و شکایتی نکرد. با آن ادبیاتی که در فوتبال ما رایج است، کمتر مربی‌ای شاهد بودیم که بیاید و شکست را از دریچه فنی ببیند و خودش را مقصر بداند، بلکه همیشه این شکست‌ها را به مسائل بیرون از زمین احاله می‌داد و اگر یک مربی ایرانی بود در آن زمان برای توجیه شکست خود می‌گفت پنجره نقل‌وانتقالات بسته بود و من نمی‌توانستم بازیکن به خدمت بگیرم و از این دست مسائل، اما این مربی ایستاد و با ایمان و اعتقادی که داشت، این موفقیت‌ها را بدست آورد و آن صحنه با شکوه فینال لیگ قهرمانان آسیا را در تهران رقم زد که همه سران فوتبال جهان به ایران آمدند.» 

 

امیر حاج‌رضایی، در پایان با موثر دانستن نقش آقای کاشانی و همکاران‌شان در این انتخاب گفت: «به خوبی به یاد دارم در اولین سال حضور برانکو، وقتی پرسپولیس با تفاضل گل قهرمانی را به استقلال خوزستان داد، روی نیمکت نشست، چون نتایج را می‌دانست و فهمید دیگر قهرمان نیست، بلند شدن این آدم که در لحظات آخر، عنوان قهرمانی را از دست می‌دهد، کار هر مربی‌ای نیست که بلند شود و از نو شروع کند.

 

به عقیده من، در بخش مدیریتی، کار خوب صورت گرفت؛ قبل از انتخاب آقای برانکو، بعد نقش برانکو و مهم‌تر از همه، در ایران اتفاق کم‌سابقه‌ای رخ داد که برای جذب یک مربی مطالعه شد، بررسی کردند و حالا این قهرمانی یک پیام دارد؛ پیامش این است که می‌شود با کار درست به فوتبال ایران کمک کرد. آرزو می‌کنم که استقلال، سپاهان و تراکتور بتوانند به رأس قدرت نزدیک شوند تا تنور فوتبال ما داغ شود؛ هر چقدر این مسابقات تنورش داغ شود به سود فتبال ملی ما خواهد بود.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.