2024/09/25
۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر
پیشنهادات ما
علائم و نشانه‌های سرطان سینه در بانوان چیست؟

علائم و نشانه‌های سرطان سینه در بانوان چیست؟

سرطان سینه دومین سرطان رایج در سراسر دنیا محسوب می‌شود که با وجود شایع بودن در میان بانوان، آقایان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. با توجه به شیوع بالایی که سرطان سینه در میان زنان دارد، بهتر است ابتدا با علائم سرطان سینه در بانوان، علت ابتلا به سرطان پستان، نحوه تشخیص این سرطان و روش‌های درمان سرطان سینه آشنا شده، سپس در صورت نیاز و مشاهده هر یک از علائم این بیماری، برای انجام چکاپ و کسب اطمینان از سلامت خود، به پزشک مراجعه نمایید.

سرطان سینه دومین سرطان رایج در سراسر دنیا محسوب می‌شود که با وجود شایع بودن در میان بانوان، آقایان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. با توجه به شیوع بالایی که سرطان سینه در میان زنان دارد، بهتر است ابتدا با علائم سرطان سینه در بانوان، علت ابتلا به سرطان پستان، نحوه تشخیص این سرطان و روش‌های درمان سرطان سینه آشنا شده، سپس در صورت نیاز و مشاهده هر یک از علائم این بیماری، برای انجام چکاپ و کسب اطمینان از سلامت خود، به پزشک مراجعه نمایید.

 

علائم و نشانه‌های سرطان سینه در بانوان چیست؟

سرطان سینه می‌تواند علائم متعددی داشته باشد که در اینجا تمام این علائم را برای شما بیان می‌کنیم. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌ها، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایید. این علائم و نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

 

  • مشاهده تورم، قرمزی و یا التهاب در ناحیه سینه
  • ترشح مایع از نوک پستان
  • پوسته پوسته شدن پوست سینه
  • تغییر در شکل ظاهری و یا اندازه سینه‌ها
  • احساس وجود توده هنگام لمس و یا ضخیم شدن سینه
  • قرار گرفتن نوک سینه در حالت معکوس
  • احساس درد شدید در سینه در زمانی غیر از سندروم پیش از قاعدگی (PMS)
  • مشاهده توده در ماموگرافی یا سونوگرافی

 

بیشتر بخوانید: علائم اولیه سرطان سینه

 

چرا افراد به سرطان سینه دچار می‌شوند؟

علت اصلی ابتلا به سرطان سینه، رشد غیر طبیعی سلول‌های بافت پستان است. به عبارت دیگر، سلول‌های سرطانی با سرعت بیشتری نسبت به سلول‌های سالم تقسیم شده و به یک توده از سلول‌ها تبدیل می‌شوند که به آن توده سرطانی می‌گویند. در برخی موارد ممکن است که سرطان سینه به سایر بافت‌های اطراف نیز سرایت کند و در موارد حاد در تمام بدن پخش شود. در چنین شرایطی می‌گویند که متاستاز رخ داده است. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک، مصرف داروهای ضد بارداری و هورمونی، شروع عادت ماهانه در سنین پایین و یائسگی در سنین بالا می‌توانند بر ابتلا به سرطان سینه تاثیرگذار باشند.

 

آشنایی با انواع سرطان سینه

سرطان سینه به طور کلی به دو دسته اصلی سرطان سینه تهاجمی و غیر تهاجمی دسته‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند. با توجه به این موضوع، انواع سرطان سینه شامل موارد زیر می‌شوند:

 

سرطان سینه تهاجمی

  1. سرطان سینه تهاجمی یا نفوذی، به سرطانی گفته می‌شود پس از ایجاد شدن در یک ناحیه مشخص از بافت پستان، می‌تواند به مجاری، غدد و یا سایر قسمت‌های پستان نیز گسترش پیدا کند. از جمله انواع سرطان سینه تهاجمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  2. کارسینوم داکتال تهاجمی: در این نوع سلول‌های سرطانی غیر طبیعی در مجاری شیری پستان ایجاد شده و به سایر قسمت‌ها نیز منتشر می‌شود. کارسینال داکتال تهاجمی، شایع‌ترین نوع سرطان سینه است که 70 تا 80 درصد کل سرطان‌های سینه تشخیص داده شده را در بر می‌گیرد. این سرطان در مردان نیز رخ می‌دهد.
  3. کارسینوم لوبولار تهاجمی: این سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها آغاز شده و به سایر بافت پستان گسترش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سلول‌های غیر طبیعی از طریق خون و سیستم لنفاوی به سایر بخش‌های بدن نیز منتقل می‌شود. این نوع بیش از 10 درصد از سرطان‌های تهاجمی را به خود اختصاص می‌دهد.
  4. بیماری پاژه نوک سینه: این بیماری نسبت به سایر انواع سرطان پستان نادر بوده و سلول‌های سرطانی در ناحیه آرئول یا نوک پستان ایجاد می‌شوند. از علائم آن می‌توان به پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و تحریک پوستی اشاره کرد.
  5. سرطان سینه التهابی: در این سرطان سینه، رشد غیر طبیعی سلول‌ها به سلول‌های پوست و عروق لنفاوی پستان نیز منتقل شده و در اکثر موارد بدون ایجاد تومور یا توده می‌باشد. علائم این بیماری پس از مسدود شدن رگ‌های لنفاوی پس توسط سلول‌های سرطانی خود را نشان می‌دهد.
  6. تومورهای فیلودس پستان: این نوع سرطان سینه، 1 درصد از کل تومورهای سینه را شامل شده و در اغلب مواقع خوش‌خیم هستند. این تومورها به سرعت رشد کرده و به ندرت به خارج از بافت پستان منتقل شوند. محل ایجاد شدن این تومورها، بافت همبند سینه یا استروما است.
  7. سرطان پستان موضعی پیشرفته: توده ایجاد شده در این نوع سرطان به اندازه 5 سانتی‌متر و یا بزرگتر بوده و به سایر نواحی بدن مانند پوست، دیواره قفسه سینه و یا ماهیچه‌ها گسترش پیدا می‌کند.
  8. سرطان پستان متاستاتیک: این نوع سرطان در 4 مرحله طبقه بندی شده و می‌تواند به سایر نقاط بدن مانند ریه، کبد، استخوان‌ها یا مغز نیز گسترش پیدا کند.

