2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
معرفی کامل فیلم آن شب که در ژانر وحشت ساخته شده است+ خلاصه داستان، بازیگران و نقدهای مثبت و منفی

معرفی کامل فیلم آن شب که در ژانر وحشت ساخته شده است+ خلاصه داستان، بازیگران و نقدهای مثبت و منفی

آیا فیلم آن شب بهترین فیلم ترسناک سینمای ایران است؟ خلاصه داستان آن چیست؟ غیر از شهاب حسینی چه کسانی در آن بازی کرده‌اند؟ جواب این سوالات را در مطلب زیر بخوانید:

دوات آنلاین-فیلم آن شب که در ژانر وحشت ساخته شده ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد. از موضوع و ژانر آن که بگذریم آن شب فیلم ایرانی است که در آمریکا ساخته شده است.

 

فیلم سینمایی آن شب فیلمی از کمپانی ماموت پیکچرز است که با همکاری کمپانی سون اسکای اینترتینمنت ساخته شده و یکی از نکات جالب درباره این فیلم سینمایی حضور عوامل هالیوودی در ساخت آن است که می‌توان به ‎الکس بروتو به همراه جفری الارد (سرمایه گذار فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس») و شریل استارولاکیس(فیلم «نگهبان شب») اشاره کرد که از عوامل تولید این فیلم هستند. ‎تری جرج (برنده جایزه اسکار) نیز مشاور تهیه کننده فیلم است.

پوستر فیلم آن شب

آن شب اولین فیلم کوروش آهاری است. او درباره اولین تجربه فیلم سازی خود گفت: موضوع این فیلم به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد اما علاقمند راه اندازی جریانی هستیم تا از بازیگر و دیگر عوامل ایرانی ساکن آمریکا استفاده کنیم. من از مشکلات فیلمسازی در ایران خبر ندارم. در آمریکا نیاز به مجوز ساخت و نمایش نیست اما سختی های دیگری دارد به عنوان مثال ما تنها روزی دو ساعت امکان بازی گرفتن از نوزاد را داشتیم.                         

شهاب حسینی در فیلم آن شب

خلاصه‌‌‌‌‌ فیلم آن شب

آن شب، داستان یک زوج ایرانی ساکن آمریکاست که در هتلی محبوس شده در حالی که وادار می‌شوند تا با بزرگ‌ترین ترس خود، در شبی بی پایان روبرو شوند…

 

شهاب حسینی در کنار گلبرگ خاوری نقش زوجی را بازی می‌کنند که پس از پایان مهمانی خانوادگی، تصمیم می‌گیرند راهی خانه شوند. اما مرد خانه آن‌قدر مست است که توانایی رانندگی را ندارد. بنابراین زن از همسرش می‌خواهد در مسیرشان به سمت خانه، در یک هتل توقف کنند تا روز بعد و با خیال راحت راهی خانه شوند و...

شهاب حسینی یکی از بازیگران فیلم آن شب

بازیگران فیلم آن شب

شهاب حسینی،  نیوشا جعفریان،  امیرعلی حسینی،  آرمین مهر،  گلبرگ خاوری،  علی کوششی،  لیلا گرگانیان،  لی لی ویکی،  جرج مگوایر،  الستر لیتم،  مایکل گرم و جیا مورا بازیگران فیلم آن شب هستند.

نمایی از فیلم آن شب

2 نقد بر فیلم آن شب

در ادامه 2 نقد متفاوت بر فیلم آن شب را بخوانید. یکی از نقدها مثبت است و این فیلم را خوب می‌داند و نقد دوم منفی است. هر دو منتقد هم دلایل خودشان را در این باره دارند.

