2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
خوردن ترشی چه فواید و ضررهایی دارد

خوردن ترشی چه فواید و ضررهایی دارد

خواص انواع ترشی چیست و مصرف آن چه مضراتی می تواند داشته باشد؟

دوات آنلاین -ترشی همیشه کنار سفره خیلی از ما هست؛ مخصوصا در پاییز و زمستان؛ اما آیا خوردن این خوراکی خوشمزه ضرر دارد؟ فایده ها و خواص آن چیست؟

 

خاصیت ترشی چیست

همشهری نوشت: از مهم‌ترین فواید مصرف‌ ترشی تأثیر آن در افزایش میزان اشتهاست. سرکه به ‌خاطر طعم خاصی که دارد، اشتها را تحریک کرده و با توجه به ارزش غذایی بسیار بالای غذاهای تخمیری، یک مکمل و تحریک‌کننده بسیار عالی برای کسانی است که از کم‌اشتهایی یا بی‌اشتهایی نسبت به غذا رنج می‌برند.

 

مصرف‌ ترشی در کنار غذا به اندازه نرمال می‌تواند سلامت عمومی بدنتان را به‌ دنبال داشته باشد. فعالیت باکتری‌های مفید در انواع ترشی که به‌عنوان مواد غذایی تخمیری شناخته می‌شوند با ایجاد ترکیبات شیمیایی، سلامت انسان را به ‌دنبال دارد.

آیا مصرف ترشی مضر است

با مضرات ترشی آشنا شوید

مصرف ‌ترشی برای برخی، ضررهایی هم به ‌دنبال دارد. برای مثال مصرف زیاد از حد انواع ترشی به‌خصوص برای کسانی که دچار بیماری‌های مربوط به معده و دستگاه گوارش هستند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به‌ دلیل اسیدی‌بودن سرکه مورد استفاده در تهیه ترشی، مصرف این نوع چاشنی می‌تواند آسیب جدی به بافت دستگاه گوارش افراد مستعد وارد کند.

 

بد نیست اضافه کنیم که نباید از انواع ترشی سبزی‌ها توقع دریافت ویتامین و املاح معدنی داشته باشید. هرچند مواد اولیه ترشی سبزی، مواد مغذی بسیار سرشاری دارند اما محیط اسیدی ‌ترشی یا همان پی اچ پایین سرکه بخش زیادی از ویتامین‌ های مربوط به سبزیجات را از بین می‌برد.

 

فوت و فن های تهیه ترشی خانگی

درست کردن ترشی هم مانند بسیاری از خوراکی‌ها اسراری را در دل خود نهفته دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. برای درست کردن ترشی تمام مواد باید به‌خوبی خشک شده باشند و هیچ رطوبتی روی سبزی‌ها باقی نمانده باشد.

 

 بهتر است ترشی را در ظرف شیشه‌ای با در فلزی بریزید؛ همچنین سرکه باید به‌‌خوبی روی مواد را بپوشاند تا از کپک زدن آن جلوگیری کند.

 

 می‌توان ترشی را در ظروف پلاستیکی هم نگهداری کرد اما به‌ هیچ ‌عنوان از ظروف فلزی و به‌خصوص ظروفی با جنس آلومینیوم برای درست کردن ترشی استفاده نکنید.

 

بهتر است ترشی را پس از درست کردن، درون یخچال نگهداری کنید تا از سالم ماندن آن اطمینان خاطر داشته باشید. محل نگهداری ترشی باید خنک و خشک باشد.

 

 بهتر است برای برداشتن ترشی از داخل ظرف، از قاشق چوبی یا سیلیکونی استفاده کنید.

 

 حواستان باشد که ورود قطره‌ای آب به درون ترشی یا شوری ـ حتی پس از رسیدن ترشی ـ باعث کپک زدن آن خواهد شد. ورود هوا به داخل‌ ترشی نیز سبب ایجاد قارچ و کپک روی آن خواهد شد؛ به همین دلیل چه در ابتدای ریختن ترشی و چه حین مصرف باید در ظرف را به‌خوبی ببندید.

 

خوشمزه ترین ترشی های شهرهای مختلف

جالب است بدانید که با توجه به پهناوری کشورمان ایران، هر منطقه انواع ترشی مخصوص خودش را تولید و مصرف می‌کند،  با معروف‌ترین آنها  آشنا شوید.

 

کردستان

ترشی هفت ‌بیجار برای استان کردستان است اما این ترشی به استان گیلان و آذربایجان هم نسبت داده می‌شود. البته ترشی‌ای که در کردستان تهیه می‌شود مواداولیه‌اش با ترشی بیجار گیلان و مازندران تفاوت دارد.

