2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
خلاصه داستان و بازیگران فیلم جمشیدیه + نقد

خلاصه داستان و بازیگران فیلم جمشیدیه + نقد

فیلم جمشیدیه درباره چیست؟ آن را ببینیم یا نه؟ منتقدان درباره آن چه گفته اند؟

دوات آنلاین -فیلم جمشیدیه ساخته یلدا جبلی است که باید حتما یک بار هم که شده آن را تماشا کنید. البته اگر به سینما علاقه دارید. نقدهایی هم بر این فیلم وارد است که در ادامه می توانید در کنار خلاصه داستان نقدی هم درباره این فیلم بخوانید. یلدا جبلی پیش از این فیلم داره صبح میشه را کارگردانی کرده بود.

پوستر فیلم جمشیدیه

خلاصه داستان فیلم جمشیدیه

داستان فیلم جمشیدیه برگرفته از روابط شهری، آدم‌ها، شلوغی شهر و ماجراهایی است که در پس این شلوغی و این روابط به وجود می‌آید.

عکسی از فیلم جمشیدیه

ترانه و امیر(زن و شوهر 34 و 37 ساله) در شب تولد امیر در حال رانندگی در خیابان با یک تاکسی تصادف می‌کنند و راننده تاکسی شروع به داد و بیداد و فحاشی کرده و امیر با او درگیر می‌شود. ترانه به حمایت از شوهرش درمی آید و با موبایل ضربه‌هایی به سر راننده تاکسی می‌زند. راننده عصر همان روز بر اثر سکته می‌میرد و ترانه بعد از خبردار شدن از مرگ او دچار عذاب وجدان و کشمکش درونی شدیدی می‌شود و می‌خواهد خود را به پلیس معرفی کند، اما امیر با اقدام او مخالف است تا اینکه...

عکسی از فیلم جمشیدیه

بازیگران فیلم جمشیدیه

سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته آ پناهی ها، ستاره پسیانی، شادی کرم‌رودی، ندا جبرائیلی، حمیرا نونهالی، سعید چنگیزیان، محمد ولی زادگان، بهرام عظیمی، کیومرث پوراحمد، کاوه کاتب، لیلی فرهادپور، غلامرضا کیایی نژاد، حسین دالمن و بهرنگ تنکابنی در فیلم جمشیدیه بازی کرده اند.

عکسی از فیلم جمشیدیه

نقدی بر فیلم جمشیدیه

پرویز جاهد در روزنامه ایران نوشت:‌...جمشیدیه، از نظر موضوع و شیوه پرداخت شباهت‌های زیادی به «بدون تاریخ، بدون امضا» و «جدایی نادر از سیمین» و نیز «۲۱ گرم» الخاندرو گونزالس ایناریتو دارد با این تفاوت که فیلمساز در اینجا تنها بر جنبه‌های فردی این حادثه و کشمکش‌های بیرونی بین آدم‌های درگیر در حادثه متمرکز نشده بلکه می‌خواهد به نقد فحاشی و تأثیر فاجعه بار رفتار‌های خشن در جامعه ایران و واکنش‌های عصبی، خشونت‌آمیز و خطرناک مردم در خیابان بپردازد، اما او این کار را به شکلی شعاری و اغراق‌آمیز و در قالب خطابه‌ها و موعظه‌های پرشور ترانه در دادگاه مطرح می‌کند.

عکسی از فیلم جمشیدیه

از سوی دیگر، رفتار ترانه و اصرار او بر قاتل بودن خویش بدون اینکه تردیدی در مورد علت اصلی مرگ راننده تاکسی داشته باشد، غیرمنطقی و باورناپذیر است. «جمشیدیه» همانند بسیاری از فیلم‌های ایرانی، مشکل زاویه دید دوربین و نظرگاه دارد. ساختار روایی فیلم اساساً و از ابتدا بر اساس زاویه دید ترانه و امیر بنا شده، اما بعد از بازداشت ترانه و وارد شدن اعضای خانواده مقتول به داستان، زاویه دید فیلم ناگهان تغییر کرده و ماجرا از دید آن‌ها روایت می‌شود.

 

توجه به مفاهیمی مثل گناه، وجدان و نقش تقدیر در تعیین وضعیت جرم در فیلم که از زبان دوست وکیل امیر بیان می‌شود، می‌توانست از نقاط قوت فیلم باشد، اما متأسفانه خیلی زودگذر و شتاب زده در فیلم مطرح می‌شوند. بازی درونگرای سارا بهرامی در نقش ترانه و پانته آ. پناهی‌ها در نقش همسر مقتول، شایسته قدردانی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.