2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
آمارهای به یادماندنی برای پرسپولیسی‌ها / ویترین سرخ؛ کلکسیون جام

آمارهای به یادماندنی برای پرسپولیسی‌ها / ویترین سرخ؛ کلکسیون جام

پرسپولیس در شرایطی با 6 قهرمانی رکورددار قهرمانی در ادوار لیگ برتر است که آمارهای جالبی را هم به ثبت رسانده است.

دوات آنلاین-افتخار پشت افتخار. این رویه‌ای است که پرسپولیس در طول سال‌های اخیر در فوتبال ایران داشته است. سرخپوشان پایتخت که 3 فصل پیاپی با برانکو ایوانکوویچ جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر بردند و شمار قهرمانی‌های خود در ادوار لیگ‌های فوتبال ایران را به عدد ۱۲ رسانده بودند، این بار بدون حضور پروفسور اما به پشتوانه تیمی که او ساخت و با تدبیر گابریل کالدرون و ادامه دهنده راه او یحیی گل‌محمدی، به چهارمین قهرمانی متوالی هم دست پیدا کردند تا به عنوان اولین تیم فوتبال ایران دست به پوکر بزنند و سیزدهمین قهرمانی لیگی خود را جشن بگیرند.

 

پرسپولیس که با پیروزی 2-1 مقابل نفت مسجد سلیمان برای اولین بار مقابل این تیم به پیروزی رسید و قهرمانی خود در لیگ نوزدهم را قطعی کرد، پیش‌تر در دهه های ۵۰ و ۷۰ موفق به دبل قهرمانی شده بود و در لیگ برتر هم در قهرمانی هت‌تریک کرد. عنوانی که پیش از آنها توسط سپاهان با 3 قهرمانی پیاپی کسب شد ولی هیچ تیمی پوکر را به دست نیاورد تا اینکه پرسپولیس موفق به ثبت این رکورد تاریخی شد.

 

 قرمزها که در 4 هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شدند، حالا به سریع‌ترین قهرمان لیگ برتر خلیج فارس هم تبدیل شده‌اند و در 4 بازی بعدی می‌توانند به رکوردهایی مانند بیشترین امتیاز، بهترین خط حمله، بهترین خط دفاع، آقای گلی و آقای پاس گلی نیز حمله کنند.

پرسپولیس به روایت آمار

آمارهایی که پرسپولیس به ثبت رساند

پرسپولیس در شرایطی با 6 قهرمانی رکورددار قهرمانی در ادوار لیگ برتر است که آمارهای جالبی را هم به ثبت رسانده است. کسب 62 امتیاز از 26 بازی که 28 امتیاز آن با یحیی از 10 بازی و کسب 9 برد و یک تساوی برابر استقلال بود، نشان می‌دهد لیاقت این تیم برای رسیدن به پوکر قهرمانی کمتر از دوران باشکوه برانکو نبوده است. خط دفاعی مستحکم قرمزها تاکنون تنها 12 بار مغلوب رقبا شده و خط حمله این تیم با زدن 39 گل، بعد از استقلال بهترین خط حمله لیگ است. پرسپولیس در حالی 20 برد تا اینجای رقابت‌ها کسب کرده که نزدیک‌ترین رقیب آنها از نظر تعداد برد تراکتور با 13برد است.

 

پوکر برای 1+7 پرسپولیسی

در جمع بازیکنان حال حاضر پرسپولیس، 7 بازیکن هستند که در شکل‌گیری هر 4 قهرمانی نقش داشته‌اند. سیدجلال حسینی کاپیتان ارزشمند سرخپوشان، در تمام این 4 سال با لباس پرسپولیس به میدان رفته و از ارکان اصلی پوکر قرمزهاست. علیرضا بیرانوند که چندی پیش از این تیم جدا شد و به آنتورپ بلژیک پیوست، در این سال‌ها سنگربان شماره یک پرسپولیس بود. هر چند او در زمان تثبیت قهرمانی چهارم جدا شده بود، ولی نقش بسزایی در قهرمانی‌های این تیم داشت.

 

علی علیپور مهاجم سرخپوشان و بهترین گلزن این تیم طی سال‌های اخیر، یکی دیگر از بازیکنانی است که در تمام قهرمانی‌های این تیم حضور داشته و در فصل جاری هم تاکنون 9 گل زده است. کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه و بوژیدار رادوشوویچ دیگر بازیکنانی هستند که در شکل‌گیری پوکر پرسپولیس سهم داشته و در تمام قهرمانی‌های پرسپولیس نقش‌آفرینی کرده‌اند. البته احمد نوراللهی هم در لیگ برتر شانزدهم که نخستین قهرمانی سرخپوشان از 4 قهرمانی اخیر شکل گرفت در نیم فصل اول پیراهن پرسپولیس را به تن داشت اما نیم فصل دوم برای گذراندن دوران سربازی به تیم تراکتور پیوست.

