2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقدی بر فیلم طلا؛ از قصه جذاب تا بازی‌های خوب

نقدی بر فیلم طلا؛ از قصه جذاب تا بازی‌های خوب

هومن سیدی و نگار جواهریان در فیلم تازه پرویز شهبازی،بازی‌هایی روان و باورپذیر ارائه کرده‌اند.

دوات آنلاین-پس از «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی که سال 97 ساخته شده، چهارشنبه‌شب در سینمای آنلاین اکران شد تا اولین فیلم بخش خصوصی به صورت اینترنتی اکران شود و دومین تجربه اکران آنلاین هم رقم بخورد.

 

از «نفس عمیق» تا «طلا»

پرویز شهبازی کارگردان «طلا» بیشتر با بهترین فیلم اش یعنی «نفس عمیق» شناخته می‌شود اما «دربند» هم جایگاه ویژه‌ای در کارنامه این کارگردان دارد. پیش از «طلا»، «مالاریا» آخرین فیلمی بود که به کارگردانی شهبازی روی پرده سینماها دیدیم، اما این فیلم با استقبال مخاطبان و تماشاگران مواجه نشد و همه منتظر بودند تا ببینند این کارگردان در «طلا» چه کرده است. معمولاً شخصیت‌های محوری آثار شهبازی، جوانان هستند و قصه حول محور آن‌ها می‌چرخد. موضوعاتی مانند مهاجرت، ترک وطن، رفاقت و صداقت در رابطه، در بعضی آثار او مانند «دربند» و «مالاریا» موضوعات مشترکی بوده‌اند. «طلا» نیز در ادامه همان آثار، از این مسائل خالی نیست و قصه چهار دوست را روایت می‌کند که سرنوشت‌شان طی اتفاقاتی به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کند.

 

قصه جذاب و پرکشش

«طلا» قصه جذابی دارد. مخاطب از همان ابتدا، با داستان اصلی همراه می‌شود و در ادامه هم اتفاقات و شخصیت‌ها به اندازه‌ای کشش دارند که باعث ‌شوند تماشاگر آن‌ها را تعقیب کند. قصه به سرعت آغاز می‌شود، با سرعت مناسب و اتفاقات هیجان‌انگیزی هم ادامه پیدا می‌کند و به پایان می‌رسد. بیشتر انگیزه‌ها، اشتباهات و بی‌تجربگی‌های چهار جوانی که در قصه می‌بینیم، برای مخاطب قابل باور و ملموس است، به همین دلیل درگیر سرنوشت آنان می‌شود، برای مخاطب مهم می‌شوند و او را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پایان‌بندی فیلم هم راضی‌کننده است و خوشبختانه با پایان کلیشه‌ای، غیرواقعی و رهاشده‌ای مواجه نیستیم.

عکسی از فیلم طلا ساخته پرویز شهبازی

ابهام در قصه

با وجود تمام ویژگی‌های مثبتی که فیلم نامه و قصه دارد، نمی‌توان ابهاماتی را که در قصه وجود دارد، نادیده گرفت. در بعضی از بخش‌های داستان، به منطق قصه ایرادهایی وارد است و سوالات بی‌جوابی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. در ارتباطی که میان زوج اصلی داستان یعنی «دریا» و «منصور» برقرار است نیز سوالات بی‌جوابی ذهن مخاطب را مشغول می‌کند که به شخصیت‌پردازی ناقص آن‌ها برمی‌گردد. مثلا معلوم نیست چرا «دریا» حاضر است بیش از حد برای «منصور» فداکاری کند، چون «منصور» آن قدر که زمینه پذیرش این فداکاری را برای تماشاگر فراهم کند، عاشق نیست و برتری خاصی نسبت به «دریا» ندارد.