 

بندرعباس و بوشهر

ترشی بندری، مربوط به شهرهای جنوبی ایران است که بیشتر خاص کسانی است که طبع گرمی دارند و علاقه به ترشی‌های تند و تیز دارند.

 

سیستان و بلوچستان

ترشی انبه از ترشی‌های سنتی سیستان و بلوچستان است که از سرکه، انبه، فلفل، زردچوبه و نمک تشکیل شده است.

 

گیلان و مازندران

شهرهای شمالی به‌ دلیل کشت صیفی‌ها بیشتر ترشی‌هایی تولید می‌کنند که از محصولات خودشان کشت می‌شود. مثلا در استان گیلان از ترشی بادمجان، بامیه و سیر ترشی استفاده می‌کنند.

 

مرکزی

ترشی خرفه مختص اراک است و از سبزی خرفه، نمک، فلفل و سرکه تشکیل شده است.

 

خراسان

ترشی سالاد شور نیز مربوط به استان خراسان است که طرفداران بسیاری دارد.

 

کرمان

ترشی خرما در شهر کرمان رواج بسیاری دارد و از ترشی‌های سنتی این شهر به ‌حساب می‌آید.

 

فارس

ترشی «گلک» استان فارس طعم خاص خود را دارد و متشکل از نمک، سرکه و میوه گلک است.

 

کرمانشاه

ترشی «ونوشک» و «زو» از ترشی‌های سنتی کرمانشاه است. «ونوشک» یا «پسته وحشی» گیاهی است مختص کرمانشاه. «زو» هم گیاهی کوهی است شبیه کنگر فرنگی که در استان‌های غربی می‌روید.

 

همدان

همدان یکی از شهرهایی است که مهد گردو است؛ از این‌ رو ترشی گردوی آن نیز زبانزد خاص و عام است.

 

قزوین

ترشی «انگور سیاه» قزوین طعم بی‌نظیری دارد و باید یک‌ بار آن را تجربه کرد.

خواص و فواید مصرف ترشی چیست

تاریخچه ترشی در ایران

اینکه برای نخستین بار فرایند ترشی انداختن، کجا و توسط چه‌کسی صورت گرفت هنوز به ‌طور دقیق مشخص نیست و در این ‌باره اختلاف‌نظرهای مختلف وجود دارد اما براساس منابع و اسناد به‌جامانده، هند به‌عنوان نخستین خاستگاه ترشی در جهان شناخته می‌شود و پیشینه ترشی انداختن به بیش از۴ هزار سال پیش برمی‌گردد. در ایران نیز درست‌کردن ترشی تاریخی طولانی دارد. تاریخچه ترشی در کشور ما به دوره‌های پیش از ورود اسلام به ایران و به زمان مادها باز می‌گردد. این خوراکی که از آن به‌عنوان چاشنی همراه غذا نیز یاد می‌شود، در ایران ریشه‌ای قوی دارد و بخشی از فرهنگ ایرانیان است. ایرانی‌ها از همان زمان‌های قدیم علاقه زیادی به درست کردن انواع ترشی از ترکیب سبزی‌ها داشتند.

 

در متون قدیمی از ترشی با نام آچار نام برده شده است. به‌عنوان مثال، بیهقی در قرن ۱۱ میلادی نوشته است هر ساله برای سلطان محمود و سلطان مسعود در خمره‌هایی، آچار هدیه می‌آوردند که به‌عنوان چاشنی به‌ کار می‌بردند. قدیمی‌ترین مأخذی که به چاشنی‌های کنار غذا ازجمله ‌ترشی و مربا اشاره می‌کند، «خسرو و ریدک» است. در کتاب‌های تاریخی دوره صفوی ازجمله «عالم‌آرا» و «آشپزباشی» نیز به انواع ترشی اشاره شده است که نشان از رواج این چاشنی در سفره‌های آن زمان دارد. از اطلاعات سفرنامه‌نویسانی چون «کمپفر» و «شاردن» نیز درمی‌یابیم که در دربار صفوی شغلی به نام «ترشیچی‌باشی» وجود داشته که شخصی به نام «شربتچی‌باشی» بر کار او نظارت می‌کرده است.

 

اختصاص‌ دادن فصلی برای شرح انواع ترشی و چگونگی ساخت آنها در کتاب «سفره اطعمه» نشان‌دهنده رواج این چاشنی در دوره قاجار است. سیاحانی چون «پولاک» و «آلمانی» هم در این دوره ترشی‌های متنوع را جزو جدایی‌ناپذیر غذای ایرانیان معرفی کرده و انواع آن را برشمرده‌اند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.