2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
پاشازاده : فدراسیون ‌فوتبال باید به ویلموتس فشار بیاورد

پاشازاده : فدراسیون ‌فوتبال باید به ویلموتس فشار بیاورد

در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش، همیشه به او انتقاد داشتیم که چرا از مربیان ایرانی در کادر فنی استفاده نمی‌کند. کی‌روش رفت و ویلموتس آمد اما باز برخلاف ادعاهای مهدی تاج، فقط یک مربی ایرانی کنار ویلموتس حضور دارد.

دوات آنلاین-بعد از سال‌ها بازی در اروپا و مربیگری در اتریش و سپس ایران، مهدی پاشازاده روزهای استراحت را سپری می‌کند. همین بهانه‌ای است تا با او درباره تیم ملی و استقلال گپ بزنیم و نظراتش را راجع به آخرین شرایط آنها جویا شویم. پاشازاده که هم در تیم ملی بازی کرده و هم مدت‌ها پیراهن استقلال را پوشیده، از تعداد کم دستیارهای ایرانی مارک ویلموتس انتقاد می‌کند و همچنین معتقد است مدیران استقلال باید از پیشکسوت‌های دوره‌دیده در بدنه باشگاه استفاده کنند. اتفاقی که حداقل در ماه‌های اخیر- به جز حضور جواد زرینچه - رخ نداده است.

 

*در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش، همیشه به او انتقاد داشتیم که چرا از مربیان ایرانی در کادر فنی استفاده نمی‌کند. کی‌روش رفت و ویلموتس آمد اما باز برخلاف ادعاهای مهدی تاج، فقط یک مربی ایرانی کنار ویلموتس حضور دارد. ابتدا می‌گفتند قرارداد ویلموتس محکم بسته شده و او باید از مربیان ایرانی بیشتری استفاده کند اما فعلا خبری از این موضوع نیست.

 اگر در قرارداد ویلموتس چنین بندهایی وجود دارد، باید اجرا شود. وحید هاشمیان تنها مربی ایرانی است که در کادر ویلموتس حضور دارد. باید ببینیم چقدر وحید را بازی می‌دهند و چقدر از وجودش استفاده می‌کنند. اینها را فدراسیون ‌فوتبال و خود وحید می‌توانند مشخص کنند.

 

*اما بحث ما تعداد مربیان ایرانی است.

 تعداد که کم است و دلیل این موضوع را باید فدراسیون فوتبال اعلام کند. مربیان خارجی وقتی دستمزد بالا می‌گیرند، باید مربیان ما را پرورش بدهند. در چین، کره‌جنوبی و ژاپن این موضوع را خیلی دقیق می‌بینیم. ما سوریه را برده‌ و به کره‌جنوبی نباخته‌ایم. این اتفاق که 8 تا 10 سال است رخ می‌دهد. در این مدت به جام جهانی هم که صعود کرده‌ایم، بنابراین به جز این موفقیت‌ها باید از مربی خارجی تیم ملی خواسته‌های دیگری داشته باشیم که یکی از آنها حضور چند مربی ایرانی در کادر فنی و آموزش آنهاست.

 

*البته وحید هاشمیان کنار ویلموتس حضور دارد و می‌توانیم به آینده مربیگری او خوشبین باشیم اما از نظر تعداد، واقعا ایرانی‌های حاضر در کادر مربیگری تیم ملی اندک هستند.

 باز هم معتقدم این را باید از فدراسیون ‌فوتبال بپرسید. درباره وحید هاشمیان هم خودش باید بداند موقعیتش چیست. دستیار اول است یا دوم و سوم. یکسری چیزها به مرور زمان مشخص می‌شود اما من هم مثل شما معتقدم که فدراسیون ‌فوتبال باید به ویلموتس فشار بیاورد تا از مربیان دیگری هم استفاده کند.

 

*مهدی تاج، 6 خرداد 98 گفته بود که ویلموتس فقط 2 دستیار خارجی می‌آورد و بقیه کادر فنی را مربیان ایرانی تشکیل می‌دهند. فعلا ویلموتس 4 دستیار آورده و از بین ایرانی‌ها فقط وحید هاشمیان حضور دارد. این خلاف صحبت‌های رییس فدراسیون ‌فوتبال نیست؟

 وقتی چنین حرف‌هایی زده‌اند باید اجرایش کنند. ما از قرارداد خبری نداریم که در بندهای آن چه چیزی نوشته شده. در این شرایط شفاف‌سازی نکته مهمی است که متأسفانه در فوتبال ایران نادیده گرفته می‌شود، ضمن اینکه اگر حرفی زده می‌شود، باید هم اجرا شود. البته اگر در قرارداد ویلموتس چنین موضوعی را ننوشته باشند، این حق مسلم سرمربی تیم ملی است که هر کسی را دوست دارد بیاورد و در کادر فنی از او استفاده کند.