 

سیدجلال پر افتخارترین فوتبالیست لیگ برتر

حالا شمار قهرمانی‌های سیدجلال حسینی از همه بازیکنان ادوار لیگ برتر بیشتر است. او لیگ ششم با سایپا و لیگ‌های نهم، دهم و یازدهم با سپاهان قهرمان شد و حالا با 4 قهرمانی پیاپی با پرسپولیس با 8 قهرمانی در لیگ برتر، پرافتخارترین فوتبالیست ایرانی محسوب می‌شود. حسینی این تعداد قهرمانی را در 17 سال بازی در لیگ برتر به دست آورده و حدوداً هر 2 سال یک بار فاتح لیگ بوده است. البته حسینی 3 قهرمانی سوپرجام و یک قهرمانی جام حذفی هم با پرسپولیس به دست آورده تا 8 جام با پرسپولیس و در مجموع 12 جام کسب کرده باشد.

 

ارزش کار سیدجلال زمانی مشخص می‌شود که بدانیم 188 بازی در 6 فصل برای پرسپولیس انجام داده و این فصل هم در 16 بازی لیگ برتر فیکس بوده است. کاپیتان 38 ساله پرسپولیس حالا منتظر این است که جام را بالای سر ببرد؛ اتفاقی تکراری که در این سال‌ها هواداران پرسپولیس به آن عادت کرده‌اند اما خود سیدجلال نه. این همان رازی است که کاپیتان شماره 4 را از بقیه متمایز می‌کند و در جایگاهی قرار می‌دهد که به تنهایی پرافتخارترین فوتبالیست لیگ حرفه‌ای ایران باشد.

 

دروازه‌ای که پس از 379 دقیقه باز شد

دقیقه 70 بازی نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس، توپ به دست سیدجلال حسینی برخورد کرد و سیدرضا مهدوی داور مسابقه به نشانه پنالتی در سوت خود دمید. حسین ابراهیمی پشت توپ ایستاد و دروازه بوژیدار رادوشوویچ را گشود. به این ترتیب، رادوشوویچ پس از 379 دقیقه، بالاخره دروازه‌اش را باز شده دید.

 

آخرین بار دروازه رادو در بازی مقابل شهرخودرو که 8 اسفند 98 برگزار شده بود، توسط فرشاد فرجی در دقیقه 52 باز شد و حالا پس از 4 ماه و 26 روز او گل خورد. این دروازه‌بان 31 ساله کروات در فصل جاری موفق شده برابر شاهین، ماشین سازی، فولاد، پارس جنوبی (رفت و برگشت)، صنعت نفت، نساجی، ذوب آهن وسایپا کلین شیت کند. ضمن اینکه در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی برابر شهرداری ماهشهر هم دروازه خود را بسته نگه‌داشت. رادو در 12 بازی لیگ و جام حذفی تنها 2 بار دروازه‌اش باز شده و در 10 بازی کلین شیت کرده است.

 

گلزنی زوج قائمشهری

در بازی با نفت مسجد سلیمان زوج قائمشهری زننده گل‌های پرسپولیس بودند. علی علیپور در دقیقه 39 روی سانتر مهدی شیری گل اول را برای قرمزها زد و در ادامه مهدی عبدی هم در دقیقه 58 گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند. علیپور با این گل، نهمین گل خود در لیگ را زد تا در کنار امیر ارسلان مطهری و مهدی قائدی از استقلال در رده سوم گلزنان برتر لیگ قرار بگیرد. مهاجم شماره 70 سرخپوشان همچنین شصت و هشتمین گل خود را برای پرسپولیس زد تا جایگاه خود در رده ششم بهترین گلزنان تاریخ این باشگاه را تقویت کند و به حسین کلانی 71 گله که در رده پنجم قرار دارد، نزدیک‌تر شود.

 

عبدی هم که پیش از این در بازی با استقلال گل زده و در دیدار با پیکان هم دبل کرده بود، در این مسابقه یک گل دیگر زد تا 4 گله شود و به نوعی زننده گل قهرمانی پرسپولیس باشد.

 

منبع: روزنامه ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.