 

فیلم آن شب؛ بهترین فیلم ترسناک سینمای ایران

ویجیاتو نوشت: کوروش آهاری عجله‌ای برای روایت داستانش ندارد. بنابراین با پی‌ریزی ارزشمند شخصیت‌ها، تماشاگر را برای واردشدن به دنیای ترسناکش آماده می‌کند... فیلم تا لحظه رسیدن زوج اصلی داستان به هتل خیلی درگیر هویت ترسناکش نمی‌شود. اما از لحظه‌ای که هتل وارد داستان می‌شود، بوی رازهای آلوده به مشام می‌رسد. آهاری موفق شده در تزریق آهسته آهسته ترس فیلمش به تماشاگر موفقیت بزرگی را کسب کند. فیلم سرشار از نکته‌های ریز و درشت ترسناک است که به عنوان یک فیلم مستقل، جزییات قابل قبولی دارد. فیلم‌نامه هم شخصیت‌هایش را مدیریت می‌کند تا خارج از فضای اصلی فیلم، دچار اشتباه نشوند.

عکسی از فیلم آن شب

وابسته شدن تماشاگر به فیلم

آن شب موفق می‌شود تماشاگرش را به شکل بیمارگونه‌ای به فیلم وابسته کند. بنابراین ترس‌های مشت‌کرده‌اش را یکی پس از دیگری و با فواصل کوتاه‌تر به صورت مخاطب می‌کوبد. کوروش آهاری ثابت می‌کند در کنار عواملی که توانایی ساخت یک فیلم ارزشمند را داشته‌اند، درس‌های بسیاری آموخته است. موسیقی فیلم با وسواس خاصی انتخاب شده که وهم آن را بیشتر می‌کند. صحنه‌های وحشت‌آور فیلم هم کیفیت قابل قبولی دارد. بنابراین با عنوانی مواجه هستیم که نه تنها خودش را بیش از حد جدی نمی‌گیرد بلکه به واسطه شناخت درستی که از ژانر فیلم‌های مورمورکننده دارد، در ترساندن مخاطبش پیروز است.

 

بیشتر بخوانید: فیلم درخت گردو؛ خلاصه داستان، بازیگران و چند نقد متفاوت

 

فیلم‌نامه عجله‌ای برای روایت داستانش ندارد. بنابراین با سرعتی معمولی پیش می‌آید اما هرچه به انتهای فیلم نزدیک‌تر می‌شود، جنون بیشتری پیدا می‌کند. مسئله‌ای که فیلم کوروش آهاری را ارزشمند می‌کند، آن است که او موفق شده همه جزییات فرمول‌ موفقیت یک فیلم ترسناک قرن بیست و یکمی را درک کند و اعداد فیلمش را به درستی درون آن‌ها قرار دهد. پس آن شب بدون شکست پیشروی می‌کند. اگرچه فیلم ناامیدی‌هایی هم دارد که بیشتر از هر علتی به بودجه محدودش بازمی‌گردد. اتفاقی که برای فیلم‌هایی مانند ساخته آهاری، یک حادثه طبیعی است.

 

صحنه‌پردازی‌هایی بالاتر از سینمای ایران

صحنه‌پردازی‌های فیلم سطحی بالاتر از سینمای ایران دارد. موسیقی فیلم، با دقتی باورنکردنی انتخاب شده و بازیگران واقعا می‌دانند قرار است چگونه ترس تماشاگرشان را بیشتر کنند. اما هیچکدام از جذابیت‌های بی‌نظیر آن شب که تاکنون در هیچ فیلم ایرانی‌ای دیده نشده، دلیل اصلی موفقیت آن نیست. آن شب فوق‌العاده است چون جریان فعلی فیلم‌های ترسناک سینمای جهان را فهمیده و آن را به دنیای مخاطب ایرانی وارد کرده است.

 

واقعیت این است که آن شب سطح فوق‌العاده بالاتری از سینمای ایران دارد. جزییات ساخته آهاری آن‌قدر زیاد است که می‌تواند به تنهایی کلاس درس بسیاری از فیلم‌سازان ایرانی باشد. این فیلم نه تنها یکی از مدرن‌ترین عناوین سینمای ایران است بلکه بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینمای ایران لقب می‌گیرد. چون برای به جنون‌رساندن تماشاگرش برنامه ویژه‌ای دارد که بسیاری از فیلم‌های ترسناک هالیوودی هم از ارائه آن عاجز هستند. فیلمی مستقل و ارزشمند که اگر بودجه بیشتری داشت، توانایی رقابت با تریلرهای شناخته‌شده‌ سینمای غرب را در سکانس‌هایش پیدا می‌کرد. با این حال آن شب ایده بی‌نظیری دارد که تا امروز در سینمای ایران ندیده‌ایم. یاری‌گرفتن فیلم از سینماگران خارجی بخش عمده‌ای از موفقیت آن بوده است. اتفاقی که باید امیدوار باشیم تکرار شود.

