2024/05/08
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
درمان غیر دارویی کهیر مزمن چگونه است

درمان غیر دارویی کهیر مزمن چگونه است

اگر از کهیر مزمن رنج می برید در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره مشکل خود به دست بیاورید البته بهترین کار مراجعه به پزشک است.

دوات آنلاین -کهیر بسیار آزادهنده است و باعث می شود زندگی هر فردی که مبتلا به آن است، تحت تاثیر قرار بگیرد. گاه این مشکل به شکل مزمن درمی‌آید. دلیل این اتفاق چیست و چه باید کرد؟

 

چه موقع کهیر، مزمن تشخیص داده می شود

از نظر بالینی، برای تشخیص کهیر مزمن بیمار باید برای بیش از شش هفته در یک سال از این شرایط رنج ببرد، حتی با در نظر گرفتن زمان هایی در این میان که ضایعات پوستی فروکش می کند.

کهیر مزمن چه دلایلی دارد

علت کهیر مزمن چیست

کهیرهای مزمن در بسیاری از موارد، بر اثر بیماری‌های کبدی، تیروئید، انواع عفونت روده یا مجاری ادراری به وجود می‌آیند، بعضی از آن‌ها هم کهیرهای حاد هستند که به دلایل ناشناخته، روی پوست باقی مانده‌اند. وقتی روی پوستتان کهیر می‌بینید باید ابتدا غذاهایی که خوردید یا محیطی که در آن قرار دارید را بررسی کنید.

 

بعضی از کهیرها در اثر حساسیت غذایی به وجود می‌آیند یا وقتی به فصل یا گیاه خاصی حساسیت داشته باشید ممکن است این عارضه پوستی قرمزرنگ را روی پوستتان ببینید. معمولا بعد از چند روز، کهیر کاملا از بین می‎رود اما اگر کهیر ماندگار شد، از نوع مزمن است و نشان‎دهنده یک بیماری خاص در بدن.

 

کهیر مزمن بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد و این شرایطی شایع‌تر از آن چیزی است که تصور می شود. کارشناسان تخمین می زنند که یک درصد جمعیت جهان به آن مبتلا باشند. کهیر مزمن بین زنان در بازه سنی 30 تا 50 سال بیشتر شایع است.

 

بیشتر بخوانید: روزاسه پوستی چیست و درمان آن چگونه است

 

کهیرهای مزمن شاید به خودی خود باعث مشکل پوستی چندان بدی نشوند اما اگر خارش داشته باشند، در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کنند، راه رفتن و لباس پوشیدن را سخت می‌کنند و حتی باعث بی‌خوابی می‌شوند. اما نباید فراموش کنید که کهیر به هیچ‌ عنوان واگیردار نیست. بنابراین از تماس با افرادی که دچار کهیر مزمن هستند پرهیز نکنید چون خطری پوستتان را تهدید نمی‌کند.

 

بسیاری از افرادی که دچار کهیر مزمن می‌شوند، علائم این عارضه را روی صورت، لب‌ها و چشمشان تجربه می‌کنند و صورت ملتهبشان باعث می‌شود در ارتباط اجتماعی دچار مشکل بشوند در حالی که این عارضه نه خطرناک است و نه مسری. آنژیوادم‌ها هم نوعی التهاب پوستی هستند که خیلی اوقات با کهیر اشتباه گرفته می‌شوند.

 

انژیوادم درست مثل کهیر بر اثر حساسیت به یک عامل بیرونی مثل غذا یا گرده گل به وجود می‌آید اما التهاب و ورم بسیار زیادی روی پوست ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است.

 

کهیر مزمن چه نشانه هایی دارد

ضایعات پوستی قرمز بدون تمایل برای بروز در بخش خاصی از بدن نشانه مشخص کهیر است. از سوی دیگر، تغییر در مکان های ظهور و اندازه های مختلف کهیر مشاهده می شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ها برای ‌د‌‌رمان اگزما چیست

 

از جمله علائمی که برای تشخیص بالینی کهیر مزمن در نظر گرفته می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کهیرهای قرمز روی هر قسمت از بدن

- اشکال متغییر کهیرها در اندازه های مختلف با الگوی ظاهر و ناپدید شدن

- تورم در برخی قسمت های پوست همراه با ظاهر شدن کهیرها

- ظاهر شدن کهیرهای مرتبط با محرک ها مانند استرس یا قرار گرفتن در معرض گرما

- خارش شدید

آیا کهیر مزمن قابل درمان است

کهیر را چگونه درمان می کنند

برای درمان کهیر دو راه دارویی و غیر دارویی وجود دارد.

 

درمان های غیر دارویی

افزون بر داروها، اقدامات بهداشتی-غذایی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کهیر مزمن اهمیت دارد. این اقدامات برای مقابله با علائم بلند مدت در نظر گرفته می شوند.

 

از جمله اقدامات غیر دارویی برای مقابله با کهیر مزمن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- پرهیز از صابون هایی که طبیعی نیستند و می توانند موجب تحریک پوست شوند

- استفاده از کرم های مرطوب کننده برای آبرسانی به پوست

- استفاده از لباس های راحت برای پرهیز از مالش پارچه روی پوست

- استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگام حضور در فضای آزاد حتی در روزهایی که آفتابی به نظر نمی رسند

 پرهیز از محرک های شناسایی شده

 

درمان دارویی کهیر

یکی از پایه های درمان کهیر مزمن تجویز داروهای ضد آلرژی است. در میان آنها، آنتی هیستامین ها یکی از رایج‌ترین موارد هستند.

بین آنتی هیستامین هایی که موجب خواب آلودگی می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- هیدروکسی‌زین

- دوکسپین

- دیفن هیدرامین

بین آنتی هیستامین هایی با عوارض جانبی کمتر شاید شناخته شده‌ترین مورد لوراتادین باشد که در گروه فکسوفنادین و سیتریزین قرار دارد.

 

اگر کهیر مزمن شامل التهاب شدید باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد التهاب را تجویز کند. آنها به واسطه عوارض جانبی خود داروهایی با استفاده محدود و برای مقاصد خاص هستند. توصیه شده‌ترین نمونه در این زمینه به طور معمول پردنیزون است.

 

منابع: عصر ایران- درمانکده

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.