2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
پرسپولیس- داماش ؛ آیا شگفتی رقم خواهد خورد؟

پرسپولیس- داماش ؛ آیا شگفتی رقم خواهد خورد؟

گرچه خیلی‌ها روی کاغذ پرسپولیس را قهرمان می‌دانند اما تجربه سرخپوشان پایتخت نشان می‌دهد آنها هرگز نباید چنین تصوری داشته باشند.

دوات آنلاین-مصاف امشب پرسپولیس- داماش گیلانیان در فینال، تکلیف این دوره جام حذفی را مشخص می‌کند. دو تیمی که اصلاً قابل قیاس با یکدیگر نیستند و از آن به عنوان جنگ دارا و ندار یاد می‌شود اما خاصیت جام حذفی باعث شده در یک فینال برابر هم صف‌آرایی کنند. رقابت‌هایی که به جام شگفتی‌ها مشهور است و تیم دسته دومی داماش گیلانیان این مهم را بخوبی معنا کرده است. آنها باید برابر پرسپولیس، قهرمان 3 دوره اخیر لیگ برتر قرار بگیرند و هدف‌شان تکمیل شگفتی است و در سوی مقابل سرخپوشان پایتخت به دنبال کسب دومین جام قهرمانی در این فصل و دبل هستند.

 

گرچه خیلی‌ها روی کاغذ پرسپولیس را قهرمان می‌دانند اما تجربه سرخپوشان پایتخت نشان می‌دهد آنها هرگز نباید چنین تصوری داشته باشند. چه اینکه برانکو هم باخت به تیم لیگ دویی قشقایی شیراز در جام حذفی فصل 96-95 را به شاگردان خود یادآوری کرده است. دیداری که 1-1 مساوی شد و پرسپولیس در ضربات پنالتی 5-6 بازنده شد تا شگفتی بزرگی در مرحله یک شانزدهم آن فصل رقم بخورد.

 

فینال امشب از ساعت 21 با قضاوت موعود بنیادی‌فر و کمک‌هایش بابک داوری و علی دودانگه آغاز می‌شود. نام جام حذفی «یادواره آزادسازی خرمشهر» است و به همین دلیل در چند سال اخیر بازی فینال این جام در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار می‌شد ولی به دلیل مشکلاتی که چمن این ورزشگاه داشت و حاشیه‌هایی که در پایان بازی فینال فصل گذشته میان استقلال و خونه به خونه بابل به وجود آمد، مسئولان سازمان لیگ تصمیم گرفتند فینال این فصل را در شهر دیگری برگزار کنند. برای این منظور ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد و یادگار امام(ره) قم کاندیدا شدند اما در نهایت تصمیم گرفته شد که بازی در ورزشگاه زیبا و تازه تأسیس شهدای فولاد برگزار شود. استادیومی که ورودی‌ها، سکوها و محوطه آن دارای دوربین‌های مدار بسته و تشخیص چهره است و این موضوع کار را برای کنترل حاشیه‌های احتمالی راحت‌تر می‌کند.

 

راه صعود پرسپولیس به فینال چندان ساده نبود. آنها ابتدا نود ارومیه و سپس سپیدرود را 1-0 شکست دادند. شاگردان برانکو در مرحله یک‌چهارم نهایی پس از اینکه برابر پدیده به تساوی 1-1 رسیدند، این تیم را در ضربات پنالتی 3-1 از پیش رو برداشتند. سرخپوشان چهارشنبه شب گذشته در نیمه نهایی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برابر سپاهان به میدان رفتند. دیداری پرحاشیه و جنجالی که 3 اخراجی (2 بازیکن سپاهان و یک بازیکن پرسپولیس) و نیز یک پنالتی هدر رفته توسط مهدی کیانی کاپیتان زردها داشت و در دقیقه 122، سیاوش یزدانی مقدم مدافع سپاهان به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا قرمزها 1-0 به پیروزی برسند.

 

در سمت مقابل، داماش در بازی اول خود مقابل چوکای تالش، پس از تساوی بدون گل در ضربات پنالتی 3-4 به پیروزی رسید و در بازی بعد هم 2-0 مقاومت تهران را از پیش رو برداشت. آبی‌پوشان شهر رشت در یک‌چهارم نهایی مقابل ماشین‌سازی به تساوی 1-1 رسیدند ولی این تیم را هم در ضربات پنالتی 3-2 شکست دادند و در نیمه نهایی هم 2-1 برابر سایپا به پیروزی رسیدند و فینالیست شدند.

 

پرسپولیس در این مسابقه شجاع خلیل‌زاده و سروش رفیعی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد و شایان مصلح هم مصدوم است. سعید طالبی، میثم میرپسندیده و میلاد پورمحسن هم به دلیل محرومیت قادر به همراهی داماش نخواهند بود. امید قربانی و مهرداد علیزاده هم 2 بازیکنی هستند که به دلیل مشکلات مالی، تمرینات این تیم را ترک کرده‌اند و سیامک فراهانی، سرمربی این تیم باید بازیکنان دیگری را جایگزین آنها کند.

 

با تمام این اوصاف، پرسپولیس و داماش برگزار کننده سی و دومین فینال جام حذفی هستند. رقابت‌هایی که از سال ۱۳۵۵ تاکنون ۳۱ دوره آن برگزار شده‌ و ۱۳ تیم در آن به قهرمانی رسیده‌اند. استقلال با ۷ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم این مسابقات است و پرسپولیس با ۵ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی در رده دوم بهترین تیم‌های جام حذفی قرار دارد و حالا می‌خواهد ششمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها جشن بگیرد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که پرسپولیس در فصل 78- 77 پس از اینکه در جام آزادگان به قهرمانی رسید، در فینال جام حذفی هم استقلال را 2-1 شکست داد و در کسب قهرمانی دبل کرد و حالا برانکو این فرصت را دارد که هم طلسم‌شکنی کند و هم پس از 20 سال مانند علی پروین 2 جام معتبر فوتبال ایران را در اختیار بگیرد. داماش در فصل 87-86 که با نام پگاه گیلان در مسابقات حاضر بود هم به فینال رسید ولی در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت 3-1 به استقلال باخت و حالا پس از 11 سال فرصت حضور دوباره در فینال را یافته است.

 

منبع: ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.