2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
داستان سریال باخانمان، بازیگران و گفت و گو با عوامل

داستان سریال باخانمان، بازیگران و گفت و گو با عوامل

سریال باخانمان درباره چیست و در چه شرایطی ساخته شد؟ همه اطلاعات لازم درباره این سریال را بخوانید.

دوات آنلاین -نام برزو نیک‌ نژاد با نویسندگی سریال تلویزیونی دودکش بر سر زبان‌ها افتاد که ماه رمضان ۹۲ از شبکه یک پخش شد. او در طول این سال‌ها سریال‌های دردسرهای عظیم ۱ و ۲ و قرعه و... را ساخته و تجربه ساخت فیلم‌های سینمایی ناخواسته، زاپاس، دوزیست و... هم در کارنامه‌اش دارد. حالا این کارگردان برای این شب و روزها که مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، سریال باخانمان را کارگردانی کرده است.

 

جام جم نوشت: سریال باخنمان به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی، اواخر تابستان امسال با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در شمال تهران آغاز شد. گروه تولید با وجود شیوع کرونا، در شرایط دشواری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طی دو- سه ماه گذشته تصویربرداری را پیش برده‌اند. سازندگان سریال تلاش کرده‌اند با ساخت این اثر به خانواده‌ها یادآوری کنند که دورهمی‌های گذشته چقدر شیرین بوده و حلال مشکلات و نباید بگذاریم شرایط زندگی بین‌مان فاصله بیندازد.

عکسی از پشت صحنه سریال باخانمان

داستان سریال باخانمان از زبان کارگردان

*شما در سریال‌هایی که می‌سازید روی جزئیات زندگی و روابط میان اعضای خانواده توجه زیادی می‌کنید، آیا این اتفاق هم در سریال باخانمان افتاده است یا نه؟

ما در سریال باخانمان قصه‌ای را تعریف می‌کنیم که برای مردم ملموس است. در این سریال همچون دیگر ساخته‌هایم به آدم‌ها و روابط میان آنها می‌پردازیم. زندگی در این سریال جریان دارد و سعی کرده‌ایم شخصیت‌های سریال به گونه‌ای باشد که مردم با آنها همذات‌پنداری کنند. ضمن این‌که در حد توانم همراه با عوامل سعی می‌کنیم لبخند را به روی لب مردم بیاوریم.

 

البته به خنده آوردن مردم کار بسیار سختی است، زیرا این روزها مردم نه‌تنها درگیر بیماری کرونا هستند، بلکه به لحاظ معشیت هم در فشار قرار دارند، بنابراین کار دشواری است که آنها را بخندانیم، اما به اندازه توان سعی می‌کنیم مردمی که آمادگی خنده را ندارند، بخندانیم. امیدواریم مردم به‌واسطه این سریال شاد شوند. البته منظورم این نیست که مردم با این سریال قهقهه می‌زنند، اما مسلما کام‌شان شیرین می‌شود.

 

* حرف اصلی شما در این سریال چیست؟

این روزها فاصله میان ما و دیگر اعضای خانواده و فامیل زیاد شده و شامل حال همه می‌شود. حتی دیگر شب چله هم کنار هم جمع نمی‌شوند. گرچه این روزها به خاطر کرونا فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنیم، اما در مجموع اگر نگاهی داشته باشیم، نسبت به قدیم‌ها، این روزها دیگر فاصله‌ها کم شده، این در حالی است که در گذشته همین دورهمی هم منجر به اتفاقات خوبی می‌شد. از جمله این‌که اگر کسی مشکلی داشت، با همفکری قابل حل بود، اما الان هر کس جزیره‌ای و انفرادی عمل می‌کند.

 

ما در سریال باخانمان به این موارد می‌پردازیم که باید دوباره مثل گذشته جمع شویم تا کنار هم از پس مشکلات بربیاییم. البته همان‌طور که من را می‌شناسید، اهل شعار دادن نیستم و در قالب قصه شیرین به این موارد می‌پردازیم تا برای مردم مفاهیم ملموس باشد و تلنگری هم به این شکل داشته باشیم. باخانمان می‌گوید که نباید غم و غصه‌ها را به تنهایی به دوش بکشیم، بلکه می‌شود در کنار هم آنها را حل کنیم.