صحنه ای از فیلم آن شب

نقدی منفی بر فیلم آن شب

حمید صنیعی‌منش در تسنیم نوشت: شاه کلید ساخت فیلم‌های درام ترسناک که بیشتر آن را سایکودرام یا درمان‌های روانشناسانه (روان‌پریشانه) می‌نامند، تداخل مرزهای وهم و واقعیت است. هرچه مرز میان این دو به‌یکدیگر نزدیک شود به صورتی که دیگر نتوان تشخیص داد چه چیزی واقعیت و چه چیزی کاذب است، به موفقیت بیشتری در ساخت یک فیلم ترسناک و سایکودرام نزدیک شده‌ایم. در این حالت تماشاگر فیلم به علت آنکه نمی‌تواند راست را از دروغ تشخیص دهد احساس ترس بر او حاکم می‌شود و او و کارگردان از این حس بیشتر لذت می‌برند.

 

مقایسه با فیلم درخشش

این فلسفه اصلی سینمای به شدت مخاطب محور و تجاری سینمای وحشت HORROR است. مانند چیزی که در فیلم «درخشش» کوبریک که اتفاقاً فیلم آن شب نیز با آن ارتباطی از حیث داستان و مکان دارد را باید مثال زد.

 

در این فیلم معلوم نیست که آنچه که جک تورنس با بازی جک نیکلسون در فیلم مشاهده می‌کند واقعی است یا کاذب؟ مشاهده بچه‌ها در هتل یا جاری شدن خون از زیر آسانسور نمونه‌‌هایی است که نمی‌توان درباره واقعیت آن قضاوت کرد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل و نقد فیلم روز صفر +خلاصه داستان و بازیگران

 

یا در فیلم «آن» حضور دلقکی عجیب و غریب در شهر که بچه‌ها را می‌دزدد آنقدر غیرقابل باور است که مخاطب فیلم از حضور موجودی غیرقابل در شهر به وحشت می‌افتد. البته در سال‌های اخیر اصرار بر حضور کامل در فضای وهم آلود در سینما ترس شدت گرفته است و کلاً فضای دخانی بر فیلم‌های ترسناک غربی و شرقی حاکم شده است.

پشت صحنه فیلم آن شب

نقطعه ضعف اصلی آن شب

فیلم «آن شب» تلاش دارد تا نه در فرم قبلی باشد و نه در فرم دوم؛ یعنی نه می‌خواهد کلاً در فضای وهم آلود صرف باشد و نه عالم واقعی که مرزهایش با عالم وهم در حال تداخل است. بلکه می‌خواهد یک پا در این جهان و یک پا در جهان دیگر داشته باشد و این نقطه ضعف اصلی فیلم است که جایگاه خود را برای مخاطب معلوم نمی‌کند و این به جهت جذابیت بیشتر برای مخاطب نیست بلکه به دلیل سردرگمی فیلمنامه است.

 

«آن شب» باید برای ورود به ماجرای هتل و اتفاقات آن شب لوازم ضروری برای زمینه‌سازی را فراهم کند اما در مهمانی قبل از حادثه که تنها فضای موجود برای این زمینه سازی است، عناصر و مواد کافی را ایجاد نمی‌کند آنقدر که شاید نبود و حذف آن بخش از فیلم ضربه چندانی بر پیکره فیلم وارد نکند. برای همین مخاطب نمی‌تواند میان درام ترسناک فیلم با آن سکانس ارتباط برقرار می‌کند و با تمرکز بیشتر بر آن سکانس رفته رفته متوجه می‌شود که چیز زیادی از آن پلان دستگیرش نمی‌شود.

