2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
لزوم اصلاح طرح تحول از نگاه مخالفان قاضی‌زاده هاشمی

لزوم اصلاح طرح تحول از نگاه مخالفان قاضی‌زاده هاشمی

طرح تحول سلامت از نخستین طرح‌های دودلت یازدهم بود که با هدف کاهش هزینه‌ از جیب مردم کلید خورد، اما بعد از گذشت مدتی از اجرا مشکلات اساسی در پی داشت که مهمترین آن افزایش هزینه های غیرضروری در حوزه درمان بود.

دوات آنلاین-پیش‌بینی‌ها گرچه نشان می‌دهد اخذ رای اعتماد حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی قطعی است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند، مهمترین طرح این وزیر، در چهار سال آینده نیازمند بازبینی است.

طرح تحول سلامت از نخستین طرح‌های دولت یازدهم بود که با هدف کاهش هزینه‌ از جیب مردم کلید خورد، اما بعد از گذشت مدتی از اجرا، مشکلات اساسی در پی داشت که مهمترین آن افزایش هزینه‌های غیرضروری حوزه درمان بود.

این مشکلات تا حدی است که دیروز حسن روحانی، رئیس جمهوری، ضمن دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش، از او خواست تا در راستای ساماندهی نظام تشخیص، اجرای پرونده الکترونیک سلامت، سطح‌بندی خدمات، حذف همپوشانی‌های بیمه و توسعه توریسم سلامت قدم بردارد. به‌گفته روحانی، اصلاحاتی باید در طرح تحول سلامت ایجاد شود تا بتوانیم با حفظ کیفیت خدمات، هزینه ها را کاهش دهیم.

بی‌توجهی به این موارد در چهار سال گذشته، یکی از انتقادهایی است که مخالفان قاضی‌زاده هاشمی در مجلس هم مطرح کردند. ظهر امروز نماینده مردم ارومیه از نحوه ادامه طرح تحول سلامت اظهار نگرانی کرد و در نطق مخالفت خود با این وزیر پیشنهادی تامین مالی برای ادامه طرح تحول را از چالش‌های اصلی این وزارت‌خانه دانست.

سید هادی بهادری گفت: بیمه‌ها و وضع مناسبی ندارند و در ادامه طرح نگرانیم که چگونه منابعش تامین می‌شود.

بهادری به برخی بی‌عدالتی‌ها در نظام بهداشتی و درمانی اشاره کرد و گفت: این بی‌عدالتی‌ها در مجموعه نظام پزشکان و بهداشت و درمان دیده می‌شود. تفاوت حقوق پزشکان با کادرهای پزشکی و پرستاران زیاد است و حتی تفاوت حقوق پزشکان در تخصص‌های مختلف هم قابل توجه به حساب می‌آید.

او از قاضی‌زاده هاشمی خواست تا توجه به پیشگیری را در دستور کار قرار دهد. به گفته بهادری، هدایت مریض به بخش‌های هزینه‌بر مثل بستری، آزمایش، عکسبرداری و داروهای متعدد ناشی از این است که هزینه را باید کس دیگری تقبل کند. در این زمینه پیگیری جدی‌تر طرح پزشک خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.