 

* با توجه به این‌که قبل از کارگردانی، شما نویسنده بوده‌اید، قبل از شروع کار دستی روی فیلمنامه کشیده‌اید یا نه؟

فیلمنامه این سریال را آقای برادران نوشته که به نظرم نویسنده خوبی است و متن اگر خوب نبود، قطعا من را برای کارگردانی جذب نمی‌کرد. ولی متن خیلی خوب نوشته شده و برایم جالب بود. در سریال باخانمان هم مثل دیگر کارهایم ترجیح می‌دهم متن را تغییر ندهم، اما سعی می‌کنم در اجرای سکانس، رنگ و لعاب نگاه خودم را ترکیب و به کار اضافه کنم. البته فیلمنامه کامل نوشته نشده بود و ما با ۱۲ قسمت فیلمنامه آماده، کار را شروع کردیم.

 

ساعت‌ها با نویسنده در دفتر صحبت کردیم تا طراحی قصه و بخش‌های مختلف آن مشخص شود. علاقه‌مند بودیم قصه مفرح باشد تا مردم دوست داشته باشند. ضمن این‌که گل‌درشت به چیزی نپرداخته‌ایم و ساده به روابط میان آدم‌ها می‌پردازیم، دقیقا مثل زندگی روزمره‌مان.

 

 *معمولا کارگردانان سعی می‌کنند در یک پلان یا سکانس بازی کنند که امضای خودشان را در کار داشته باشند، آیا این اتفاق هم برای شما در سریال باخانمان افتاده و سعی کرده‌اید امضای‌تان پای کار باشد؟

من علاقه‌ای به بازی ندارم و ترجیح می‌دهم به جای این‌که امضایم در کار وجود داشته باشد، روی کار تمرکز کنم، زیرا زمان ما برای تولید سریال کم بود، باید ساعت‌های طولانی کار می‌کردیم و هنوز هم ضبط سریال ادامه دارد. بعد از تمام شدن ضبط سریال، سر مونتاژ می‌روم و ساعت‌ها در تدوین مشغول هستم. شاید باورتان نشود، اما میانگین خواب روزانه‌ام سه ساعت شده است و سعی می‌کنم تا کار قابل قبولی ارائه بدهم. بنابراین فرصتی برای بازیگری نیست.

 

* شما در این سریال دو طبقه از جامعه را در نظر گرفته‌اید پایین و بالای شهر. بازیگران را براساس چه معیاری انتخاب کرده‌اید که نماینده این دو طیف باشند؟

ما در این سریال به تفاوت سطح طبقاتی می‌پردازیم و متناسب با نقش‌ها سعی کرده‌ایم بازیگران را انتخاب کنیم. البته این مساله فقط شامل جنس بازی‌ها نمی‌شود، بلکه در دکوپاژ، دکور و... هم این موارد رعایت شده است. برای طبقه پایین، آقای پورشیرازی و خانم لرستانی نقش زوج را بازی می‌کنند و برای بالای شهر، آقای پسیانی و خانم بایگان نقش برادرشوهر و زن‌داداش را بازی می‌کنند. تلاش کرده‌ام تا چیدمان نقش‌ها درست باشد.

 

* در صحبت‌های‌تان اشاره کردید که با ۱۲ قسمت فیلمنامه کار را شروع کردید. برای‌تان سخت نبود که این‌طور بدون فیلمنامه کامل کار را انجام بدهید؟

این سختی تنها شامل حال این پروژه نمی‌شود، بلکه تا روزی که کارگردانی کنم، همیشه ادامه خواهد داشت. درمجموع و در طول سال تنها چند فیلمنامه کامل به ما پیشنهاد می‌شود، معمولا این اتفاق می‌افتد که ما با چند قسمت فیلمنامه آماده کارمان را شروع می‌کنیم و به قول معروف عادت هم کرده‌ایم. بالاخره با تجربه‌ای که داریم، کار را به سرانجام می‌رسانیم.

