2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
چگونه از گیاه پتوس نگهداری کنیم

چگونه از گیاه پتوس نگهداری کنیم

اگر در خانه پتوس دارید یا قصد دارید آن را به مجموعه گیاهان خود اضافه کنید حتما این مطلب را درباره شرایط نگهداری از آن بخوانید.

دوات آنلاین -گیاه پیتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که هم جلوه‌ای زیبا دارد و خانه شما را چشم‌نواز می‌کند و هم این‌که نگهداری از آن چندان مشکل نیست و به راحتی می‌توانید این کار انجام بدهید و حتی آن را تکثیر کنید.

 

شکل ظاهری پتوس

این گیاه بالا رونده با ریشه های هوایی در اطراف گره ها است. برگهای جوان تخم مرغی شکل با نوک تیز به رنگ سبز براق ویا بصورت ابلق با لکه های سفید یا زرد ، برگهای مسن و به صورت قلبی شکل پرورش می یابد .

پتوس به چه مراقبت هایی برای نگهداری نیاز دارد

انواع پتوس

گیاه پتوس انواع مختلفی دارد که از نظر سایه های رنگی برگ ها با هم تفاوت دارند، رگه های به رنگ زرد، سفید یا سبز روشن که برگ های سبز گیاه را از یکنواختی خارج کرده و جلوه زیباتری به گیاه می بخشند.

 

برخی انواع گیاه پتوس عبارتند از:

ملکه مرمری: گیاهی با برگ های متنوع سفید و سبز بسیار جذاب که نسبت به بسیاری از پتوس ها به نور بیشتری نیاز دارد.

 

پتوس مینیاتوری سفید (مروارید و جید): نوعی پتوس سفید و سبز که نقطه های کوچک سبز رنگی روی آن دیده می شود و به نام پتوس ارتشی نیز شناخته شده است.

 

پتوس نئون: از انواع پتوس به رنگ سبز زیتونی براق که برای فضاهای تاریک مناسب است.

 

ساتن نقره ای: نوعی پتوس با برگ های سبز – خاکستری ضخیم و لکه های نقره ای رنگ است که در برابر خشکی و نور کم بسیار مقاوم می باشد.

 

برخی دیگر از انواع رایج پتوس شامل پتوس ابلق یا پتوس طلایی، پتوس مانجولا و پتوس هاوایی می باشد.

روش نگهداری از پتوس چگونه است

شرایط نگهداری از گیاه پتوس

این گیاه به چه میزان نور نیاز دارد

پتوس در محیط خارج از منزل در سایه کامل تا سایه جزئی قابل نگهداری است و در محیط داخلی، نور روشن اما غیر مستقیم را ترجیح می دهد.

 

عدم دریافت نور کافی می تواند روی الگوی برگ گیاهان چند رنگ اثر بگذارد و برگ آن ها را به رنگ سبز یکنواخت تغییر دهد اگرچه با انتقال آن ها به مکان روشن تر معمولا تنوع رنگی بر می گردد.

 

رنگ پریده شدن ناگهانی برگ های پتوس نشانه آن است که آفتاب بیش از حد دریافت می کند.

 

دما و رطوبت چگونه باشد

پتوس از سرما متنفر است و باید در دمای بالای 10 درجه سانتی گراد نگهداری شود، این گیاه عاشق دمای محیط بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد است و هوای مرطوب را دوست دارد با این حال به دلیل طبع سازگارش می تواند در آب و هوای کمتر مرطوب نیز به رشد خود ادامه دهد.

گیاه پتوس به چه نوع خاکی نیاز دارد

خاک مورد نیاز پتوس چگونه است

پتوس در خاک گلدان معمولی خوب زه کشی شده به خوبی رشد می کند.

 

آیا پتوس به کود نیاز دارد

پتوس نیاز چندانی به کود ندارد اما از آن جا که در اکثر خاک گلدان ها هیچ ماده مغذی وجود ندارد می توانید هر ماه یا هر دو ماه یک بار از هر نوع کود گیاهان آپارتمانی متعادل که در دسترس دارید استفاده کنید.

 

روش آبیاری پتوس

پتوس ترجیح می دهد خاک گلدانش بین دو آبیاری کاملا خشک شود، مرطوب بودن دائمی خاک این گیاه باعث می شود ریشه اش بپوسد.

 

ظاهر شدن لکه های سیاه روی برگ ها و برگ ریزان ناگهانی پتوس نشانه مرطوب بودن بیش از حد خاک آن است، به جای آبیاری های پی در پی بهتر است اجازه دهید گیاه خودش به شما بگوید چه زمانی موقع آبیاری اش فرا رسیده است!