 

بازی‌های خوب

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت فیلم، بازی‌های خوب بازیگران اصلی و حتی بازیگران مکمل است. نگار جواهریان به دلیل معصومیت و آرامشی که در چهره‌اش دیده می‌شود، در نقش «دریا» دختر ساده، مهربان و احساساتی قصه، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است و برای چنین نقشی انتخاب مناسبی بوده. جواهریان تا به حال کم در نقش‌ کاراکترهای آرام و مثبت ظاهر نشده، بنابراین نقش «دریا» هم در ادامه همان تصویر غالب است که مخاطب از او دارد. هومن سیدی هم نقش کاراکتری به نام «منصور» را بازی می‌کند که بنابر دلایلی درگیر زندگی شخصی برادرش شده است. او برای رسیدن به اهداف خود ممکن است حتی حاضر شود اطرافیانش را قربانی کند و اتفاقا برای دست یابی به هدف خود، وسیله‌اش را توجیه می‌کند. نمی‌توان گفت هومن سیدی بازی درخشان و فوق‌العاده‌ای داشته اما از طرفی هم نمی‌توان بازی او را نقطه ضعف اثر دانست. سیدی در این فیلم بازی خوبی دارد و نقش نسبتا متفاوتی را ایفا کرده است.

 

«طلا» گران‌تر از «خروج»

اکران آنلاین فیلم «طلا» حاشیه‌هایی هم داشت. قیمت بلیت این فیلم از «خروج»، سه هزار تومان بیشتر است و مخاطبان با بلیت 15 هزار تومانی می‌توانند «طلا» را تماشا کنند. یکی دیگر از این حواشی مربوط به ممیزی فیلم است. زمانی که فیلم «طلا» در جشنواره فجر اکران شد، بخشی از قصه از نظر اخلاقی مورد انتقاد قرار گرفت و به همین دلیل، این احتمال وجود داشت که فیلم در اکران عمومی با ممیزی همراه باشد، اما مدتی پیش خبر صدور پروانه نمایش فیلم منتشر و اعلام شد که فیلم بدون ممیزی اکران می شود. با وجود این، نسخه فعلی فیلم که به صورت آنلاین اکران شده، نشان می‌دهد که «طلا» مورد ممیزی قرار گرفته و اجازه نمایش پیدا کرده است.

 

اولین اکران مردمی آنلاین

تعطیلی طولانی‌مدت سینماها و بحران کرونا، همان طور که روش اکران فیلم‌های سینمایی را تغییر داد، در برگزاری مراسم و جشنواره‌ها  هم تغییراتی ایجاد کرد. در یکی، دو سال گذشته معمولا همه فیلم‌ها با مراسم اکران مردمی متعدد در تهران و حتی شهرستان‌ها همراه بودند، اما این روزها که امکان برگزاری اکران مردمی وجود ندارد، فیلم «طلا» اولین اکران مردمی مجازی و اینترنتی را از طریق پخش زنده اینستاگرام برگزار می‌کند. چهارشنبه‌شب احسان کرمی به صورت زنده و اینترنتی با نگار جواهریان گفت‌وگو کرد و شب گذشته نیز قرار بوده طناز طباطبایی با احسان کرمی درباره این فیلم صحبت کند.

 

رضایت 84 درصدی از «طلا»

تا دیروز رقم مشخصی درباره میزان فروش فیلم «طلا» در روز اول اکران اعلام نشده بود، اما در سرویس وی‌او‌دی فیلیمو، برای آن پنج هزار و 115 رای ثبت شده بود و 84 درصد مخاطبان این فیلم را پسندیده بودند. فیلم «خروج» که البته بیش از دو هفته از اکران آن می‌گذرد تا دیروز 23 هزار و 107 رای داشت که 88 درصد آن رای مثبت بود. این فیلم در روز اول اکران، 33 هزار و 995 بلیت در فیلیمو و نماوا فروخته بود و افتتاحیه بسیار موفقی در سینمای آنلاین داشت. باید تا اعلام میزان فروش 24 ساعت اول فیلم «طلا» صبر کرد تا دید آیا «خروج» جای خود را به «طلا» خواهد داد یا خیر.

 

منبع: خراسان- مائده کاشیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.