2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آیا بادکش درمانی واقعا مفید است؟

آیا بادکش درمانی واقعا مفید است؟

بادکش درمانی به نظر می‌رسد برای از بین بردن دردهایی مانند دردهای عضلانی و غیره مؤثر است، اما می‌توان گفت تنها تعداد اندکی از مردم جهان از جمله ورزشکاران به سمت آن روی می‌آورند.

دوات آنلاین-یکی از روش های درمانی که این روزها طرفداران خود را دارد ، بادکش درمانی است که سابقه تاریخی دارد و می تواند در برخی مشکلات به شما کمک کند.

 

بادکش درمانی به نظر می‌رسد برای از بین بردن دردهایی مانند دردهای عضلانی و غیره مؤثر است، اما می‌توان گفت تنها تعداد اندکی از مردم جهان از جمله ورزشکاران به سمت آن روی می‌آورند.

 

بادکش‌ درمانی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

بادکش‌درمانی یک روش درمانی نوین نیست. این روش در واقع هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و تکنیک مورد استفاده در طب چینی است. طرفداران این روش بر این باورند که بادکش‌درمانی به تقویت جریان خون کمک کرده و در نتیجه موجب سرعت بخشیدن به روند کلی بهبودی بدن خواهد شد.

 

بادکش‌درمانی چگونه عمل می‌کند؟ فرد متخصص در این زمینه یک فنجان کوچک روی پوست قرار می‌دهد تا خلأ ایجاد کند. این مکش فنجان، پوست و چربی را به سمت بیرون می‌کشد و گاهی اوقات لایه‌های عضلانی را از هم جدا می‌کند. گاهی این فنجان در امتداد فیبرهای عضلانی حرکت می‌کند تا ماهیچه‌های منقبض‌شده را رها کرده و به آرامش برساند.

 

روش‌های مختلفی هم در این تکنیک وجود دارد:

در طب سنتی چینی، فنجان شیشه‌ای است و با استفاده از شعله گرم می‌شود. این شعله خود برای گرم کردن فنجان استفاده نمی‌شود بلکه موجب ایجاد خلأ و در نهایت ایجاد مکش در پوست خواهد شد.

فنجان همچنین می‌تواند از پلاستیک ساخته شود و یک خلأ واقعی تپانچه مانند ایجاد کرده و هوا را به خوبی حذف می‌کند. در این حالت بیماران احساس مکش و تنگی بسیار بر پوست خود خواهند داشت که بین دو تا پنج دقیقه طول می‌کشد.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از فنجان پلاستیکی در این روش استفاده شود زیرا یک بار مصرف بوده و از نظر بهداشتی سالم‌تر هستند.

 

 

فواید بادکش‌درمانی چیست؟

افرادی که به این نوع روش درمانی روی می‌آورند، اغلب این کار را برای بهبود تحرک و کاهش ناراحتی‌های عضلانی، درد، بهبود جراحی و آرتریت انجام می‌دهند.

دو خاصیت بزرگ بادکش‌درمانی این است که درد را تسکین داده و طیف حرکتی بدن را افزایش می‌دهد. برخی پزشکان، این تکنیک را به بسیاری از بیماران دچار کمردرد، درد مفاصل، درد گردن، سفتی عضلات و افرادی که جراحی داشته و اکنون زخمی بر بدن دارند، پیشنهاد می‌کنند. در حال حاضر از این روش درمانی، نیز برای کمک به درمان زخم‌های عمیق در لایه‌های زیرین پوست نیز استفاده می‌گردد.

 

اما این مکش زیاد چگونه بدن را التیام می‌دهد؟ فنجان باعث ایجاد فشار روی سطح پوست می‌شود. این حالت سبب التهاب پوست کشیده شده و افزایش جریان خون به آن منطقه می‌گردد، که به بدن شما نشان می‌دهد که باید روند تعمیر آن بخش را آغاز کند. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که همه تحقیقات لزوماً این مزیت را تأیید نمی‌کنند.

در حالی که برخی تحقیقات حاکی از آن است که بادکش‌درمانی می‌تواند به طور موقت به درمان ضعف گردن یا کمردرد کمک کند، یک بررسی در سال 2018 بر روی بیش از 60 مطالعه‌ی بادکش‌درمانی نشان داد که هیچ تئوری واحدی در مورد توضیح اثرات کلی این روش وجود ندارد.

 

آیا بادکش‌درمانی عوارضی نیز دارد؟

شما احتمالاً از بزرگ‌ترین عوارض جانبی این تکنیک آگاه هستید: کبودی‌های عظیم و بنفش شدن رنگ پوست.

کبودی‌ها ناشی از مویرگ‌هایی است که کشیده شده‌اند که سبب جمع شدن خون زیر فنجان شده و باعث ایجاد کبودی مشخص می‌گردد. این کبودی‌ها معمولاً در عرض سه تا پنج روز رفع می‌شوند.

اگر ماندن فنجان بر روی پوست بیش از حد طول بکشد، می‌تواند باعث ایجاد تاول شده و پوست را باز کند. از دیگر عوارض جانبی ممکن نیز می‌توان به درد، ناراحتی، سوختگی و عفونت‌های پوستی اشاره کرد.

به علاوه، افراد مبتلا به دیابت و سایر اختلالات گردش خون باید محتاط باشند. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون یا سایر داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنید، نباید از این تکنیک استفاده کنید. متخصصان همچنین پوست بیمار را ارزیابی می‌کنند؛ اگر پوست بیش از حد نازک و یا دچار آسیب باشد، بیمار مناسب برای بادکش‌درمانی نیست.

 

خب، آیا لازم است ما این روش درمانی را امتحان کنیم؟

هرچند که هنوز اعتبار علمی این روش کاملاً تأیید نشده است، اما همچنین همین علم نیز در مواردی تأیید کرده که بادکش‌درمانی مؤثر واقع شده است. با این وجود اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، بهتر است به فرد متخصص طب سوزنی، درمانگر فیزیکی و یا متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.