2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روش مراقبت، نگهداری و تکثیر گیاه زامیفولیا

روش مراقبت، نگهداری و تکثیر گیاه زامیفولیا

زامیفولیا گیاه همیشه سبز و عضو خانواده گل‌ شیپوری‌هاست. همه آنچه درباره این گیاه لازم است بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین -زامیفولیا با نام انگلیسی Zanzibar gem گیاهی آفریقایی است و جواهر زنگبار نامیده می‌شود. اسم علمی آن Zamioculcas zamiifolia است که به‌طور خلاصه ZZ Plant یا گیاه زی ‌زی هم گفته می‌شود. این گل که به‌تازگی معروف شده به‌خاطر چند ویژگی خاصش به‌سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی یا آپارتمانی شده‌ است ازجمله برگ‌های سبز براق بیضی‌شکل با ظاهر مرتب و منظم و نگهداری آسان و ساده، به‌طوری که به‌عنوان گیاه کمدی هم شناخته‌شده، یعنی شما می‌توانید آن را در کمد هم نگهداری کنید و گیاه صدایش درنیاید.

 

جام جم با مقدمه بالا نوشت: به روایتی دیگر، می‌گویند حتی کسانی که دست سبزی هم ندارند و به خشکاندن گل و گیاه شهره‌اند می‌توانند آن را زنده‌ نگه ‌دارند. چون این گیاه توانایی آن را دارد که مقدار زیادی آب را در ریشه‌های گوشتی خود ذخیره کند پس به آبیاری کم مقاوم است. همچنین در نور کم به‌خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد. پس برای کسانی که به‌دنبال یک گیاه خانگی با مراقبت کم هستند یا تازه می‌خواهند پرورش گل و گیاه را شروع کنند یک گزینه پیشنهادی بسیار عالی است.

گیاه زامیفولیا به چه مراقبت هایی نیاز دارد

سابقه خانوادگی زامیفولیا

این گیاه همیشه سبز عضو خانواده گل‌ شیپوری‌هاست و با گل‌هایی مثل آنتوریوم، فیلودندرون، بابا آدم، آگلونما، دیفن‌باخیا، برگ‌انجیری، اسپاتی‌فیلوم، کالادیوم و پتوس هم‌خانواده بوده و پرورش تجاری آن در گلخانه‌های هلند از حدود ۲۴ سال پیش آغاز شده‌است.

 

علاوه‌ بر سازگاری خوب آن با شرایط محیطی مختلف، برگ‌های درخشان و خیره‌کننده‌اش آن را به گزینه مناسبی برای دکوراسیون خانه یا ادارات تبدیل کرده‌است. با توجه به این‌که رشد خوبی دارد و سایزهای متفاوتی از آن وجود دارد برای استفاده در کنج خانه و روی میز مناسب است.

 

مراقبت‌ها و نگهداری از گیاه زامیفولیا

درست است که این گل به شرایط محیطی کم‌توقع است اما این دلیل نمی‌شود از نحوه مراقبت آن آگاهی نداشته باشیم و به‌دنبال بهبود شرایط نگهداری‌اش نباشیم.

 

نور مورد نیاز زی زی

 گیاه زی ‌زی طیف گسترده‌ای از شرایط نوری را تحمل می‌کند. همین باعث می‌شود برای نگهداری در محیط‌های داخلی مناسب باشد. حتی این گل بدون هیچ‌گونه نور طبیعی قادر است زنده بماند اما در این حالت رشد علفی پیدا می‌کند. دریافت نور زیاد باعث کلفت‌تر شدن ساقه و نور کم باعث نازک‌شدن آن می‌شود. در نور غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارد. از قرار دادن آن در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید، چون باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود. نور پنجره‌های شمالی برای آن مناسب است. بهتر است با هربار آبیاری گیاه آن را بچرخانید تا همه قسمت‌های آن از نور بهره‌مند شود و نظم و تعادل رشد گیاه که عامل زیبایی آن است، به‌هم‌نخورد.

 

نکته: نور کافی و آبیاری منظم در طراوت و نشاط گل بسیار مؤثرند.

