2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
فیلم مصلحت؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد

فیلم مصلحت؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد

همه اطلاعاتی را که درباره فیلم مصلحت لازم دارید می توانید در این مطلب مطالعه کنید.

دوات آنلاین -فیلم مصلحت به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفا موضوع و داستان سیاسی دارد. این فیلم که اولین ساخته کارگردانش محسوب می شود نقدهای مثبتی گرفته است.

پوستر فیلم مصلحت

داستان فیلم مصلحت

داستان این فیلم در آستانه‌ سال ۶۰ واتفاق می افتد. در این زمان اختلاف سیاسی میان یکی از شخصیت‌های بانفوذ نظام با فرزندش، آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد و موجب تقابل و موازانه‌ سخت پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور می‌شود.

 

فیلم مصلحت براساس داستان واقعی نیست با این حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه اینستاگرامش نوشته که آن ‌چه در این فیلم روایت می ‌شود، شباهت قابل توجهی با بسیاری از رویدادهای مشابهی که اوایل انقلاب رخ داده، دارد.

عکسی از فیلم مصلحت

بازیگران فیلم مصلحت

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی در مصلحت بازی کره اند.

حسین دارابی کارگردان فیلم مصلحت

کارگردان فیلم چه گفت

حسین دارابی کارگردان فیلم درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلمش گفت: من ابتدا خیلی می‌ترسیدم و برای انتخاب بازیگر استرس داشتم، ما لحظات پیچیده زیادی در فیلم داشتیم، شب و روز نداشتیم و مدام مشورت می‌کردیم؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ما به بازیگرانی نیاز داریم که خیلی وقت بگذارند.

 

به همین دلیل ما بازیگران غیراستار زیادی بررسی کردیم و دیدیم خیلی با‌انگیزه هستند و این من را ترغیب می‌کرد که از آنها استفاده کنم و تجربه شیرینی برای من بود.

 

این کارگردان درباره پایان‌بندی فیلم گفت: ما برای پایان‌بندی خیلی بحث کردیم ولی یک چیزهایی سلیقه است، من از برخی کلیشه‌ها در سینما خوشم می‌آید؛ مثلا  خوشم می‌آید که کسی دستمال روی تلفن می‌گذارد و برای تغییر صدا از این کار استفاده می‌کند؛ ضمن اینکه دوست داشتم مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، احساسات او تحت تاثیر قرار بگیرد و او را با حال خوب از سینما بیرون بفرستیم.

عکسی از فیلم مصلحت

خلاصه ای از چند نقد بر فیلم مصلحت

چند نظر درباره این فیلم را در ادامه بخوانید:

 

کشتن سوژه طلایی

تسنیم نوشت: ...مصلحت را می‌توان جزو آن دست فیلم‌هایی دانست که از ذوق بیان محتوا و مضمون خود آنقدر مضمون‌گرا شده است که از ماهیت یک فیلم داستانی خوب و قهرمانی خارج و بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی شده است. فرصتی که کمتر پیش می‌آید تا عوامل و بازیگران و بودجه و... آنقدر خوب بتواند کنار یکدیگر قرار گیرد. مصحلت این فرصت خوب را به علتی که شاید بتوان آن را میل شدید به بیان مضمون معرفی کرد از دست داده است و به تعبیر رایج‌ تر سوژه طلایی خود را کشته است.

 

چهره‌ای که فیلم به زعم خود قهرمان کرده است یعنی حاج آقا مشکاتیان نه تنها قهرمان نیست بلکه شخصیتی سست است که نه از سر عذاب وجدان و قیامت که از سر آبرو و فشار از دست رفتن جایگاه خود، مجبور به تغییر اوضاع و بازداشت پسر خود و اعدام او می‌شود. احساسی کردن فیلم با فضای سخت و حساس پدر و پسری و هندی کردن جریان باعث می‌شود که تماشاگر فیلم تحت تاثیر احساسات  ناخودآگاه فراموش کند که مشکاتیان مجرم اصلی فیلم است که حالا در پایان قهرمان می‌شود.

 

شخصیت پردازی کم‌رنگ و نادرست مشکاتیان در تمام فیلم در کنار این برجسته‌سازی بزرگ در چند پلان و سکانس نشان می‌دهد که فیلمنامه تکلیف خود را روشن نکرده است که مشکاتیان را می‌خواهد قهرمان کند یا نه؟ اگر او قهرمان است چرا تلاشی از روی احساس تکلیف تا به حال نکرده است؛ در تمام مدتی که بازپرس در تک‌وتا برای روشن کردن فساد است مشکاتیان کجا است؟...

 

بیرون آمدن از سایه محمدحسین مهدویان

فیلیمو شات نوشت:... فیلم مصلحت همان‌قدر که در موضوع جای بحث دارد و باید از زوایای مختلف به قرائت تاریخی و رویکرد آن پرداخته شود، در اجرا هم اثر شاخصی به حساب می‌آید، مخصوصا که اولین فیلم بلند حسین دارابی است که این فیلمساز جوان در کار خود تسلط و انگیزه چشمگیری را به خرج داده و هم‌چنین موفق شده تا فیلمش را از زیر سایه سنگین مقایسه با نمونه‌های موفق قبلی مانند فیلم‌های محمدحسین مهدویان خارج کند. استفاده از بازیگران شاخص با خاستگاه و سابقه تئاتری هم ترکیب بازیگری جذابی را رقم زده است...

 

فیلم مصلحت؛ روان و خوش ریتم

محمد تقی زاده در سینما سینما نوشت: ... مصلحت حد و اندازه را رعایت می کند و به تریلرهای سیاسی آمریکایی شبیه است با این تفاوت که ایرانیزه شده و سعی کرده ایده های ایدئولوژیک و استراتژیک اتاق فکر اوج را در بدون شعارزدگی پیاده کند، اما نقطه عطف ماجرا اینجاست که فیلم برخلاف آثار سفارشی مشابه فیلم بدی نشده و بدون لکنت و زیاده گویی و یا گیرکردن در بازی های فرمی یا ادعاهای کارگردانی این روزهای سینمای ایران، خیلی روان و خوش ریتم داستان جذاب خود را تعریف می کند.

 

به نظر می رسد مدت زمان فیلم کمی زیاد شده و در یک سوم پایانی نیز چندبار فیلم دچار افت و مکث هایی می شود که با مونتاژ دوباره و کوتاهتر کردن فیلم شاید بتوان این افت روایی را از میان برد....

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.