 

به عنوان مثال زمانی که پتوس ظاهر پژمرده ای پیدا می کند نیاز به آبیاری دارد اما نباید تا خشک شدن برگ ها و برگ ریزان گیاه منتظر بمانید. خشک و قهوه ای شدن لبه های برگ ها نیز نشانه آن است که گیاه مدت زیادی خشک مانده است.

 

بیشتر بخوانید: نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان چه اصولی دارد

 

چه موقع گلدان را عوض کنیم

اگر با وجود آبیاری صحیح، برگ های گل آویزان و پژمرده به نظر می رسند احتمالا ریشه های گیاه گلدان را پر کرده است، برای اطمینان از این مسئله گیاه را با دقت بلند کرده و ببینید این مشکل وجود دارد یا خیر.

 

اگر حدس تان درست است گلدان با اندازه دو برابر بزرگ تر را با خاک گلدان تازه پر کرده و پتوس خود را به آن انتقال دهید.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که وقتی به مسافرت می رویم گل هایمان خشک نشود

 

گیاه پتوس را چگونه هرس کنیم

در مورد پتوس بهتر است ساقه ها را نسبتا کوتاه نگه دارید تا همه قسمت های ساقه با برگ پوشیده باشند و ساقه لخت به نظر نرسد.

 

اگر ساقه بدون برگ در حال رشد کردن است بهتر است آن را از گیاه جدا کرده و روی سطح خاک قرار دهید تا به زودی ساقه جدید جوانه بزند.

 

نحوه نگهداری از پتوس در آب

ایگ گیاه از جمله گیاهانی است که در آب نیز رشد می‌کند اما کیفیت ریشه و برگهای آن مانند پوتوس کاشته شده در خاک نیست. در ادامه با نکات نگهداری گل پوتوس در آب آشنا می‌شویم :

 

برای نگهداری پوتوس در آب قلمه هایی از گیاه اصلی را از قسمت بند جدا کرده و درون آب قرار دهید.

 

آب را هر چند وقت یکبار تعویض کنید و ریشه های سیاه و لزج را جدا کرده و گلدان را ضد عفونی کنید.

 

از آب بدون املاح استفاده کنید و سعی کنید از گیاه قلمه گرفته و در خاک بکارید تا اگر مشکلی برای گیاهان در آب اتفاق افتاد، کل گیاه را از دست ندهید.

گیاه پتوس را چگونه قلمه بزنیم

گیاه پتوس را چگونه تکثیر کنیم

یکی از راه های تکثیر گیاه پتوس قلمه زدن است، که این کار بهتر است در اواخر بهار و اوایل زمستان اتفاق بیفتد. برای قلمه زدن از قسمت انتهایی ساقه قلمه‌هایی به طول ۸ – ۱۰ سانتی متر توسط قیچی یا یک چاقوی تیز جدا کنید. برگ‌های نیمه‌ی پایین قلمه را حذ ف کنید به صورتی که فقط ۲ – ۳ برگ باقی بماند. این کار به این منظور انجام می‌شود که گیاه بیشتر انرژی خود را به جای برگ، صرف ریشه زایی کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از گیاه بگونیا در آپارتمان نگهداری کنیم

 

بهتر است قلمه دارای ۳ – ۴ بند (قسمت اتصال برگ به ساقه) باشد، قلمه‌ها را در یک گلدان با سایز مناسب حاوی ترکیبی از ماسه و پرلیت یا کمپوست قلمه قرار دهید. برای کاشت باید حداقل یک سوم طول قلمه‌ها را در خاک قرار دهید.

 

خاک را آبیاری کنید به صورتی که آب روی برگ‌ها نریزد و فواصل آبیاری را طوری تنظیم کنید که قلمه‌ها خشک نشوند و خاک مرطوب بماند. برای حفظ رطوبت قلمه‌ها روی آن‌ها را پلاستیک شفاف بکشید و در محلی خنک و نورانی قرار دهید و روی پلاستیک چند سوراخ جهت تهویه ایجاد کنید. این کار را تا زمان ریشه زایی کامل انجام دهید.

 

لازم به ذکر است گیاه پتوس در آب نیز رشد می‌کنند و شما می‌توانید با همان روش تکثیر که در بالا گفته شده قلمه‌ها را داخل آب  بگذارید.

 

منابع: ایلنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.