2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
سود هنگفت صنعت برده‌داری مدرن در جیب قاچاقی‌ها

سود هنگفت صنعت برده‌داری مدرن در جیب قاچاقی‌ها

میانگین سود یک برده امروزی برای استثمارگران آنها نزدیک به 3978 دلار در سال است. قاچاق افراد برای روابط جنسی در مقایسه با دیگر انواع برده‌داری سودمندتر است و هر قربانی برای قاچاقی نزدیک به 36 هزار دلار سود اقتصادی ایجاد می‌کند.

دوات آنلاینبازگشت سرمایه برای تاجران برده در دنیای مدرن امروز 25 تا 30 برابر بیشتر از همتاهای آنها در قرن هجدهم و نوزدهم است. سیدارتا کارا، اقتصاددان حوزه برده‌داری و مدیر اجرایی مرکز سیاست‌گذاری حقوق کار در دانشکده بازرگانی هاروارد برآورد کرده است که میانگین سود یک برده امروزی برای استثمارگران آنها نزدیک به 3978 دلار در سال است. قاچاق افراد برای روابط جنسی در مقایسه با دیگر انواع برده‌داری سودمندتر است و هر قربانی برای قاچاقی نزدیک به 36 هزار دلار سود اقتصادی ایجاد می‌کند.

به گزارش گاردین، سیدارتا کارا در کتاب برده‌داری مدرن که اکتبر گذشته چاپ شد تخمین زده‌است که قاچاق جنسی 50 درصد کل سود غیرقانونی برده‌داری مدرن را تامین می‌کند در حالیکه قربانیان این تجارت غیرقانونی تنها 5 درصد از برده‌های مدرن را تشکیل می‌دهند.

محسابات کارا در این کتاب بر اساس داده‌های 51 کشور در طول 15 سال به دست آمده است. او در کنار این بررسی با 5000 تن از قربانیان برده‌داری مدرن نیز مصاحبه کرده‌است.

نخستین قدم برای ریشه‌کن برده‌داری در سال 1833 در انگلستان برداشته‌شد. در آن سال مجلس قانون‌گذاری برده‌داری را غیرقانونی اعلام کرد و نزدیک به 26 سال بعد تجارت برده‌ها در این کشور رسما از میان رفت. با این وجود در دنیای امروز دو برابر تعداد برده‌هایی که در 350 سال صنعت برده‌داری آتلانتیک معامله شدند در دام برده‌داری مدرن گرفتار شده‌اند. 

کارشناسان معتقدند که در طول دو قرن 15 و 19 چیزی حدود 13 میلیون برده توسط تجار حرفه‌ای خرید و فروش شده‌اند. سازمان بین‌المللی کار وابسته به سازمان ملل اعلام کرده‌است که در دنیای امروز حداقل 21 میلیون نفر در سراسر جهان در دام برده‌داری مدرن گرفتار شده اند. سیدارتا کارا در این باره می‌گوید:« به نظر می‌رسد برده‌داری امروز به مراتب سودمند‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. سود این کار به ازای هر برده می‌تواند تا صدها هزار دلار در سال برسد. با این حساب درآمد 150 میلیارد دلاری سالانه حاصل از این کار چندان جای تعجبی باقی نخواهد گذاشت.»

در دو قرن پیش برده داری به دلیل سفرهای طولانی و گران قیمت و مرگ و میر بالا ضرر بیشتری نسبت به امروز داشت. در دنیای مدرن با پیشرفت وسایل حمل و نقل، سفرها ارزان‌تر سریع و کم خطر‌تر است در نتیجه هر قربانی سود بیشتری نصیب قاچاقی‌ها می‌کند. در این میان جریان‌های بزرگ مهاجرتی غیر قانونی در چند سال اخیر سوخت قابل توجهی برای به راه افتادن دوباره موتور برده‌داری در زمینه‌ زیبایی، صنعت شیلات و غذاهای دریایی و از همه مهمتر صنعت غیرقانونی روابط جنسی تامین کرده‌است.

هفته گذشته دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل هشدار داد افزایش بیشتر درگیری‌ها و خشونت موجب می‌شود تا جمعیت بیشتری وارد چرخه قاچاق انسان و برده داری مدرن شود. در حال حاضر قاچاق انسان یک صنعت غیرقانونی جهانی است که از لحظ سود می‌تواند با قاچاق فراگیر اسلحه و موادمخدر مقایسه شود.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.