2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روش‌ نگهداری و تکثیر گل‌ کاغذی

روش‌ نگهداری و تکثیر گل‌ کاغذی

با فوت و فن های پرورش گل کاغذی در خانه و میزان آب و نور مناسب برای این گیاه در اینجا آشنا شوید.

دوات آنلاین -گل کاغذی یکی از گیاهان پرطرفدار است که به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. این گل زیبا هم در آپارتمان به‌صورت گلدانی نگهداری می‌شود و هم در فضای سبز، باغچه‌ها و محیط باز به‌صورت یک درختچه رونده و رو به بالا به‌صورت دیواری قابل کشت است. زادگاه گل کاغذی مناطق گرمسیری است.

 

بهخ نوشته چاردیواری جام جم، در طول فصل گل‌دهی، گل‌های کوچک آن به‌وسیله کاسبرگ‌های رنگی زیبا احاطه شده است. شاید تابه‌حال نمی‌دانستید اما قسمت رنگی که به‌صورت گل به نظر می‌آید در واقع کاسبرگ‌های گل است و گل قسمت کوچک زردرنگ داخل این ساختار است. کاسبرگ‌ها به رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، ارغوانی روشن، ارغوانی و بنفش مشاهده می‌شوند.

 

نور لازم برای گل کاغذی 

این گیاه برای رشد خوب و از همه مهم‌تر برای گل‌دهی به نور زیاد و حداقل پنج ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد و در منزل نزدیک پنجره جنوبی جای مناسبی برای این گیاه است. گیاه رشدکرده در سایه و نور کم دارای رشد علفی زیاد و گل‌دهی کم می‌شود. این گیاه به ۴۰۰۰ فوت کندل نور نیاز دارد.

 

بیشتر بخوانید: روش کاشت و مراقبت از گل لاله عباسی در خانه

 

کوددهی گل کاغذی  

سیستم ریشه‌ای این گیاه ضعیف است، بنابراین برای تقویت ریشه‌های این گل از کود‌های کامل شامل عناصر میکرو مثل آهن می‌توان استفاده کرد. همچنین برای گل‌دهی بهتر در فصل رشد می‌توان از کودهای فسفر و کود کریستالون آبی استفاده کرد. به یاد داشته باشید کوددهی زیاد از کود کامل و کودهای نیتروژن‌دار باعث به‌تاخیرافتادن گل‌دهی می‌شود.

از گل کاغذی چگونه مراقبت کنیم

روش آبیاری گل کاغذی 

بین دو آبیاری باید حتما خاک خشک شود وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گل نمی‌دهد. همچنین آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه‌های ظریف این گل می‌شود. این گیاه به خشکی مقاوم است و هفته‌‌ای یکبار البته با توجه به میزان باد و گرما، آبیاری برای این گیاه کافی است.

 

در همین زمینه: روش نگهداری از گیاه سرخس در آپارتمان

 

دمای مناسب برای گل کاغذی

این گیاه به سرما حساس بوده و در مناطق با سرمای زیر صفر درجه باید در زمستان به گلخانه منتقل شود. در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌توان آن را در فضای آزاد کاشت. در ایران در مناطق گرمسیری جنوب در فضای سبز به‌خوبی قابل استفاده است و در مناطق سردتر ازجمله شیراز در فصل گرم در فضای آزاد رشد مطلوبی دارد و در زمستان‌های سرد بهتر است به محل مناسب منتقل شود. درجه حرارت ۳۷درجه در طول روز و ۱۵درجه سانتی‌گراد در شب‌هنگام برای این گیاه مناسب است و در خارج از این طیف دمایی گیاه رشد خوبی ندارد.

روش تکثیر گل کاغذی چگونه است

طریقه تکثیر گل کاغذی

گل کاغذی از طریق قلمه، خواباندن زمینی یا هوایی و کوپیوند (پیوند جوانه) قابل افزایش است. در حالت عادی قلمه‌های چوب سخت برگ‌دار که ضخامت آن به اندازه یک مداد باشد، به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر استفاده می‌شود.‌ بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان است. گل کاغذی از طریق قلمه، خواباندن زمینی یا هوایی و پیوند جوانه قابل افزایش است. قلمه‌های انتهایی یا ساقه‌ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر از گیاه مادری جدا کنید.  هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی‌متر حاوی حدود ۲۴ درجه سانتی‌گراد نگاه دارید.

 

حتما بخوانید: روش کاشت فلفل و گوجه فرنگی در آپارتمان

 

چگونه هرس کنیم

از آنجا که گل‌ها روی شاخه‌های سال‌جاری تشکیل می‌شوند، بنابراین بعد از هر گل‌دهی هرس شاخه‌ها باعث افزایش گل‌دهی برای سال بعد می‌شود‌. گل‌کاغذی برای این‌که خوش‌فرم باقی بماند، نیاز به هرس مرتب دارد. در مورد مقدار و چگونگی هرس مواظب باشید و حواس‌تان باشد که گل‌های این گیاه روی شاخه‌های بلندشان تشکیل می‌شود. پس هرس زیاد این شاخه‌ها به معنی داشتن گل‌ کمتر در طول فصل است. بهتر این است که گیاه را در پاییز هرس کنید تا برای رشد جدید در بهار فصل بعد آماده شود و گل‌های بیشتری بدهد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.