2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
نگاهی به تقابل‌ها و جام‌های ژنرال و پروفسور

نگاهی به تقابل‌ها و جام‌های ژنرال و پروفسور

این دو مربی از زمان بازگشت دوباره برانکو به فوتبال ایران یعنی اواخر لیگ چهاردهم 8 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند.

دوات آنلاین-امیر قلعه‌نویی و برانکو ایوانکوویچ دوباره به هم رسیدند. مربیانی که پرافتخارترین مربیان لیگ برتر به حساب می‌آیند و این موضوع رویارویی آنها را همیشه جذاب می‌کند.

 

در یک سو، قلعه‌نویی با 5 قهرمانی در لیگ برتر و از سوی دیگر برانکو با 3 قهرمانی پیاپی که او را به موفق‌ترین مربی لیگ ایران در 3 فصل گذشته تبدیل کرده است. البته قلعه‌نویی هم مانند برانکو سابقه 3 قهرمانی پیاپی در لیگ را دارد ولی تفاوت آنها در این است که او این هت‌تریک قهرمانی را در لیگ هشتم با استقلال و در لیگ‌های نهم و دهم با سپاهان به دست آورده ولی برانکو در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم جام قهرمانی را با پرسپولیس بالای سر برده است.

 

این دو مربی، در سال‌های اخیر نیز تقابل‌های زیادی داشته‌اند که آخرین آن جنگ بر سر قهرمانی لیگ تازه به پایان رسیده بود که این رقابت با قهرمانی سرخپوشان پایتخت به پایان رسید و زردپوشان اصفهانی در جایگاه دوم جدول قرار گرفتند اما بازی حساس سپاهان و پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی جام حذفی، باعث شده تا این دو مربی یک بار دیگر برابر هم قرار بگیرند.  مربیانی که رابطه خوبی هم با هم دارند و این جمله جالب چند بار از سوی قلعه‌نویی عنوان شده که «مسلمان واقعی برانکو است.» این در حالی است که پس از اینکه برانکو در پایان جام جهانی 2006 آلمان از تیم ملی ایران خداحافظی کرد، نیمکت تیم ملی به قلعه‌نویی سپرده شد تا او جانشین برانکو شود با این حال، ژنرال در اکثر اوقات از پروفسور به عنوان نمونه یک مربی خارجی موفق در فوتبال ایران یاد کرده است.

 

این دو مربی از زمان بازگشت دوباره برانکو به فوتبال ایران یعنی اواخر لیگ چهاردهم 8 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. اولین تقابل دو سرمربی، دربی برگشت لیگ چهاردهم بود که تیم برانکو با تک گل علی علیپور، امیر قلعه‌نویی و شاگردانش در استقلال را 1-0 مغلوب کرد.

 

دومین رویارویی آنها در نیم فصل دوم لیگ پانزدهم بود که پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با تساوی 1-1 مقابل تراکتورسازی که قلعه‌نویی را روی نیمکت خود داشت، متوقف شد.

 

سومین دیدار دو سرمربی در لیگ شانزدهم هم با تساوی بدون گل به پایان رسید و بازی برگشت در تهران هم به شکست ۰-۳ تیم قلعه‌نویی منجر شد.  پنجمین مصاف برانکو با قلعه‌نویی در لیگ هفدهم بود و برانکو در تهران سنگین‌ترین شکست قلعه‌نویی را که روی نیمکت ذوب آهن بود، با برد ۰-۴ به او تحمیل کرد و بازی برگشت هم در حالی که قهرمانی زودهنگام پرسپولیس مسجل شده بود، با برتری ۱-۲ ذوب آهن به پایان رسید.  در فصل گذشته هم که بازی رفت در ورزشگاه نقش جهان 1-1 و بازی برگشت در ورزشگاه آزادی با تساوی بدون گل به پایان رسید تا به این ترتیب 3 برد برای برانکو، 4 مساوی و یک برد برای قلعه‌نویی به دست آمده باشد و حالا همه در انتظار اولین تقابل آنها در جام حذفی هستند. نکته‌ای که درخصوص کارنامه این دو مربی در جام حذفی باید به آن اشاره کرد، این است که قلعه‌نویی در ایران کارنامه پربارتری نسبت به برانکو دارد. ژنرال اولین قهرمانی دوران سرمربیگری‌اش را در جام حذفی ۸۱–۱۳۸۰ به همراه استقلال به دست آورد و در جام حذفی ۸۷–۱۳۸۶ هم توانست دومین قهرمانی خود در این رقابت‌ها را با استقلال جشن بگیرد و حالا پس از 11 سال به دنبال رسیدن به فینال و کسب سومین قهرمانی خود در جام حذفی است.

 

در سمت مقابل، برانکو دستاوردی در جام حذفی نداشته و در سه دوره قبل، دو بار تا مرحله یک چهارم نهایی بالا آمده و یک بار هم که در مرحله یک شانزدهم نهایی حذف شده ولی این بار به دنبال شکستن این طلسم و رسیدن به فینال و فتح جام حذفی است. البته برانکو در دوران مربیگری خود، دو قهرمانی جام حذفی کرواسی در فصل‌های 7-2006 و 8-2007 با دیناموزاگرب به دست آورده و حالا به دنبال فتح این جام در ایران است.

 

منبع: ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.