 

آبیاری زامیفولیا چگونه است

ریشه این گل به صورت توده‌های کوچک گوشتی شبیه سیب‌زمینی است که به آن ریزوم گفته می‌شود. به لطف این ریزوم‌های ضخیم، بسیار مقاوم به خشکی است، چون می‌تواند آب را در آنها ذخیره کند. اما همین حسن بزرگ می‌تواند به عامل تهدیدکننده آن هم تبدیل شود، یعنی آبیاری بیش از حد باعث پوسیدن ریشه یا ریزش برگ می‌شود.

 

پس دقت کنید زمان آبیاری آن بعد از خشک‌شدن کامل خاک گلدان است که معمولا باتوجه به شرایط رشدی و محیطی ممکن است یک یا دو هفته و حتی سه هفته یک‌بار نیاز به آبیاری پیدا کنند. جالب است بدانید در شرایط سخت می‌تواند ماه‌ها بدون آب زنده بماند.

 

این ویژگی برای افرادی که زیاد در سفر هستند بسیار کارآمد است. اما اگر شادابی گل برایتان مهم است آن را از آبیاری منظم محروم نکنید. به طور طبیعی فواصل آبیاری در فصول گرم و سرد متفاوت است. در تابستان به ۱۰ روز تا دو هفته و در زمستان به دو تا سه هفته هم می‌رسد.

 

نکته: حتما زهکش گلدان را بررسی کنید چون این گیاه از غرقاب‌شدن متنفر است.

چگونه از گیاه زامیفولیا  نگهداری کنیم

رطوبت مورد نیاز

می‌دانید که رطوبت و آبیاری دو گزینه مراقبتی جدا از هم هستند و زامیفولیا با این‌که به آبیاری متوقع نیست اما محیط خشک را نمی‌پسندد. برای رساندن رطوبت محیط به حالت ایده‌آل می‌توانید از قرار دادن یک ظرف آب روی بخاری و شوفاژ کمک بگیرید. چون در مواردی که هوای خانه بسیار خشک باشد نوک برگ‌ها قهوای می‌شوند و جذابیت برگ‌های زیبایش کم می‌شود.

 

خاک لازم برای زی زی

اگر می‌خواهید یک زامیفولیای سرحال داشته باشید دقت کنید موقع خرید یا جابه‌جایی، خاک آن سبک باشد. چون خاک سبک این خاصیت را دارد که آب در آن نمی‌ماند و حالت غرقابی برای گل ایجاد نمی‌کند. چنین خاکی می‌تواند ترکیبی از ماسه و پرلایت باشد یا خاک برگ به همراه کوکوپیت و پرلایت به شرطی که ته گلدان را ماسه بریزید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از گل محبوبه شب در خانه نگهداری کنیم؟

 

دما برای گیاه زامیفولیا

دمای معمولی اتاق برایش کفایت می‌کند اما نقاط سرد را دوست ندارد. بنابراین در فصول سرد از قرار دادنش در کنار پنجره یا پاگردها و راهروها خودداری کنید.

 

غبارپاشی زامیفولیا

برگ‌های واکسی و براق این گل با نشستن گرد و غبار روی آنها بی‌حال به نظر می‌رسند. پس بهتر است هر چند روز یک‌بار با یک دستمال نرم و آب تمیزشان کنید. بعضی‌ها به‌جای آب از شیر استفاده می‌کنند. هرگز از براق‌کننده‌های تجاری استفاده نکنید، چون باعث بسته شدن روزنه‌های گیاه شده و به تنفس آن آسیب می‌زنند.

 

تغذیه زی زی چگونه است

این گل برای رشد نیازی به کوددهی منظم ندارد. با این حال برای حفظ سلامت مطلوب گیاه، می‌توانید یک تا دوبار در فصل رشد آن را تغذیه کنید. کودهای با نسبت فسفر بیشتر به ریشه‌دهی سریع آن و کود آهن به سرسبزی‌اش کمک می‌کنند.

