2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
گنج نامه همدان؛ تاریخچه، دیدنی ها و تفریحات + تصاویر

گنج نامه همدان؛ تاریخچه، دیدنی ها و تفریحات + تصاویر

اگر گنج نامه همدان را تا به حال از نزدیک ندیده اید در زمان و موقعیت مناسب حتما برای سفر به آنجا برنامه ریزی کنید.

دوات آنلاین -گنج نامه همدان دهکده ای توریستی است که در آن هم از تاریخ رد و نشان هست و هم از امکانات مدرن و جدید. سفر به این منطقه برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر قصد دارید به همدان بروید باید نصف روز را برای دیدن این منطقه خالی کنید.

گنج نامه همدان بسیار دیدنی است

قله الوند و دامنه‌هایش تاریخی گران‌بها را در خود جای دارد و هم اکنون جزو هزار و 515 قله معروف و بسیار برجسته جهان به شمار می رود؛ کوهی که در متون پهلوی از آن به نام اروند و در اوستا ائورونت یاد کرده‌اند. در این میان دهکده تفریحی توریستی گنج‌ نامه همدان واقع در دامنه کوهستان الوند، به عنوان عروس بام های ایران زمین شناخته می شود.

گنج نامه همدان در کوه الوند واقع شده است

آدرس دقیق گنج نامه همدان

گنجنامه در  فاصله ۵ کیلومتری شهرهمدان و در مجاورت دره‌های سرسبز عباس آباد است.

 

در شهر همدان از میدان امام (میدان مرکزی شهر) وارد خیابان شریعتی و سپس مهدیه شده و از آنجا به سمت دانشگاه بوعلی سینا همدان بروید. بعد از عبور از چهار راه پارک لونا به سمت میدان قائم حرکت کنید و پس از رسیدن به میدان قائم به سمت راست بروید. بالاتر به یک دو راهی می‌رسید که یکی به سمت عباس‌آباد و دیگری به سمت کتیبه باستانی گنجنامه می‌رود. مسیر گنجنامه را ادامه دهید در سمت راست میدان مرکزی گنج نامه دهکده تفریحی توریستی گنج نامه به کتیبه‌های گنج نامه، آبشار گنج نامه، و راه سنگی برای کوهنوردی می‌رسید.

 

در آنجا هم اصلا برای جای پارک نگران نباشید چون پارکینگ بسیار بزرگی دارد. این منطقه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال طی ۱۶ سال و در ۳ فاز ساخته و راه اندازی شده است.

حتما به شهربازی گنج نامه بروید

تفریحات گنجنامه

در گنجنامه علاوه بر کتیبه و آبشار که از همه معروف تر هستند، می توانید از آکواریوم بزرگ آن دیدن کنید و به شهربازی بروید.

فروشگاه صنایع دستی در گنج نامه همدان

ضمن این که مرکز خرید با صنایع دستی و همچنین رستوران های محلی با نان و لبنیات محلی و تازه برای پذیرایی از شما وجود دارد.

گنج نامه همدان تله کابین هم دارد

تله کابین هم در آنجا منتظر شما است.

کتبیه های گنج نامه همدان

تاریخچه کتیبه های گنجنامه

کتیبه یا سنگ‌نوشته‌های گنجنامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره‌ی عباس‌آباد حک شده است.

 

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره غار علیصدر باید بدانید

 

این سنگ نوشته‌ها در جنوب غربی همدان به فاصله پنج کیلومتری محل فعلی شهر، در انتهای دره سرسبز و خرم عباس‌آباد و در ابتدای مسیر جاده‌ای که همدان را به تویسرکان و غرب کشور مرتبط می‌سازد و روی یکی از صخره‌های الوند واقع شده ‌است.

 

این جاده همان ره کاروان رویی است که در عهد هخامنشیان هم وجود داشته و داریوش و خشایارشا با لشگریان وهمراهان خویش از آن عبور می‌کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: ارگ باستانی نوشیجان کجا است و تاریخچه آن چیست؟

 

از آنجا که این مسیر در عهد هخامنشیان یکی از شعب اصلی راه باستانی شاهی بوده که از دامنه الوند، هگمتانه (پایتخت تابستانی هخامنشیان) را به بابِل در مرکز میانرودان مرتبط می‌ساخت، از راه‌های پر رفت‌وآمدی و امن دوران باستان به‌شمار می‌رفت. بعلاوه این راه به جهت ختم به بابِل، راه مقدسی نیز محسوب می‌شد. به همین دلیل مکان مناسبی بود تا شاهان این دودمان با ایجاد سنگ نگاشته، باور‌ها و اندیشه‌ها پاکشان و همچنین بزرگی و عظمت نیاکان خود را به رهگذران گوشزد نمایند.

با تاریخچه کتبیه های گنج نامه همدان آشنا شوید

متن نوشته های کتیبه گنج نامه

در این مكان جهت آگاهی آیندگان دو دستور شاهی را نقر كرده اند. یكی سنگ نبشته داریوش كبیر(521-486 ق.م)در سمت چپ ودیگری كتیبه خشایارشا (486-465 ق.م)كه در سمت راست آن وكمی پائینتر از كتیبه نخست قراردارد. هر کدام ازكتیبه های مذكور به سه زبان پارسی باستان ،ایلامی وبابلی در بیست سطر واز چپ به راست وبه خط میخی كنده شده اند .بلندی حروف میخی بین 6  تا 7سانتیمتر است .متن كتیبه ها شبیه یكدیگر هستند .جز آنكه در یكی نام داریوش ودر دیگری نام خشایارشا آمده است وهر دو متضمن ستایش اهورامزدا ومعرفی اصل ونسب شاهان است .

 

کتیبه داریوش کبیر: «خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.»

 

کتیبه خشایارشا نیز در قسمت پائین همین کتیبه‌ است و متن آن عبارت است از:«خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»

آبشار گنج نامه بسیار زیبا است

آبشار گنجنامه؛ آبشاری تمام فصل

یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت همدان، آبشار گنجنامه است که در مجموعه گردشگری گنجنامه قرار گرفته و در تمامی فصول سال، دل از طبیعت گردان و گردشگران می‌برد.

 

این آبشار ۱۲ متری از دره زیبای عباس آباد و گنج نامه می‌گذرد و در کنار کتیبه‌های هخامنشی گنجنامه قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به نهاوند ؛ شهر سراب‌های بی‌نظیر

 

گنجنامه یک آبشار دائمی ست؛ البته در فصل زمستان این آبشار به دلیل سرمای هوا یخ می‌زند و آن زمان است که یخ نوردان به سوی این آبشار می‌روند.

آبشار گنج نامه در زمستان یخ می زند

آبشار گنجنامه در فصول گرم هم مقصد خوبی برای ورزشکاران است؛ از تفریحات رایج در فصل‌های بهار و تابستان در کنار این آبشار می‌توان به سنگ نوردی و آبشار نوردی اشاره کرد.

 

نام آبشار گنج‌نامه به عنوان بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی ایران، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

 

منابع: ایرنا- باشگاه خبرنگاران- تریپ یار- تسنیم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.