2021/05/16
۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت
معرفی کامل و نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا + خلاصه داستان و بازیگران

معرفی کامل و نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا + خلاصه داستان و بازیگران

همه اطلاعاتی که درباره فیلم رمانتیسم عماد و طوبا لازم دارید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -فیلم رمانتیسم عماد و طوبا دومین ساخته کاوه صباغ زاده است که نوعی کمدی-رمانتیک محسوب می شود. اگر می خواهید تصمیم بگیرید این فیلم را ببینید یا نه اطلاعات لازم و نقد درباره آن را در ادامه بخوانید:

 

کاوه صباغ زاده پیش از این فیلم ایتالیا ایتالیا را ساخته بود و رمانتیسم عماد و طوبا دومین ساخته او محسوب می شود. تهیه کننده هر دو فیلم نیز پدرش است.

پوستر فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

خلاصه داستان فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.

 

رمانتیسم عماد و طوبا روایت دو قهرمان اصلی این اثر عماد با بازی حسام محمودی و طوبا با بازی الناز حبیبی از ۶ سالگی عماد و چهارسالگی طوبا تا دوران کهن‌سالی‌شان را به رخ می‌کشد. هرچند که بار اصلی روایت داستان به دوران بزرگسالی و نحوه آشنایی و ازدواج این زوج بازمی‌گردد.

 

زوجی که در همان دوران نوجوانی، هدف خود را شناخته و در حوزه کار حرفه‌ای، معیشت و اقتصاد روزانه زندگی نیز براساس همان رؤیاهای نوجوانی موفق به اجرا و جامه عمل پوشاندن به همان رویاهایشان شدند. عماد که می‌خواست کارگردان سینما باشد و طوبا که می‌خواست بازیگر تئاتر باشد.

عکسی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

بازیگران فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام ولی پور بازیگران این فیلم هستند.

عکسی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

تهیه کننده چه گفت

مهدی صباغ زاده، تهیه‌ کننده فیلم رمانتیسم عماد و طوبا و پدر کاوه صباغ زاده گفت: به نظرم این فیلم با مخاطب خود تا اینجا ارتباط برقرار کرده، حداقل این است که گفته‌اند حال ما بعد از تماشای فیلم خوب است، این فیلم درباره تحکیم خانواده است، برای آقای انصاریان هم آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم فیلم در اکران عمومی هم موفق باشد.

 

او  با اشاره تجربه همکاری قبلی خود با پسرش گفت: با بخش‌هایی از «ایتالیا ایتالیا» موافق نبودم در این فیلم هم با فیلمبرداری کمی اختلاف نظر داشتم ولی وقتی نتیجه را روی پرده دیدم، متوجه شدم کار خوب پیش رفته است. امروز نوبت نسل جدید است که سینما را به دست بگیرند تا از این موقعیت تلخ جامعه خارج شویم و به جایی برسیم که کمی به سینما تنوع بدهیم.

عکسی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

نقدهایی بر فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

در ادامه خلاصه ای از چند نقد بر فیلم رمانتیسم عماد و طوبا را بخوانید:

 

معلق میان فانتزی و رئالیسم

صبح نو نوشت: کاوه صباغ زاده پیش از این و در اولین تجربه کارگردانی‌اش، «ایتالیا ایتالیا» را ساخته بود. آن فیلم هم فضایی کمدی و فانتزی داشت. فیلمنامه‌اش از داستان کوتاه «یک موضوع موقت» اثر جومپا لاهیری، نویسنده مشهور هندی‌تبار اقتباس شده ‌بود. ایتالیا ایتالیا در جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اول زن و بهترین چهره‌پردازی شد و در جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز نامزد جایزه بهترین کارگردان اول و بهترین بازیگر اول زن شد. هرچند که فیلم اول صباغ زاده هم منتقدان خودش را داشت اما باید گفت نسبت به فیلم جدیدش یعنی رمانتیسم عماد و طوبا فیلمی جدی‌تر بود. فیلم جدید او بین فانتزی و رئالیسم معلق است.

