2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
کمبود ویتامین سی چه علائمی دارد؛ از خشکی پوست تا عفونت

کمبود ویتامین سی چه علائمی دارد؛ از خشکی پوست تا عفونت

چه طور بفهمیم دچار کمبود ویتامین سی هستیم و آیا این کمبود خطرناک است؟

دوات آنلاین -خوراکی های دارای ویتامین سی متنوع و گوناگون هستند و به راحتی می توانند نیاز بدن را به این ویتامین محلول در آب که کارایی بسیار زیادی تامین کنند اما شاید موضوع این باشد که چگونه بفهمیم دچار کمبود ویتامین سی هستیم و این مشکل چه علائمی دارد.

نشانه های کمبود ویتامین سی چیست

بدن به چقدر ویتامین سی نیاز دارد

قبل از هر چیز لازم است بدانید زنان بزرگسال روزانه به ۷۵ میلی گرم و مردان به ۹۰ میلی گرم ویتامین سی نیاز دارند. شما به راحتی می توانید این ویتامین را از طریق مصرف برخی مواد غذایی به بدن برسانید.

 

ایرنا زندگی نوشت: ویتامین سی برای رشد و ترمیم بافت های سراسر بدن مورد نیاز است. این ویتامین به تولید کلاژن برای بازسازی سلول های پوست، بهبود زخم، جذب آهن و حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که در کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد موثر بوده و به پیشگیری از پیشرفت بیماری های قلبی و سرطان ها می انجامد.

 

کمبود ویتامین سی یک بیماری جدی است و می تواند گاهی مرگبار باشد. در اینجا نشانه های عجیب کمبود این ویتامین در بدن را دنبال کنید:

 

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم ویتامین دی کم داریم

 

خونریزی لثه ها به دلیل کمبود ویتامین سی

لثه های شما تا حدودی از کلاژن تشکیل شده اند و در هنگام فقر ویتامین سی، حساسیت بیشتری دارند و دچار خونریزی می شوند. تورم لثه ها نیز ناشی از کمبود ویتامین سی است. ویتامین سی آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب کمک می کند و مطالعات نشان داده که مصرف دوز مناسب آن در بهبود سلامت لثه ها و کاهش التهاب آنها موثر است.

کمبود ویتامین سی باعث خونریزی بینی می شود

کمبود ویتامین سی باعث خونریزی بینی می شود

خونریزی بینی زمانی رخ می دهد که عروق خونی کوچک دچار پارگی می شوند. از آنجا که رگ های خونی با کلاژن تقویت می شوندف کمبود ویتامین سی می تواند منجر به پارگی آنها و بروز خونریزی بینی شود. مصرف کافی ویتامین سی خود عاملی برای جلوگیری از این نوع خونریزی های گاه به گاه است.

 

خشکی مو؛ از علائم کمبود ویتامین سی

داشتن موهای سالم و براق نشان دهنده دنباله روی از یک رژیم متعادل و سالم است. خشکی مو در مقابل از کمبود ویتامین سی خبر می دهد. مو به کلاژن برای حفظ سلامتی نیاز دارد. کمبود ویتامین سی منجر به کاهش تولید کلاژن و تضعیف و شکنندگی موها می شود.

خشکی پوست یکی از علائم کمبود ویتامین سی در بدن است

خشکی پوست؛ یک نشانه دیگر

ویتامین سی یکی از مواد ضروری در ساخت پروتئین ‌های پوست است و کمبود این ویتامین در بدن باعث از هم گسیختگی سلول‌ های پوست شده و مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، ترک، زخم، شل شدن و چین و چروک پوست را ایجاد می ‌کند.

 

کمبود آهن را جدی بگیرید

بدن شما دو نوع آهن را جذب می کند: آهن هم و غیر هم. آهن هم معمولا از طریق منابع حیوانی جذب می شود و منابع گیاهی آهن غیر هم را به بدن می رسانند که البته جذب آنها ضعیفتر از نوع اول است. مصرف ویتامین سی باعث جذب موثرتر آهن غیر هم در بدن می شود و نشان داده شده که یک شاخص برای فقر و کمبود آهن، کمبود ویتامین سی است.

کمبود ویتامین سی باعث می شود احساس خستگی کنید

خستگی و بداخلاقی

ویتامین سی در افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی نقش کلیدی دارد و کمبود آنها باعث تنزل انرژی و افسردگی می شود.

 

ممکن است دچار عفونت شوید

تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ ها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه ‌های دیگر فقر ویتامین سی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.