 

به چه گلدانی نیاز داریم

هر چه اندازه گلدان آن نسبت به گل کوچک‌تر باشد ریشه این گیاه رشد بهتری خواهدداشت و برعکس؛ اما اگر دیدید ریشه‌های آن از سطح خاک بیرون زده در فصل بهار یا تابستان گلدان آن را عوض کنید. سایز گلدان را یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید و نه بیشتر. حواستان به زهکش گلدان هم باشد.

 

شیوه هرس

یک ضعف این گل رشد کند آن است؛ بنابراین نیاز به هرس ندارد. مگر این‌که بخواهید برگ‌های زرد آن را جدا کنید.

 

گلدهی زامیفولیا چه طور است

زامیفولیا به‌ندرت در خانه گل می‌دهد اما در صورتی که شرایط مناسب باشد در تابستان گل‌های خوشه مانندی شبیه دیگر گل‌های خانواده شیپوریان می‌دهد. ممکن است بپرسید گلدهی برای آن حسن محسوب می‌شود یا عیب؟ یعنی باید آن را نگه داشت یا چید؟ باید بگویم بهتر است گل آن چیده شود تا انرژی‌اش صرف تولید برگ جدید شود. چون در زامیفولیا آنچه برای ما مهم زیبایی برگ‌هاست.

 

آفات و بیماری‌ های گیاه زامیفولیا

خوشبختانه، این گل مستعد ابتلا به آفات نیست. با این حال خوب است هر ازگاهی آن را بررسی کنید مبادا شته‌ها به آن حمله کنند. از طرفی آبیاری بیش از حد ممکن است محیط ریشه را برای ابتلا به بیماری‌های قارچی مستعد کند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه مراقبت و نگداری از گل یاس رازقی در خانه

 

خاصیت تصفیه ‌کنندگی هوا

گیاهانی مثل سانسوریا و زامیفولیا از دسته گل‌های تصفیه‌ کننده هوا هستند. آنها می‌توانند در شب هم گازی مثل دی اکسیدکربن را جذب و هوا را پالایش کنند و به همین خاطر توصیه می‌شود در محیط‌های شلوغ اداری یا اتاق خواب از آنها استفاده شود.

گیاه زامیفولیا را چه طور تکثیر کنیم

روش‌های تکثیر زامیفولیا

این گل به دو روش تکثیر می‌شود. اما چون زمانبر است به صرفه نیست معمولا کسی حاضر به انجام آن نیست به همین خاطر هم زامیفولیا هنوز جزو گل‌های گران قیمت است. از طرفی تکثیردر محیط‌های گلخانه‌ای آسان‌تر و سریع‌تر از خانه است.

 

 تقسیم بوته

این روش آسان‌ترین شیوه تکثیر برای این گیاه است. به این صورت که بوته‌های جدید را که تولید ریزوم کرده‌اند آرام با دست جدا و در گلدان جدید بکارید.

 

 قلمه برگ

برای قلمه گرفتن یک بخشی از ساقه با دست کم دو برگ را قلمه بگیرید و در یک خاک سبک و گلدان کوچکی بکارید. گلدان تکثیر معمولا سایز هشت است. بعد از قلمه‌زنی، بلافاصله آن را آبیاری کنید و در یک جای گرم قرار دهید طوری که طی روز نور (اما نه مستقیم) دریافت کند. دو سه روز یک بار هم آن را آبیاری کنید. در این مدت خاک پای گل نه باید غرقاب باشد و نه خشک. این روش بسیار زمانبر است و شما ممکن است شش تا نه ماه منتظر بمانید تا ریزوم‌های جدید شروع به رشد کنند!

 

سمی بودن گیاه زامیفولیا حقیقت دارد؟

در اوایل سال ۲۰۱۰ شایعاتی مبنی بر سمی بودن گیاه زی زی منتشر شد که می‌تواند باعث بروز سرطان شود و به هر قیمتی باید از آنها اجتناب کرد؛ ولی بعدا نادرست بودن آنها به اثبات رسید. اما برگ‌های این گیاه حاوی بلورهای اگزالات کلسیم است و خوردن آن برای کودکان و حیوانات ایجاد مسمومیت خفیف و ناراحتی معده می‌کند یا منجر به تحریک پوستی می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.