2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه از گل محبوبه شب در خانه نگهداری کنیم؟

چگونه از گل محبوبه شب در خانه نگهداری کنیم؟

گل محبوبه شب گلی زیبا است که طرفداران زیادی دارد اما خیلی‌ها نمی‌دانند چه طور می‌توانند از این گیاه در خانه نگهداری کنند. با اصول و فوت و فن‌های نگداری از محبوبه شب در خانه آشنا شوید:

دوات آنلاین-گل محبوبه شب گلی زیبا است که طرفداران زیادی دارد اما خیلی‌ها نمی‌دانند چه طور می‌توانند از این گیاه در خانه نگهداری کنند. با اصول و فوت و فن‌های نگداری از محبوبه شب در خانه آشنا شوید:

 

نور

این گیاه به نور زیادی نیاز دارد. اگر محبوبه شب‌تان را در باغچه می‌کارید جایی با نور زیاد برای آن در نظر بگیرید. بهتر است گیاه را در جایی قرا دهید که از آفتاب شدید ظهر تابستان به دور باشد. در درون خانه هم آن را در کنار یک پنجره آفتابگیر (مثلا پنجره‌ای رو به جنوب) قرار دهید و باز هم از تابش شدید آفتاب دور نگهش دارید.

 

آبیاری

این گیاه در بیرون از خانه به خاکی همیشه مرطوب نیاز دارد، پس هر زمان که به نظرتان رسید خاک خشک شده است گیاه را به آرامی آبیاری کنید و تمام خاک اطراف گیاه را خیس کنید. برای آنکه خاک‌تان به میزان کافی خیس شود و رطوبت جذب کند، ابتدا مقداری آب به خاک بدهید، سپس صبر کنید تا خاک آب را به طور کامل جذب کند. ۱ تا ۲ دقیقه دیگر هم به خاک زمان بدهید و بعد از آن دوباره خاک را آبیاری کنید.

 

 این مراحل را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید. به این ترتیب قبل از اینکه آب از دسترس خاک اطراف ریشه خارج شود، خاک فرصت جذب آن را خواهد داشت. از این روش آبیاری برای آبیاری هر گیاهی که می‌خواهید خاکش عمیقا خیس شود و تا جایی که می‌تواند آب جذب کند، استفاده کنید.

 

اگر گیاه‌تان را درون خانه کاشته اید باید اجازه دهید خاک کمی خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. محبوبه شب در درون خانه نیاز به آب کمتری نسبت به زمانی که در بیرون از خانه کاشته شده است دارد.

 

خاک

اگر محبوبه شب‌تان را در بیرون از خانه کاشته اید، به خاکی سست با زهکشی خوب نیاز دارد. ترکیب خاک باغچه، پیت موس و کوکوپیت بهترین ترکیب برای کاشت این گیاه در درون و بیرون خانه است. این گیاه خاکی اندکی اسیدی را ترجیح می‌دهد.

 

کود دهی

گیاه را در ابتدای بهار قبل از اینکه رشد جدید را شروع کند تغذیه کنید. یک بار دیگر در ابتدای تابستان و بعد هم در ابتدای پاییز گیاه را با کودی که حاوی تمامی عناص مورد نیاز گیاه باشد تغذیه کنید. از کودی با درصد ۱۵- ۱۵ – ۱۵ برای کود دهی استفاده کنید.

 

اگر در فصل زمستان برگ‌های گیاه به نظر پژمرده و ضعیف می‌رسند به آن کمی کود بدهید در غیر این صورت کود دهی را متوقف کنید.

 

هرس

بعد از تمام شدن هر بار گلدهی گیاه، آن را اندکی هرس کنید. برای اینکه اندازه گیاه در حد قابل کنترلی بماند در اواخر پاییز گیاه را تا نزدیکی خاک ببرید. گیاهانی که در بیرون از خانه کاشته شده اند را از ارتفاع ۹۰ سانتی متری بالای خاک ببرید. اگر می‌خواهید گیاه‌تان خیلی بزرگ شود و محدودیت فضایی ندارید این کار را انجام ندهید.

 

اگر گیاه را هرس کنید با شاخسار جدید و براق و گل‌های زیادی که خواهد داد از شما تشکر می‌کند. ابزار هرس‌تان را با محلولی حاوی ۱ قسمت مایع سفید کننده و ۹ قسمت آب ضد عفونی کنید تا بیماری را در میان گیاهان‌تان منتقل نکنید.

 

تکثیر

این گیاه به دو روش قلمه ساقه و خوابانیدن به راحتی تکثیر می‌شود.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها باید دارای ۲ جوانه باشند.

 

می‌توانید قلمه‌ها را در آب یا ماسه ریشه دار کنید، البته ماسه گزینه بهتری است. می‌توانید قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از ماسه کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و نسبتا مرطوب قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است.

 

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

 

در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید.

 

گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد. چرا که گیاه با قرار گیری در گلدان بزرگ جدیدش، تمام انرژی خود را صرف تولید ریشه برای پر کردن فضای خاک می‌کند و انرژی اضافه‌ای برای رشد برایش باقی نمی‌ماند.

 

منبع: فوت و فن

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.