2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
کشتار تازه روهینگیا توسط ارتش میانمار

کشتار تازه روهینگیا توسط ارتش میانمار

ارتش رهایی بخش میانمار (ARSA) از روز جمعه پیش از طلوع آفتاب عملیاتی را علیه مردم بی‌دفاع آغاز کرده است. این حمله از روز جمعه با اعلام «جنگ علیه تروریسم» آغاز شد.

دوات آنلاینارتش میانمار متهم به انجام کشتارهای غیرقانونی در منطقه راخین است. بازماندگان و فعالین حقوق بشر می‌گویند که آتش گشودن سربازان در این ناحیه روی مردان، زنان و کودکان غیرنظامی و بی‌دفاع نمونه دیگری از حمله طوفانی ارتش علیه مسلمانان است.

به گفته مقامات در روز جمعه نزدیک به 100 نفر کشته‌ شده‌اند. ارتش رهایی بخش میانمار (ARSA) از روز جمعه پیش از طلوع آفتاب عملیاتی را علیه مردم بی‌دفاع آغاز کرده است. این حمله از روز جمعه با اعلام «جنگ علیه تروریسم» آغاز شد. بر همین اساس شهرک‌های مانگدو، بوتیادونگ و راته‌دونگ محاصره شدند و 800 هزار نفر از ساکنین شهر از 11 صبح تا 23 مجبور به ماندن در خانه بودند و خروج از محل سکونت به معنای مرگ این افراد بود.

با این حال فعالین حقوق‌بشر در این کشور می‌گویند این محاصره بدون اخطار قبلی بوده و تعداد کشته شده‌ها بیش از آمار رسمی است و نزدیک به 800 نفر می‌شود که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد.

عزیزخان یکی از ساکنین مانگدو در این باره به خبرنگار الجزیره گفت حمله ارتش به منطقه آنها بدون اخطار قبلی با تیراندازی‌های ممتد ارتش به خانه‌ها و ماشین‌ها شروع شد. او گفت:«نیروهای پلیس و گارد مرکزی همان اول صبح 11 نفر را در روستای ما کشتند. آنها وقتی رسیدند به هر چیزی که حرکت می‌کرد شلیک می‌کردند. پس از آن برخی سربازها حملات طوفانی و هماهنگ علیه مردم را انجام دادند. زنان و کودکان هم در این میان کشته می‌شدند. حتی یک بچه هم از حملات آنها در امان نبود.»

مینت الوین، یکی از ساکنین بوتیادونگ نیز به خبرنگار الجزیره گفت:«ترس گریبان همه خانوارها را گرفته‌است. آن روز تنها کاری که از دست ما بر می‌آمد این بود که ویدئوهایی از کشته شدن ساکنین در واتس‌آپ برای بقیه ارسال کنیم. هیچ کسی نمی‌خواست خانه اش را رها کند اما مردم از ترس جان فرار می‌کردند در حالی که هیچ وسیله ای برای زندگی به همراه نداشتند و تنها با لباسی که به تن کرده بودند راهی روستاهای امن اطراف شدند.»

از اکتبر گذشته که 9 نیروی پلیس مرزی به طرز مشکوکی کشته شدند؛ آنگ‌سان‌سوچی دستور داده تا هزاران سرباز ارتش روانه روستاها و مناطق مرزی میانمار شوند. اکثر ساکنان این مناطق مسلمان هستند. از آن زمان تاکنون شرایط در روستاها وخیم شده‌است.

حضور این نیروهای امنیتی در منطقه با مواردی چون آتش‌سوزی، قتل و تجاوز به ساکنین همراه بوده تا جایی که 87 هزار نفر از ساکنین مجبور به ترک خانه‌ها و فرار به بنگلادش شده‌اند. به اعتقاد متیو استیو، مدیر اجرایی یک گروه حقوق بشری با عنوان «حقوق متعهد» مقامات این کشور تمامی ساکنین روهینگیا را به چشم محارب و جنگجو نگاه می‌کند از این رو هر گزارشی که دولت در زمینه آمار کشتار و خشونت در این مناطق اعلام می‌کند را باید با دیده تردید نگریست.

منطقه راخین محل زندگی بیش از 1.1 میلیون نفر روهینگیایی است که عمدتا در فقر و تبعیض زندگی می‌کنند. بسیاری از فعالین حقوق بشر معتقدند که مسلمانان میانمار در شرایط تبعیض آمیزی هستند که اکثریت بودایی‌ بر آنها تحمیل می‌کنند.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.