 

سرطان سینه غیر تهاجمی

به سرطان سینه غیر تهاجمی، سرطان سینه در محل نیز گفته می‌شود که در آن سلول‌های سرطانی از محلی که ایجاد شده به سایر نواحی بافت سینه گسترش پیدا نمی‌کنند. در برخی موارد بر روی سرطان سینه غیر تهاجمی، پیش سرطان نیز می‌نامند. از انواع سرطان سینه غیر تهاجمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. کارسینوم داکتال درجا: در این سرطان، سلول‌های غیر طبیعی در پوشش مجاری شیر مادر ایجاد شده و در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان، ممکن است به سایر نقاط بافت سینه نیز گسترش پیدا کنند.
  2. کارسینوم لوبولار درجا: در این سرطان نیز سلول‌های غیر طبیعی در لوبول‌های پستان یا همان غدد شیری ایجاد شده و در همانجا باقی می‌ماند. احتمال تبدیل این سرطان به سرطان تهاجمی بسیار کم است.

 

برای تشخیص سرطان سینه چه باید کرد؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص سرطان سینه وجود دارند که شما می‌توانید به کمک آن‌ها از ابتلا به این بیماری اطلاع پیدا کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را درمان نمایید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

  • خودآزمایی و توجه به علائم و نشانه‌ها: درصد بسیار زیادی از سرطان‌های سینه توسط خود افراد و از طریق خودآزمایی تشخیص داده می‌شوند. تغییراتی که در ظاهر سینه‌ها ایجاد می‌شوند، احساس وجود توده در داخل سینه هنگام لمس، احساس درد، التهاب و … همگی مواردی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا پیش از مراجعه به پزشک، وجود یا عدم وجود توده سرطانی در پستان‌های خود را تشخیص دهید.
  • ماموگرافی: ماموگرافی در واقع نوعی عکس‌برداری از پستان‌ها است که به وسیله اشعه ایکس انجام می‌شود. در صورتی که سابقه خانوادگی یا ژنتیکی ابتلا به سرطان سینه را ندارید و یا متوجه علائم و نشانه‌های سرطان در سینه‌های خود نشده‌اید، می‌توانید پس از 40 سالگی، سالی یکبار ماموگرافی انجام دهید.
  • نمونه‌برداری یا بیوپسی: قطعی‌ترین روش برای تشخیص سرطان سینه، نمونه‌برداری یا بیوپسی است که در این روش به وسیله یک سوزن، بخشی از بافت سینه را خارج کرده و مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهند. در صورت مشاهده سلول‌های غیر طبیعی در زیر میکروسکوپ، به این معنی است که فرد به سرطان سینه مبتلا شده است.

 

روش‌های درمان سرطان سینه

تنها راه درمان سرطان سینه، انجام جراحی است. در این روش پزشک جراح قسمت آسیب دیده بافت سینه را جدا می‌‌کند تا از بروز آسیب بیشتر جلوگیری شود. پس از جراحی نیز در صورت نیاز باید از شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده شده و به تجویز پزشک داروهای مخصوص مصرف شود تا از رشد مجدد سلول‌های سرطانی و بازگشت آن جلوگیری شود. جراحی سرطان سینه یک جراحی بسیار حساس و مهم است که باید برای آن به یک پزشک ماهر، متخصص و با تجربه مراجعه نمایید. بر این اساس ما به شما دکتر بلال دلشاد، فوق تخصص سرطان سینه در کرج را معرفی می‌کنیم تا در صورت ابتلا به سرطان پستان به ایشان مراجعه کرده و با خاطری آسوده جراحی سرطان سینه خود را به ایشان بسپارید. دکتر بلال دلشاد با سابقه درخشان خود در زمینه جراحی سینه، می‌تواند جراحی انواع سرطان سینه خوش‌خیم و بدخیم را با دانش کافی و مهارت بالا انجام داده و بیماری شما را در سریع‌ترین زمان ممکن درمان نماید.

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.