2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ویتامین دی؛ عوارض کمبود و مصرف زیاد

ویتامین دی؛ عوارض کمبود و مصرف زیاد

یک پزشک متخصص توضیح می دهد همان طور که کمبود ویتامین دی عوارض دارد مصرف زیاد آن هم بی خطر نیست.

دوات آنلاین -کمبود ویتامین دی در بدن مشکلی شایع است که پزشکان مرتب درباره آن تذکر می دهند. کمی این ویتامین در بدن عوارض زیادی را به دنبال دارد اما در سوی دیگر اگر مکمل ها و قرص ها را بیش از حد مصرف کنید نیز مشکلاتی را در سلامتی شما به وجود می آورد.

 

عوارض کمبود ویتامین دی

فهیمه سهیلی پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تامین ویتامین دی قائل هستند؛ مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچار کمبود ویتامین دی هستند؛ضمن اینکه در بحث همه‌گیری کرونا نیز جایگاه ویژه‌ای برای ویتامین D تعریف شده است و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می‌تواند در پیشگیری و درمان کرونا موثر باشد.

 

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم اضافه کرد: نکته جالب آنکه کمبود ویتامین دی در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ماهیچه‌ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی بوده، دچار کمبود ویتامین دی نیز بوده‌اند. 

 

سهیلی پور ابراز داشت:همچنین ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می‌کند؛ضمن اینکه کمبود کلسیم عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی‌ها برای جبران کمبود ویتامین دی

 

وی تأکید کرد: نکته مهم در خصوص تامین ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است. کم و یا اصلا بیرون نرفتن از خانه به معنی نگرفتن اشعه‌های خورشید است؛ ضمن اینکه بحث آلودگی هوا نیز مطرح است؛ هرچقدر هوا آلوده تر باشد، امکان دریافت مستقیم اشعه خورشید و تولید ویتامین D کاهش پیدا می‌کند.

مصرف زیاد ویتامین دی چه عوارضی دارد

عارضه های زیاد شدن ویتامین دی در بدن

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: توجه کنید هر چند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است، اما استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

 

سهیلی پور ابراز داشت: استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی با میزان بالا و به طور مکرر و خودسرانه می‌تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت‌های نرم، مانند کلیه‌ها ایجاد کند و موجب بروز سنگ کلیه شود؛ همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ  ایجاد می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.