2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
روش کاشت و مراقبت از گل لاله عباسی در خانه

روش کاشت و مراقبت از گل لاله عباسی در خانه

گل لاله عباسی را چطور بکاریم و چگونه از آن نگهداری کنیم؟ این گل به چه میزان آبیاری نیاز دارد؟

دوات آنلاین -گل لاله عباسی از گل های زیبای بهاری است که شما می توانید آن را در خانه و آپارتمان خودتان داشته باشید به شرط اینکه شرایط نگهداری و مراقبت از این گل را رعایت کنید.

 

چاردیواری جام جم نوشت: گل لاله عباسی با نام علمی Mirabilis Jalapa بومی مناطق گرمسیری جنوب آمریکا و رشته‌کوه‌های آند در کشور پرو است.

 

لاله عباسی گیاهی است چند ساله که اغلب به صورت یکساله پرورش داده می‌شود. گل‌های شیپوری شکل این گیاه که دارای تنوع رنگ زیادی از جمله صورتی، بنفش، عنابی، زرد و قرمز است، معمولا بعد از ظهر یا در هوای ابری باز شده و صبح بسته می‌شوند. در بعضی ارقام، رنگ یک گل ترکیبی از چند رنگ مختلف است که به آن زیبایی خاصی می‌بخشد. 

 

گیاه لاله عباسی جزئی قدیمی و محبوب در باغ‌هاست که گل‌هایی معطر، قیفی شکل و لوله مانند و پنج آویز گلبرگ‌مانند خیره‌کننده دارد.  این گل در صورتی که در دما و شهرهایی که سرمای زیادی ندارند کاشته شود، در تمام طول سال گل می‌دهد و رشد می‌کند.

گل لاله عباسی را چگونه بکاریم

آبیاری و نور گل لاله عباسی

آبیاری گل لاله عباسی: سطح بستر خاک را مرتبا بازدید کنید. زمانی که تا حدودی رطوبت خود را از دست داد، گیاه را آبیاری کنید. در صورتی که گیاه به شکل چندساله نگهداری می‌شود و ریشه گوشتی در خاک باقی گذاشته می‌شود، باید در فصل سرد آبیاری را کاهش دهید تا ریشه آن پوسیده نشود.

 

بیشتر بخوانید: روش نگهداری از گیاه سرخس در آپارتمان

 

نور مناسب گل لاله عباسی: این گل به نور کامل و به بیان دیگر حداقل شش ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در محیط کم نور برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند و گل‌ها و غنچه‌ها می‌ریزند. اگر رطوبت بستر و فضا تامین شود، نور زیاد مشکلی را برای گیاه ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر نور بیش از اندازه باشد، سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و ریزش غنچه‌های گل را در پی خواهد داشت.

 

دمای مناسب برای گل لاله عباسی

اگرچه دمای ۳۰-۱۵ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب معرفی شده‌است اما با رعایت آبیاری و افزایش رطوبت محیط در دمای بیش از ۳۰ درجه نیز این گیاه به خوبی رشد می‌کند. با فرارسیدن سرمای پاییز، به تدریج از رشد آن کاسته می‌شود و با نزدیک شدن به دمای صفر درجه تمامی برگسار این گیاه از بین خواهدرفت.

 

لاله عباسی چه نوع خاکی نیاز دارد

این گیاه طیف وسیعی از خاک را تحمل می‌کند اما بستر کاشت باید زهکش مناسبی داشته‌باشد؛ بنابراین در مخلوط خاکی می‌توان از شن، پرلایت یا ورمی کولایت به منظور ایجاد زهکش مناسب استفاده کرد.

 

در همین زمینه: راه و روش نگهداری از نخل پروانه

 

کوددهی و تغذیه

پریدگی رنگ برگسار، کوچک‌ماندن برگ‌های جدید، کاهش گل‌ها یا ریزش غنچه‌های گل، نشانه کمبود مواد غذایی در خاک است. بنابر این می‌توان در فصل رشد هر چهار تا شش هفته یکبار از کودی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ برای این گیاه استفاده کرد. کوددهی بیش از اندازه موجب کاهش گلدهی این گیاه‌می‌شود.

 

نحوه کاشت بذر گل لاله عباسی سفید

بهترین زمان کاشت گل لاله عباسی اوایل بهار است. تکثیر این گیاه بیشتر از طریق بذر صورت می‌گیرد که می‌توانید از خود گل بگیرید.

 

در فصل پاییز، دانه‌هایی درشت و سیاه‌رنگ ظاهر می‌شود و زمانی که خوب برسند، خودشان روی زمین می‌افتند و به این ترتیب می‌توانید بذرها را جمع‌آوری و در جای خنک نگهداری کنید و در فصل مناسب بذرها را بکارید.

 

برخی پرورش‌دهندگان معتقدند اگر قبل از کاشتن بذرها برای حدود ۱۲ساعت آن را در آب بخیسانید؛ چراکه با نرم شدن پوشش سیاه رنگ بذرها، جوانه‌زنی آنان بهتر می‌شود.

 

حتما بخوانید: گل نرگس را چگونه و کی بکاریم

 

به گفته برخی پرورش‌دهندگان، به این کار نیاز نیست. عمق کاشت بذرها در حدود یک سانتی‌متر و دمای مورد نیاز برای جوانه‌زنی بذرها ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. جوانه‌زنی گل لاله عباسی ۱۴-۱۰ روز طول می‌کشد و اگر در مکانی با هشت ساعت نور طبیعی قرار گرفته‌باشند بذرها به سرعت جوانه می‌زنند. در این مدت نباید بستر کاشت خشک شود و همواره باید مرطوب نگهداشته شود.

روش نگهداری از گل لاله عباسی چگونه است

طرز کاشت گل لاله عباسی در گلدان

برای کاشت این بذرها گلدانی کم ارتفاع با دهانه باز انتخاب یا یک سینی نشاء تهیه کنید. حدود پنج سانتی‌متر خاک با زهکشی مناسب در آن بریزید و به خوبی آبیاری کنید تا خاک نشست کامل کند.

 

سپس بذر‌ها را روی آن بپاشید و حدود یک سانتی‌متر خاک یا کود مناسب روی آنها پخش کنید، سپس آب اسپری کنید و شرایط دمایی و آبیاری را همانند مواردی که گفته‌شد، رعایت کنید. زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به پنج تا هشت سانتی‌متر رسید، می‌توانید آنها را به یک گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید یا در باغچه بکارید. نکته: اگر ریشه‌های گوشتی این گیاه محافظت شود تا پنج سال عمر می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.