شهره سلطانی در سریال باخانمان

بازیگران سریال باخانمان

حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، مارال فرجاد، امیرحسین طاهری، امیر کاظمی، فرزانه سهیلی، امیر آتشانی، مریم سلطانی، مه‌روز ناصر‌شریف، مهناز کرباسچیان، نصرت دادرسی، حامد وکیلی، گیتی معینی، سارا عابدی، امیرعلی خانی و... (با حضور) سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا، خسرو احمدی، امید روحانی، (با هنرمندی) افسانه بایگان و آتیلا پسیانی و (با حضور افتخاری) بهنام تشکر و شقایق دهقان بازیگران سریال تلویزیونی باخانمان را تشکیل می‌دهند.

عکسی از سریال باخانمان

شیرازی و پسیانی؛ جدی اما شیرین

حسن پورشیرازی: کارنامه رنگارنگی دارد و در طول این سال‌ها نقش‌های متعددی را بازی کرده که همه نقش‌هایش در ذهن مخاطبان به یادگار مانده است. مگر می‌شود نام پورشیرازی بیاید و مردم به یاد نقش محمود شوکت در سریال نرگس نیفتند. او در طول این سال‌ها سعی کرده با انتخاب‌های صحیح، نقش‌های متفاوتی را بازی و در کارنامه‌اش به ثبت برساند. می‌توان حتی گفت که او تا به امروز نقش پدران متفاوتی را هم بازی کرده است. آخرین سریالی که از پورشیرازی روی آنتن تلویزیون رفته، سریال برادرجان است. او در سریال باخانمان هم نقش پدر خانواده را بازی می‌کند که در عین جدی بودن، شیرین است و همچون فیلم سینمایی مهمان مامان، هم کمدی و هم شیرین است.

 

آتیلا پسیانی: از آن دست بازیگرانی است که نقش‌های خوش‌آب و رنگ در کارنامه‌اش کم نیست. او نه‌تنها در سینما و تلویزیون نقش‌های متفاوت کم ندارد، بلکه در تئاتر هم نقش‌های ماندگاری را ایفا کرده که برای همیشه در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند. همچنین کارگردانی تئاترهای پرمخاطبی هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. از سریال‌های اخیر او در تلویزیون می‌توان به بوم و بانو، مرضیه، زیر پای مادر و... اشاره کرد. او در سریال باخانمان نقش عمو را بازی می‌کند که از طبقه بالای شهر محسوب می‌شود. شخصیت او هم در عین جدیت، شیرینی‌های خودش را دارد.

عکسی از سریال باخانمان

تحکیم خانواده در سریال باخانمان

زینب تقوایی، تهیه‌کننده سریال باخانمان درباره تولید این اثر می‌گوید: بعد از ساخت چند اثر ملودرام، علاقه‌مند بودم یک سریال کمدی برای مردم تهیه کنم، زیرا الان شرایط به گونه‌ای شده که فضای جامعه تشنه کارهای مفرح و شاد است. به همین دلیل تصمیم به ساخت سریال باخانمان گرفتیم و همراه با نویسنده و کارگردان به جمع‌بندی مشخصی رسیدیم و سعی کردیم لحظات شادی را برای مردم رقم بزنیم.

 

وی ادامه می‌دهد: در این سریال مردم لحظات کمیک خواهند دید. ضمن این‌که محور اصلی سریال ما خانواده است و نشان می‌دهیم خانواده و تحکیم آن تا چه میزان در حل مشکلات اهمیت دارد. البته به موضوع دیگری هم اشاره می‌کنیم که هر فردی اگر تصمیم بگیرد، می‌تواند راه درستی را طی کند. گرچه نمی‌توان محیط پیرامون را در شخصیت آدم‌ها نادیده گرفت، اما در نهایت خود فرد تصمیم‌گیرنده مسیر زندگی‌اش است. همچنین به این موضوع می‌پردازیم که دورهمی میان اعضای خانواده چقدر اهمیت دارد و می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

 

این تهیه‌کننده درباره این‌که چطور برزو نیک‌نژاد را برای کارگردانی انتخاب کرده، می‌گوید: چند دلیل داشت. اول این‌که با او تجربه خوب سریال دودکش را داشتم و دلیل دیگر این‌که آقای نیک‌نژاد برای کارش ارزش زیادی قائل است، کمدی را خیلی خوب می‌شناسد و تعهد کاری دارد، همین دلایل منجر به همکاری مجدد شده است.