عکسی از فیلم آن شب

وهم و واقعیت در فیلم آن شب

نقد اصلی که بر فیلم وارد است اینکه مخاطب شاید برای ترسیدن بیشتر نباید واقعیت را وهم تشخیص دهد اما حقیقت را باید بفهمد. اینکه با حقیقت نیز بازی کنیم و مرز میان آن و دروغ را نیز درهم کنیم نه لطفی برای جذابیت بیشتر فیلم دارد و نه کارکردی برای پیام فیلم و...

 

کارگردان و نویسندگان فیلم بیشتر از آنکه خواسته باشند تا مرزهای واقعیت و وهم را درهم کنند، ناخواسته مانند دیگر فیلم‌های ایرانی که دوست دارد تا معلوم نکند که چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ، مرزهای حقیقت را با دروغ درهم آمیخته است و اینگونه بار دیگر فیلمی ایرانی و خانوادگی تلخ در بستر فیلم ترسناک هالیوودی شکل گرفته که اساساً مخاطب را دل‌زده می‌کند.

 

اشتباه اصلی کارگردان این بود که در عالم رویایی که البته باز معلوم نیست رویا باشد، افشاگری همسر بابک مبنی بر سقط جنین در 5 سال قبل را بدون زمینه‌سازی لازم یکباره مانند تیری در هوا رها می‌کند. مخاطب بعد از اینکه می‌فهمد این صحنه را بابک در رویا دیده است طبیعتاً به خود می‌گوید چه چیزی دست‌گیر او شده است تا به باز شدن گره کور این ماجرا کمک کند؟

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل فیلم سه کام حبس؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد

 

خصوصاً زمانی که زن بابک به او می‌گوید که من رازم را به تو گفتم تو هم رازت را بگو تا این گرفتاری تمام شود بیشتر مخاطب به این فکر می‌افتد که باید رازی در میان باشد اما تا آخر فیلم رازی بر ملا نمی‌شود.

 

سکانس آخر فیلم که بابک در مقابل آینه می‌ایستند و پشت خود را در آینه می‌بیند، نشان از کذب و دروغگویی او با خود دارد. آینه نماد صداقت است اما در اینجا بابک با این صورتی که از خود می‌بیند خود را دروغگو می‌بیند. اما راز و حقیقت را برای مخاطب بیان نمی‌کند و بار دیگر میان حقیقت و دروغ از یک سو و واقعیت و وهم از سوی دیگر خلط می‌شود.

 

باید تأکید کرد که علت این درهم رفتگی و آشفتگی در فیلم برای ترساندن مخاطب و لذت و جذابیت بیشتر نیست بلکه به دلیل عدم درک درست از چهار عنصر مهم مذکور و استقرار آنها در کنار یکدیگر برای ساخت فیلم ترسناک است.

 

آن شب دقیقا فیلمی است که در دام طعم و مزه فیلم ایرانی تلخ افتاده است و می‌خواهد آن را با مزه ترسناک فیلم آمریکایی و هالیوودی راحت‌تر فرو ببلعد. سینمای ترسناک ایران سال‌ها است که فراموش شده است و از همین رو است که فیلمی مانند آن شب مسیر و راه اصلی خود را برای رسیدن به مقصد پیدا نمی‌کند.

 

با تمام این اوصاف ساخت فیلمی ترسناک در سینمای ما که بیشتر با آثار خسته‌کننده و شبه انتقادی سروکار دارد مفید است. گونه‌ای که نبود آن در کشور ما بیشتر مدلول بسته شدن فضای سینمایی ما برای ساخت بیشتر آثار اجتماعی است که به دور خود پیله بسته است. فقر ژانر ما علتی شده است برای خستگی بیشتر سینما و مخاطب. حضور فیلم ترسناک برای سال آینده کشور در کنار دیگر گونه‌های سینمایی می‌تواند راه را برای ساخت فیلم‌های متنوع دگیر نیز فراهم کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.