 

*از ویلموتس چقدر شناخت داری؟ آیا می‌شود عملکرد فنی او را با دو بازی مقابل سوریه و کره‌جنوبی قضاوت کرد؟

 به هیچ‌وجه و بعد از دو بازی نمی‌توان گفت او در چه سطحی است. در این دو بازی کمی تهاجمی‌تر بودیم اما تا تیم ملی در تورنمنتی مهم یا مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت نکند، عیار ویلموتس مشخص نمی‌شود. باید صبر کرد و بعد نظر داد. او جوان است، انگیزه و انرژی دارد و امیدوارم که موفق شود.

 

*حتما اخبار استقلال را هم پیگیری می‌کنی؟

 در حد اخباری که در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

 

*آیا هواداران می‌توانند به موفقیت استقلال در لیگ نوزدهم خوشبین باشند؟

 حوصله هواداران برای فصل جدید باید زیاد باشد. یکسری بازیکن جوان آمده‌اند که سخت است در آغاز کار بتوانند موفق شوند. از طرفی چند سال است استقلال شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کند. رفت و آمد در حد مدیریت زیاد بوده و اصلا هم با موفقیت همراه نشده. مدیری که بیاید و بداند فقط یک سال در استقلال است فقط به دنبال کسب نتیجه می‌رود و توجهی به ساختارسازی نمی‌کند. مدیرانی که می‌آیند آشنایی کاملی با مدیریت در فوتبال ندارند و به همین خاطر خیلی از آنها نمی‌توانند موفقیتی به‌دست بیاورند. مدیر استقلال باید کسی باشد که روزهای سخت فوتبال را دیده باشد، بالا و پایین‌ها را بداند و علمش را هم داشته باشد. وقتی مدیران متوسط را می‌آوریم نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینید. استقلال 7، 8 سال است به موفقیتی بزرگ دست نیافته.

 

*البته ماجرای استراماچونی هم کمی شبیه ویلموتس است. در ابتدا بحث حضور دستیار ایرانی مطرح بود اما همه چیز خیلی زود فراموش شد و حالا می‌بینیم که فقط بهزاد غلامپور در کنار مربی ایتالیایی حضور دارد.

 در استقلال هم در ابتدا حرفش را می‌زنند اما وقت عمل که می‌رسد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در رسانه‌ها حتی اسم مرا برای حضور در کادر فنی آوردند اما نه تماسی گرفتند و نه پیشنهادی دادند. حتی زنگ نزدند که اصلا می‌خواهی بیایی یا نه، خوشت می‌آید دستیار باشی و آیا دوست داری بیایی؟ هیچ خبری نبود. ما در میان پیشکسوتان افرادی داریم که بتوانند به باشگاه کمک کنند اما هیچ استفاده‌ای از تجربه آنها نمی‌شود.

 

*جالب اینکه کسی هم واکنشی نشان نمی‌دهد که چرا استراماچونی از دستیار ایرانی استفاده نمی‌کند.

 خب من مصاحبه کردم، چه اتفاقی می‌افتد؟

 

*منظورم مسوولان باشگاه هستند.

 از خودشان بپرسید. اینها یک روز علی خطیر را آوردند و حالا هم شنیده‌ام که استعفا داده و رفته. در آلمان، باشگاه بایر لورکوزن رودی فولر را به‌عنوان مدیر ورزشی استخدام کرد و هنوز هم او در این پست فعالیت می‌کند. ببینید پست، پست مهمی است و باید به کسی بدهند که هم اسم داشته باشد، هم علم و هم وزن. در ایران اما همه چیز به هم ریخته است. باشگاه استقلال با انتخاب‌هایش باید وزن مدیریتی را بالا ببرد نه اینکه یکی بیاید و بدون پرسش برود. آخر هم می‌بینیم که کلی بدهی هم به نام استقلال نوشته شده و هیچ‌کس هم پاسخگو نخواهد بود.

 

*نکته ویژه ماجرا همین است. زمانی توفیقی معاون ورزشی بود و دیدیم که چقدر بدهی انباشته شده از خود به یادگار گذاشت. الان هم علی خطیر رفته و مشخص نیست چه اتفاق جدیدی رخ بدهد.

 اینها می‌روند و کسی هم نمی‌تواند سوالی بپرسد. اگر شخص معروف‌تری این پست را بر عهده بگیرد که عقبه‌ فوتبالی داشته باشد، فردا باید پاسخ همه اتفاق‌ها را بدهد. آیا کسی می‌پرسد که این همه بازیکن خارجی که خیلی از آنها بی‌کیفیت هم بودند چرا به استقلال آمدند؟ خطیر در استقلال زحمت کشید اما آیا همین کارها را مثلا جواد نکونام نمی‌توانست با موفقیت بیشتری انجام دهد؟ سال‌ها اروپا بازی کرده و تجربیات گرانبهایی هم دارد. سطح اینها با هم فرق ندارد؟ یا مثلا اینکه مربی از چه راهی می‌آید و چه کسی او را می‌آورد همیشه در استقلال گنگ بوده و هیچ ‌وقت شفاف‌سازی در این رابطه نشده. اینها نکته‌هایی است که استقلال را از موفقیت دور می‌کند و دود آنها هم فقط به چشم هواداری می‌رود که سال‌هاست انتظار قهرمانی تیمش را می‌کشد.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.