 

قصه‌ای امروزی دارد که هرجا کارگردان دلش خواسته با فانتزی و رؤیا تلفیق شده است. تکلیف فیلمساز و مخاطب مشخص نمی‌شود.

 

فیلم رمانتیسم عماد و طوبا با سرمایه‌گذاری فارابی ساخته شده که این خودش نکته قابل‌توجهی است. ظاهرا فارابی بازهم در انتخاب فیلم برای مشارکت اشتباه کرده است. فیلم جدید صباغ زاده بیش‌تر شبیه یک «سرگرمی سینمایی» برای کارگردانش است تا یک فیلم جدی به معنای واقعی سینمایی.

عکسی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

نقطه قوت رمانتیسم عماد و طوبا

ایرنا نوشت:... یکی از موفق‌ترین نکاتی که به تیزهوشی و زیرکی صباغ‌زاده در روایت این کمدی - رمانتیکش بازمی‌گردد، به روایت اثر سینمایی‌اش در قالب پرده‌های تئاتری متکی است. جایی که روماتیسم عماد و طوبا طی ۹۰ دقیقه در قالب ۱۶ پرده به نام‌های پیش‌درآمد، رشد، باغ آلبالو، شیدایی، همدلی، ازدواج، مسایل احمقانه، لذت‌ها و خوشی‌ها، قهرها و دلخوری‌ها، یک سال اول، خط باریک قرمز، ارغوان، زلافه، جانِ دل، دوسال بعدی و بلوغ؛ خط داستانی‌اش را با تمام فراز و فرودها و نقاط عطف و کشمکش‌هایش به مخاطب ارائه می‌کند....

عکسی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

شنا خلاف جریان آب

تسنیم نیز نوشت:... رمانتیسم عماد و طوبی یک شنای خلاف جریان آب سینمای روز اجتماعی و تلخ ما است. فیلمی که قصد دارد تا با روشن کردن چراغی در دست در نقطه‌ای مشخص مردم خسته و کرونا زده را به سینما بکشاند تا فیلم مفرح و شاد را تماشا کنند.

 

البته این نکته باتوجه به همین شرایط قابل احترام است اما این سخن به معنای آن نیست که با فیلمی بی عیب و ایراد روبرو باشیم. رمانتیسم قصد دارد تا بهای زندگی و ارزش زیبایی‌های آن را برای ما ترسیم کند و برای رسیدن به این مقصود از هرگونه بازی بصری و فیلمیک برای جذابیت بیشتر بهره‌مند شده و همین تکنیک‌زدگی باعث شده است که معنای زندگی و سرخوشی لذت‌بخش از آن بیشتر از آنکه از درون و قلب زندگی بجوشد بیشتر مایه خود را از شکل و ظاهر فیلم اخذ کند.

 

رمانتیسم عماد و طوبی داستان ندارد و مخاطب در حال تماشای برشی از زندگی یک زوج است. این مسئله باعث می‌شود تا عنصر واقع‌بینی و رئال بودن فیلم از دست برود و تماشاگر کمتر از پند و اندرز رمانتیک فیلم بهره‌مند شود. زیرا این داستان واقعی و فضای رئال فیلم است که باعث می‌شود تا مخاطب پیام فیلم را باور و درک کند....

عکسی از فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

قابل توجه مخاطبان شیفته سینما

جام جم نوشت: کاوه صباغ زاده همچون فیلم اولش ایتالیاایتالیا در دومین فیلمش رمانتیسم عماد و طوبا هم سراغ اقتباس ادبی رفته؛ البته شاید کلمه برداشت آزاد درست‌تر باشد. فیلم اول با نگاهی به اثری از جومپا‌لاهیری نوشته و ساخته شد و این دومی براساس اثری از آلن دوباتن. هر دو فیلم به آشنایی و عاشقی و زندگی مشترک می‌پردازند.

