2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن کودک نکات مهمی دارد که باید به آن توجه کرد. اگر می‌خواهید بدانید کی و چطور راحت بچه را از شیر بگیرید باید بدانید که قبل از این کار حتما نکاتی را رعایت کرده و نسبت به تغذیه مناسب فرزندتان مطمئن شوید.

دوات آنلاین-از شیر گرفتن کودکان یکی از مهمترین دغدغه‌های مادران است. آنها زمانی که تصمیم می گیرند فرزند خود را از شیر بگیرند احساسی دوگانه دارند. گاه این کار را برای فرزند مفید می‌دانند و فکر می‌کنند روند رشد کودک تندتر خواهد شد اما گاهی هم احساس گناه می‌کنند که مبادا فرزندشان به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نکرده و این مساله مشکلاتی را برای او ایجاد کند. برای اینکه بدانید چه زمانی و چطور فرزندتان را از شیرمادر جدا کنید مطلب زیر را بخوانید.

ابتدا فاصله شیردهی را زیاد کنید

برای قطع شیردهی ابتدا با افزایش فاصله شیردهی و خوراندن غذا به کودک، او را از شیر خوردن باز دارید؛ ابتدا فاصله وعده‌های شیر روزانه را زیاد کنید، فعلا شیر شبانه را قطع نکنید، در صورتی که باردار شده‌اید و به توصیه پزشک می‌خواهید کودکتان را از شیر بگیرید، تا ماه ۵ بارداری فرصت دارید تا شیردهی را به‌تدریج قطع کنید.

 

در این دوران لباس‌های یقه بسته بپوشید تا کودک نتواند به سینه شما دسترسی پیدا کند؛ وقتی کودکتان، به سراغ شما آمد، او را در آغوش گرفته و نوازش کنید، زیرا این دوره برای کودک شما بحرانی است.

کودک را به غذا خوردن عادت دهید

پیش از آن که کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید؛ برای او سرویس غذاخوری جداگانه با طرح‌های کودکانه و رنگ‌های شاد، تند و جذاب بخرید؛ به‌تدریج فاصله زمانی شیر دادن‌ را بیشتر کنید، صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید.

 

فرآیند گرفتن از شیر کودک برای همه متفاوت است و بسیار به این بستگی دارد که کودک شما چقدر سریع و چه خوب خود را وفق دهد.مسائل را با سرعت ثابت در نظر بگیرید و انعطاف پذیر باشید به این ترتیب اگر شما یا نوزادتان بخواهید، می توانید همه چیز را کم کنید. کاملاً متوقف کردن شیردادن می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

 به کودک آرامش دهید

اگر نوزادتان هیچ نشانه ای از تمایل به توقف شیردهی را نشان نداد، سعی کنید صبور باشید او از شیر مادر لذت می برد، چون به راحتی تغذیه می کند . با توجه به این موضوع، می توانید به او کمک کنید با امتحان کردن موارد زیر خود را تطبیق دهد:

*به طرق دیگری به او آرامش ببخشید.

*با روش های خوب دیگر به کودک خود غذا بدهید.

*چیزهای زیادی به او بدهید، یا اینکه پدرش را برای گذراندن چند وقت خاص با او درگیر کنید.

*همچنین می توانید با هم به یک کتاب نگاه کنید، با او آواز بخوانید، یا با او بازی کنید.

*در شب به مالیدن یا آرام کردن پشتش بروید، یا او را در حین آواز خواندن تکان دهید.

مراقب ضربه عاطفی باشید

زمانی که کودکان بین 6 ماه و 1 سال سن دارند ، اغلب کم تر در طول شب غذا می خورند. از این فرآیند برای از شیر گرفتن استفاده می شود و می تواند به مادران کمک کند تا استراحت کنند.هم چنین ممکن است به این معنی باشد که زنان می توانند شیردهی را طولانی تر کنند ، چون شیردهی شبانه کمتر از روز است.

 

اگر روزانه 45 دقیقه کودک شیر می‌خورد، باید به طور روزانه چند دقیقه از مدت زمان آن کم شود تا در یک دوره 40 روزه این ارتباط قطع و به کودک ضربه عاطفی و روانی وارد نشود.

 

کودک بعد از مدتی مجددا به سمت سینه مادر گرایش پیدا کرده و احساس نیاز می‌کند و بسیاری از والدین نسبت به این موضوع حساس هستند و ابراز نگرانی می‌کنند اما این مساله هیچ مشکلی ندارد زیرا کودک به تدریج و با رشد شناختی خود متوجه می‌شود که دیگر این رفتار را تکرار نکند و این ارتباط قطع می‌شود.

 

شکست عشقی کودک

کودک بعد از دو سال که نیازهای خود را از طریق سینه مادر رفع کرده و با آن به آرامش رسیده است، یک مرتبه با این مساله روبه‌رو می‌شود که مادر می‌خواهد وی را از شیر بگیرد و از رفتارهایی چون سم زدن، ماژیک قرمز کشیدن، لاک تلخ و... استفاده می‌کند.

 

کودک در این مرحله با طرد شدن ناگهانی از سوی مادر روبه‌رو می‌شود و در واقع اولین شکست عشقی خود را در این سن تجربه می‌کند.

 

عشق و علاقه بی‌ریای کودک نسبت به مادر برای رفع نیازهای عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به طور ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع می‌شود و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می‌کند.

زنگ خطرهای از شیرگرفتن کودک

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر با یک پزشک تماس بگیرید :

*مادر تب کند

*سینه متورم ، سرخ و یا داغ شود.

*ترشح بد بو از سینه بیاید.

*مادر نشانه هایی از افسردگی و اضطراب داشته باشد.

*مادر دیگر احساسی به بچه اش نداشته باشد.

*کودک کمتر پوشکش را خیس و کثیف کند.

*کودک یک تغییر مهم در الگوهای خواب که بیش از یک یا دو هفته طول می کشد،داشته باشد.

 

در فصل گرم فرزند خود را از شیر نگیرید

تاکید می‌شود شیرخوار در فصل گرم تابستان از شیرمادر محروم نشود. شیوع بیماری «گاستروآنتریت» یا بیماری التهاب روده و معده، یک بیماری عفونی ویروسی است که با اسهال و علائم دیگری همراه است و ابتلای کودک در تابستان به این بیماری موجب از بین رفتن آب زیادی از بدن او می‌شود. با تغییرات تغذیه‌ای کودک و در صورت از شیر گرفتن کودک در فصل گرم ممکن است کودک بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرد

در مستقل کردن کودک دقت کنید

بعضی مادرها از شیرگرفتن و کاستن از میل به مکیدن بچه ها را یکی می دانند و اگر قبلا بچه را وابسته به پستانک و شیشه شیر هم کرده اند، تصمیم به ترک یکباره آنها در مدت زمان کمی می گیرند که این شیوه درستی نیست و هرکدام مدت زمان خاص خود را برای قطع وابستگی می خواهد.

 

بعضی از مادران که شوق دارند هرچه زودتر فرزندشان از آب و گل دربیاید و کمی از آنها مستقل تر شود، ممکن است بلافاصله بعداز به پایان بردن دوران شیردهی، به از پوشک گرفتن کودک اقدام کنند اما این فاصله کم بچه ها را به لجبازی و ناآرامی سوق می دهد و در درازمدت آسیب رسان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.