2024/10/26
۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان
پیشنهادات ما
تبدیل واحد پول از ریال به تومان تاثیری بر تورم و رکود ندارد

تبدیل واحد پول از ریال به تومان تاثیری بر تورم و رکود ندارد

برای بهبود شاخص های اقتصادی باید مواردی از قبیل حذف سه صفر را پیگیری کنیم چرا که تبدیل واحد پولی به تنهایی بار از دوش اقتصاد برنمی‌دارد

دوات آنلاین-برخی کانال‌های خبری و رسانه‌ها دیروز از  مصوبه دولت برای تعیین تومان به عنوان واحد پول رسمی انتقاد کردند؛ موضوعی که به اذعان کارشناسان تاثیری در تغییر تورم و رکود ندارد. در این خصوص بهارستان‌نشینان در واکنشی جدی تاکید کردند که تغییر این واحد پولی به مجوز مجلس نیاز دارد. این در حالی است که در هیچ کجای قانون اساسی کشور صحبتی از موضوع تغییر واحد و مسیر قانونی و اداری آن نشده است.

عزت الله یوسفیان ملا ، رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با دوات آنلاین در این خصوص می گوید: تغییر واحد پول از ریال به تومان تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی از قبیل تورم و رکود ندارد اما زندگی روزمره مردم را تسهیل می کند.

وی تاکید می کند مردم در زندگی روزمره در خصوص ریال و تومان حاشیه‌هایی داشتند و این اقدام کمک مناسبی برای تسهیل این امور است.

وی در مورد ابعاد قانونی این تغییر تصریح می کند: درست است که در هیچ کجای قانون اساسی در مورد تغییر واحد پول ملی نامی از مجوز مجلس برده نشده است اما از آنجایی که تغییر این موضوع بسیاری از قوانین دیگر را از لحاظ لفظی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بنابراین تغییر این موضوع نیازمند ارائه لایحه به مجلس و مصوبه صحن علنی است.

یوسفیان ملا همچنین خاطر نشان کرد: این اقدام البته در جای خود مناسب است اما گامی در راستای مدیریت تورم و رکود کشور نیست و تنها ظاهر مشکلات اقتصادی و واحد شمارش آن‌ها تغییر کرده است.

حذف سه صفر اثر اقتصادی دارد نه تغییر ریال به تومان

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این خصوص با اشاره به این که تبدیل ریال به تومان اقدام منتسبی است تصریح می کند : البته این موضوع اثر اقتصادی ندارد و تنها اقدامی مناسب در جهت تسهیل مراودات اقتصادی زندگی عادی مردم است.

جعفرزاده ایمن آبادی همچنین می گوید: برای بهبود شاخص های اقتصادی  باید مواردی از قبیل حذف سه صفر را پیگیری کنیم چرا که تبدیل واحد پولی به تنهایی بار از دوش اقتصاد برنمی‌دارد.

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.