 

بازیگوشی و کمدی در هردو فیلم به‌چشم می‌خورد و در رمانتسیم عماد و طوبا بیشتر. منتهی هرچقدر از این مواد و مصالح در ایتالیاایتالیا خوب استفاده شد و آن شیمی رابطه شخصیت‌ها خوب از کار درآمد، در رمانتیسم عماد و طوبا یک جای کار می‌لنگد و آن شور و حال فیلم اول در آن کمتر به‌چشم می‌خورد.

 

آشنایی عماد و طوبا گرچه تا حدودی بانمک است و با خفگی عماد اتفاق می‌افتد اما بیشتر بخش‌های اولیه و آشنایی و عشق آنها بیش از این‌که به رمانتیسم راه دهد، به لوسیسم!(کلمه من‌درآوردی به معنای لوس‌بودن) راه می‌دهد. این فضا به بهترین شکل در فیلم ایتالیاایتالیا تجربه شده و این فیلم، دستاورد تازه و جذابی در این زمینه ندارد. فیلم باوجود تمرکز روی برخی جزئیات و ایجاد بعضی از لحظات احساسی خوب، چندان تکلیف مخاطب را روشن نمی‌کند که با چه اثری روبه‌روست؛ نه در آن چیزی که ادعا می‌کند یعنی فضای فانتزی درست و کامل عمل می‌کند(بال درآوردن و پرواز عماد و طوبا به‌وقت خطر این توقع را در مخاطب به‌وجود می‌آورد) و نه در فضای کمدی رمانتیک و برای چنین مسیری هم ابزار لازم را ندارد و خطرپذیر عمل نمی‌کند. 

 

کمی ارجاعات سینمایی در فیلم می‌بینیم که تا حدی کشف آن برای مخاطبان شیفته سینما جالب است؛ از جمله سکانس حضور عماد و طوبا در آسمان نمای گنبد مینا که ما را به یاد گشت‌وگذار عاشقانه جیم و جودی(جیمز دین و ناتالی وود) در مرکز ستاره‌شناسی می‌اندازد یا آن تصویر آدری هپبورن و گری کوپر در فیلم عشق در بعدازظهر اما گاهی در همین فضا هم زیاده‌روی‌هایی صورت می‌گیرد، مثل تاکید بیش‌ازحد و بی‌کاربرد روی کتاب فیلمنامه جویندگان که عماد در کافه مشغول مطالعه آن است. 

 

علی انصاریان هم در فیلم نقش پدر طوبا را بازی می‌کند که همراه عاشقی دخترش است. با این‌که این بهترین و کنترل‌شده‌ترین بازی او در سینماست اما اتفاقا در چنین فضایی بیشتر می‌طلبید از همان شوخ‌طبعی آشنا و رسانه‌ای و «عموحسن»وار او استفاده می‌شد.

 

ضمن این‌که در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی هم که شوخی  و جدی شخصیت معلوم نیست هم این ظرفیت را داشت اما صباغ زاده به این سمت نمی‌رود.  رمانتیسم عماد و طوبا یک الناز حبیبی خوب دارد که اگر لوس‌بازی‌های عاشقانه‌اش را در اوایل فیلم تحمل کنیم در سنین میانسالی و به‌ویژه در چالش‌ها با عماد، بازی متفاوت و درستی ارائه می‌دهد که نشانی از حضورهای او در آثار سینمای تجاری ندارد.

 

دومین فیلم صباغ زاده باوجود امتیازاتی از جمله عشق و علاقه‌اش به سینما و ادبیات که به مخاطب منتقل می‌شود در مجموع کم‌وکاستی‌ها و حتی زیاده‌روی‌هایی دارد که به فیلم لطمه می‌زند؛ یکی همین روایت فیلم از سوی سارا بهرامی است که نقش اول زن ایتالیاایتالیا را بازی می‌کرد. با این حال تلاش صباغ زاده برای فیلمی با مضمون حفظ عشق و لزوم پایبندی به خانواده ارزشمند است و می‌توان آن را به عنوان تلنگری نرم درنظر گرفت.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.