 

تقوایی درباره تولید این پروژه می‌افزاید: دو ماه پیش تولید سریال زمان برد. البته طبیعی بود، چون سریال پر لوکیشن و پر بازیگر است. ضمن این‌که با کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کنیم و در این فضا ضبط سریال را مرداد شروع کردیم که همچنان ادامه دارد. چند روز دیگر تصویربرداری سریال تمام می‌شود، اما بچه‌ها خیلی سختی کشیدند، حتی همه یک یا دو بار کرونا گرفتند، ولی خوشبختانه کار با همراهی گروه به سرانجام رسیده است. خوشبختانه بازیگرانی که مدنظر داشتیم هم جذب کردیم. امیدواریم مردم از تماشای سریال لذت ببرند و آن را دوست داشته باشند.

افسانه بایگان در سریال باخانمان

افسانه بایگان در نقش مهری

*آخرین سریال شما در تلویزیون با نام روزهای بی‌قراری پخش شد و از آنجایی که در انتخاب‌های‌تان گزیده عمل می‌کنید، چطور بازی در سریال باخانمان را پذیرفتید. مسلما نقش مادری که در این سریال بازی می‌کنید، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که برای‌تان جذاب بوده، در این‌باره بفرمایید؟

در مرحله اول فیلمنامه می‌تواند جذابیت ایجاد کند و بازیگر را به مسیری برای انتخاب کردن هدایت کند. فیلمنامه سریال باخانمان این ویژگی را برایم داشت، جذاب بود و نقش کمدی خاصی برایم در نظر گرفته شده بود که تابه‌حال کار نکرده بودم. همیشه علاقه‌مندم هنگام بازی، خلق نقش برایم چالش به وجود بیاورد و بعد خودم را محک بزنم تا از لحظات خلق نقش لذت ببرم. طبیعی است تکرار نقش‌ها نمی‌تواند تفاوت را شکل بدهد و نقشی که در سریال باخانمان بازی می‌کنم، نسبت به کارهایی که انجام داده‌ام، متفاوت است.

 

در مرحله بعد از فیلمنامه، باید تاکید کنم وقتی با آقای نیک‌نژاد صحبت کردم، متوجه شدم خیلی در کار وسواس دارد و طنز را می‌شناسد. در واقع اشراف دارد که چطور از دل واقعیت، طنز را بیرون بکشد. این اتفاق خوبی بود. البته شخصیتی که در این سریال بازی می‌کنم، روحیه خاصی دارد. گاهی مخالفت می‌کند و سد راه خیلی‌ها می‌شود، اما این ویژگی‌‌های رفتاری منجر به بار منفی در این شخصیت نشده و شیرین درآمده است. امیدوارم مردم ببینند و قضاوت کنند.

 

* بعد از این همه سال کار کردن، مسلما سبک و سیاق خودتان را در بازی دارید. آقای نیک‌نژاد تا چه میزان در خلق نقش دست‌تان را باز می‌گذاشتند؟

به شخصه کار آقای نیک‌نژاد را دوست دارم و از قبل می‌دانستم در زمینه طنز کار بلد است و در طول فیلمبرداری بیشتر به این نتیجه رسیدم که اشراف به کار دارد. واقعا از کار کردن با او لذت می‌برم. جزو کارگردانانی است که خیلی با کار همراه است و در لحظه و بداهه خلق می‌کند. از هیچ چیز به‌سادگی عبور نمی‌کند. با وجود این‌که این روزها با ویروس کرونا سر و کله می‌زنیم، اما در تمام مدت همراه با کار است و هدفش خلق لحظات خوب از یک فیلمنامه جذاب است. برایش آرزوی موفقیت دارم.

 

*با توجه به این‌که در تمام این سال‌ها نقش مادران متفاوتی را بازی کردید، می‌توان گفت که این نقش با دیگر نقش‌های‌تان متفاوت است؟

بله، من شخصیت مهری را بازی می‌کنم که مادر است و همان‌طور که تاکید کردم، ویژگی‌های رفتاری خاصی دارد ضمن این‌که شخصیت مهری غیرقابل پیش‌بینی است و همین جذابیت خاصی به این شخصیت داده و با وجود منفی‌بافی‌هایش، شیرین و قابل قبول برای بینندگان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.