2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
معرفی تمام جاهای دیدنی و موزه‌های آبادان

معرفی تمام جاهای دیدنی و موزه‌های آبادان

آبادان شهری با موزه‌های بی نظیر است. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید حتما تماشای موزه‌های آن را در برنامه خود جا بدهید. راهنمای سفر به این شهر دیدنی در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-آبادان مقصدی فوق العاده برای سفر زمستانی است. این شهر هم تاریخ دارد و هم طبیعت. در وصف مردمانش هم که حتما زیاد شنیده‌اید. خونگرم و مهمانواز. آبادان جاهای دیدنی زیادی دارد و باید پیش از سفر به این شهر برنامه‌ریزی کنید تا بدانید به کجاها بروید.

معرفی تمام جاهای دیدنی و موزه‌های آبادان

این شهر در 120 كیلومتری اهواز، مركز استان خوزستان واقع شده؛ با این همه دارای فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن مستقل است؛ همین‌طور رادیو و تلویزیون جداگانه كه همه اینها بیانگر موقعیت ویژه این شهر است؛ موقعیتی كه در ارتباط مستقیم با اكتشاف و استخراج نفت در آبادان شكل گرفت و برای سال‌ها،این شهر را در میان شهرهای صنعتی و توسعه‌یافته ایران قرار داد.

بهمنشیر در آبادان

زیبایی‌های اروند رود و بهمنشیر در آبادان

در این میان البته جاذبه‌های طبیعی آبادان را كه به دلیل همجواری با رودخانه اروند و نیز عبور بهمنشیر از میان آن در طول سالیان دراز شكل گرفته نباید از نظر دور داشت؛ همچنین رفتن به بازار ماهی‌فروشان و ادویه‌فروشی‌هایی كه عطر تند پیچیده در پیرامونشان شما را به سمت مغازه‌های فلافل و سمبوسه‌فروشی سرازیر می‌كند را هم نمی‌شود از دست داد.

 

سینما شیرین و سینما نفت در آبادان

سینمای هشتاد ساله شیرین یکی از چندین سینماهای آبادان قبل از انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از هفتصد نفر توسط بخش خصوصی و یکی از تاجرین کشور هندوستان بنا شد.

 

پس از جنگ جهانی دوم، دو طبقه دیگر به ساختمان این سینما افزوده شد و این سینما لقب بزرگترین سینمای ایران را از آن خود کرد. در حال حاضر این سینما در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

همچنین سینما نفت از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان است که طراحی کلی آن نمایانگر هیبت یک شیر نشسته است و از قدیم آن را به نگهبان این شهر معروف کرده است.

 

ساخت ساختمان این سینما پیش از جنگ جهانی دوم آغاز و سپس در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی با نام سینما تاج شروع به کار کرد. 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به تبریز

 

سری به موزه كارآموزان بزنید

اینجا همان جایی است كه در آن نخستین نسل از تكنسین‌های صنعت نفت كشور مورد آموزش‌های حرفه‌ای پیش از استخدام قرار گرفته و پس از آن به عنوان نیروی ماهر و متخصص كارگری،‌ كارمندی و مهندسی وارد این صنعت شدند. این آموزشگاه، اولین مركز رسمی آموزش قبل از استخدام با عنوان اولیه كارگاه آموزشی كارآموزان بوده كه در پی اعتصابات كارگری و لغو قرارداد دارسی در سال 1312 راه‌اندازی شده است.

 

فضای این آموزشگاه اما در چند دهه اخیر بدون استفاده رها شده و متروك شده بود؛‌ تا این‌كه حالا و پس از مرمت و بازسازی این مجموعه، با تغییر كاربری به موزه تبدیل و هفته گذشته افتتاح شد. آن‌طور كه طراحان موزه گفته‌اند، در مرمت و احیای این بنا تا جای ممكن تلاش شده فضاهای داخلی و بیرونی مجموعه به همان شكل و حال و هوای روزهای گذشته برگردانده شود.

 

این موزه متشكل از سه بخش است؛ سوله، حیاط و اتاق‌ها. سوله در واقع محل تشكیل كارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بوده كه در حال حاضر نیز به همان صورت احیا شده است. پنج اتاقی هم كه در آن زمان بخش اداری آموزشگاه را تشكیل می‌داده به محلی برای به تصویر كشیدن اسناد،‌ عكس‌ها و تصاویر و پرونده‌های مربوط به این مجموعه اختصاص یافته. از این 5 اتاق، در 2 اتاق با عنوان گاه-نگار، تاریخ ایران و جهان از منظر صنعت نفت در شش خط زمانی روایت شده است. 

 

در كنار این خطوط هم ویترین‌هایی برای نمایش اسناد و اشیای مرتبط با این رویدادها تعبیه شده. اتاق شماره سه هم به نمایش آثاری اختصاص یافته كه تنوع و اهمیت آموزش را در صنعت نفت به تصویر می‌كشند. اما اتاق چهارم، اتاقی است كه به كارآموزان تعلق دارد. در این اتاق، 1200 عكس از كارآموزان دوره‌های مختلف به همراه تعدادی اوراق امتحانی، نامه‌های اداری و ... مربوط به كارآموزان دیده می‌شود.

