2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
گیاه فاخره برای چی خوب است + ضررها و نحوه مصرف

گیاه فاخره برای چی خوب است + ضررها و نحوه مصرف

گیاه فاخره در طب سنتی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟ خواص و ضررهای آن چیست؟

دوات آنلاین -فاخره نامی مونث و عربی است که شاید در ایران کمتر آن را شنیده باشید، البته در مناطق جنوبی کشورمان احتمال دارد نام مذکر فاخر زیاد به گوشتان خورده باشد اما موضوع جالب اینجاست که فاخره علاوه پرمعنای وزینی که دارد، یک گیاه دارویی با خواص درمانی زیاد است که در طب سنتی کشورهایی نظیر چین، هند، سودان، کره، ژاپن و همچنین در ایران کابرد دارویی دارد.

 

گیاه فاخره چیست

جام جم نوشت: در بازار دارویی ایران و در کتب قدیم، این گیاه به نام فاغره با فارغه شناخته و به مرور زمان به فاخره تبدیل شده، نام های دهان باز، دهان گشاد، زرد چوب، چوب فلفل و به شیرازی کبابه شکافته نیز از دیگر نام هایی است که این گیاه با آن شناخته می شود.

 

میوه فاخره به اندازه فلفل سیاه است که پس از رسیدن تا نیمه باز می شود و به همین دلیل دهان باز نیز نام گرفته است.

گیاه فاخره چه خاصیت هایی دارد

فاخره چه مزه ای است

در منابع نقل است که طعم فاخره شبیه آلبالوی تلخ است. از این گیاه علاوه بر خواص درمانی، می توان به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی ها و غذاها و از پوست آن برای تهیه دمنوش استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: خواص بلوط جنگلی از معده و کلیه تا پوست

 

نحوه مصرف گیاه فاخره

این گیاه اولین بار در کتاب قانون ابن سینا مورد اشاره قرار گرفته است. از میان بیش از ۲۵۰ گونه فاخره که همه به عنوان ادویه در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، چند گونه آن مصارف دارویی وسیع دارد. اندام دارویی فاخره، میوه و دانه رسیده آن است که بوی قوی دارد که معمولا میوه را به صورت دم کرده یا گرده استفاده می کنند.

 

کاربردهای گیاه فاخره در طب سنتی

حکمای طب سنتی ایران و همچنین بوعلی سینا معتقد است فاخره بسیار طبع گرم و خشک و قابضی دارد و خوردن و بوییدن میوه آن برای تقویت و رفع بیماری های ناشی از سوء مزاج سرد مغز (دماغ) و قلب مفید است و همچنین برای بهبود سوء هاضمه ناشی از سردی و تقویت و رفع سوء مزاج سرد معده و کبد و همچنین کلیه سودمند است.

 

البته فاخره در گرم مزاجان سبب بروز سردرد می شود که باید با مصلحاتش مانند روغن بادام با گلاب استفاده شود.

 

بدانید: ترنجبین برای چی خوب است

 

فاخره سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضدالتهاب، ضد درد و ضدمیکروب دارد و برای التیام دندان درد، سرماخوردگی، سرفه، پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند اسهال، گاستریت، زخم معده، سوزش دهان و... مفید است.

 

این گیاه به دلیل معرق بودن تب بر خوبی است اما توصیه شده تجویز آن در مواردی که بیمار دارای تب ناشی از ناراحتی های ریوی باشد ممنوع است.

 

این گیاه بادشکن خوبی است و درمان کننده انگل های گوارشی است و می تواند در تقویت قوای جنسی موثر باشد.

کاربردهای گیاه فاخره در طب سنتی چیست

مضرات گیاه فاخره

با توجه به اینکه زیاده روی در مصرف هر نوع ماده خوراکی می تواند آسیب زا باشد، گیاه فاخره هم از این قاعده مستثنا نیست. زیاده روی و مصرف مکرر این گیاه سبب بروز مسمومیت، اسهال، آریتمی و بروز اختلالات عصبی می شود.

 

طب سنتی: خواص غازیاغی؛ از لاغری تا پیسی

 

براساس مطالعات انجام شده هیچ اطلاعاتی در مورد تاثیرات سوء این گیاه بر خانم های باردار و شیرده به دست نیامده و به همین دلیل توصیه شده است که این گروه افراد از مصرف فاخرہ بپرهیزند.

 

همچنین در منابع آمده فاخره گیاهی است که می تواند علائم برخی بیماری های روده ای مانند التهاب و سندرم تحریک پذیر روده را تشدید کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.