 

اتاق پنجم هم كه اتاق مدیر آموزشگاه بوده، در حال حاضر به محلی برای نگهداری اسناد و اشیای مربوط به مدیریت مجموعه تبدیل شده. از دیگر نكات جالب توجه درخصوص این موزه،‌ همكاری دانش‌آموختگان این آموزشگاه و نیز كاركنان قدیمی شركت نفت و خانواده‌های آنها در اهدای اشیا و یا مدارك شخصی‌شان به موزه است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به گرگان

بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان روبه‌روی بازار ماهی فروش‌ها نزدیک به آب در دو طبقه جای گرفته است. در این بازار می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید، از لوازم خانگی گرفته تا کیف، کفش و لباس را پیدا کنید.

 

جالب است بدانید که این بازار بسیار قیمت‌های مناسبی دارد و برخی اوقات در آن می‌توان اجناس را با قیمتی بسیار ارزان‌تر و با جنس عالی پیدا کرد.

 

موزه بنزین‌خانه آبادان را از یاد نبرید

 می‌خواهیم شما را به دیدن نخستین مركز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین كشور ببریم؛‌ جایی كه خاطرتان را به حدود 90 سال پیش می‌برد؛ به حال و هوای آن روزهای آبادان كه نفت تازه در شریان‌هایش جریان یافته بود و مظاهر مدرنیته یك به یك در شهر ظاهر می‌شد. در احیای این مكان كه به دست مدیریت موزه‌های صنعت نفت كشور انجام و اواخر سال 95 افتتاح شده، تلاش شده بازسازی به گونه‌ای انجام شود كه بازدیدكننده دقیقا خود را در همان فضای قدیمی پمپ بنزین آبادان ببیند.

 

در این موزه، تجهیزات مورد استفاده سوخت‌رسانی و گرمایشی، انواع دستگاه‌های پمپ بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه‌ها در كشور، خودروهای قدیمی سوخت‌رسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری به نمایش درآمده. همچنین فضای شعبه‌های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانكرهای سوخت‌رسان، اسكناس‌های منتشر شده در كشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مكتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه‌ای و اسناد و مستندات تاریخی مربوط به توزیع فرآورده‌های نفتی از دیگر بخش‌های تشكیل دهنده موزه بنزین‌خانه آبادان است.

تماشای معماری هندی در مسجد رنگونی‌ها آبادان

تماشای معماری هندی در مسجد رنگونی‌ها آبادان

حالا كه دیدارمان از موزه‌ها به پایان رسیده، وقت، وقت رفتن به مسجد رنگونی‌هاست؛ مسجدی نه با معماری ایرانی كه با معماری هندی و ساخته شده به دست كارگران پاكستانی شاغل در پالایشگاه آبادان.

 

این بنا در سال 1300، در كنار رود اروند و با تقاضای كاركنان پالایشگاه رنگون پایتخت كشور برمه و عمدتا رنگونی‌الاصل و مسلمان كه جزو اولین گروه‌های مهاجر به آبادان پس از پاگرفتن صنعت نفت در این شهر بودند، ساخته شد. این مسجد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

كلیسای سورت کاراپت در آبادان

كلیسای سورت کاراپت در آبادان

با ورود آبادان به فهرست شهرهای صنعتی جهان كه مصادف بود با اكتشاف نفت و راه‌اندازی پالایشگاه در این شهر، خارجی‌های زیادی برای اشتغال در این صنعت به آبادان مهاجرت كردند كه بسیاری از آنها مسیحی بودند؛ از این رو كلیسای مقدس كاراپت در سال ۱۳۳۶ بنا شد و همین امسال همزمان با آغاز سال جدید میلادی پروژه مرمت و احیای آن به پایان رسید.

 

یكی از وجوه منحصر به فرد این كلیسا، همجواری آن با یک مسجد است كه به‌خوبی همنشینی مسالمت‌آمیز ادیان در این شهر را به تصویر می‌كشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به نمک آبرود

 

موزه كهن آبادان بسیار دیدنی است

این موزه یكی از موزه‌های كهن ایران است كه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ماقبل تاریخی، دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان كارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد.

 

این موزه اما در سال‌های جنگ تعطیل و اشیای آن به مكانی امن منتقل شد. پس از پایان جنگ نیز موزه آبادان مدت‌ها برای مرمت و بازسازی بسته بود تا در نهایت پس از ۱۵ سال تعطیلی، سال ۸۲ و در سالروز شكست حصر آبادان بازگشایی مجدد شد.

 

آرامگاه سید عباس آبادان

آرامگاه سید عباس آبادان هر روزه به ویژه در جشن‌ها، اعیاد و مناسبت‌های خاص پذیرای زائرین بسیاری از شهرهای دور و نزدیک است.

 

بر طبق گفته کارشناسان و مردم «سید عباس» یکی از سادات محترم و صاحب کرامت آبادان بوده که در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در این شهر وفات یافته است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به کرمان

 

روستای شلحه امام حسن عسگری

روستای شلحه امام حسن عسگری در پنج کیلومتری آبادان در جاده خسروآباد قرار دارد و یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آبادان به شمار می‌رود.

 

اگر به آبادان سفر کردید و از شلوغی شهر و بازدید از بناهای تاریخی خسته شدید، حتما سری به این روستای زیبا بزنید.

 

مقام خضر نبی در آبادان

مقام خضر نبی، بقعه‌ای با گنبدی سفید و سبز است که در هفت کیلومتری شرق آبادان در میان رودخانه بهمنشیر و اروند جای گرفته است. این زیارتگاه که از قبول عام و خاص برخوردار است، در کناری روستای طرة الحضر قرار دارد.

 

این آرامگاه که در سال ۹۲۰ هجری قمری بنا شده، به قدمگاه حضرت خضر نبی یا مقام خضر نبی معروف است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.