2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
حذف «طلاق» از شناسنامه زنان مطلقه
فعالان حقوق زنان نظر می‌دهند

حذف «طلاق» از شناسنامه زنان مطلقه

تصور بر این است که با پاک شدن اسم از شناسنامه، آن شخص به عنوان یک فرد مجرد تلقی می‌شود و می‌تواند از آسیب‌هایی اجتماعی و محدودیت‌های احتمالی که برای ازدواج مجدد زنان مطلقه وجود دارد، دور شود.

دوات آنلاینطرح حذف واژه طلاق از شناسنامه زنانی که عقد کرده اما دوشیزه هستند، به مجلس ابلاغ و در مدت کوتاهی به تصویب رسید. بعد از اجرایی شدن این طرح، حالا مساله حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه بار دیگر مطرح شده است.

رئیس سازمان ثبت احوال از تهیه پیش‌نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط واژه طلاق از شناسنامه خانم‌هایی که عقد کرده‌اند؛ اما دوشیزه هستند حذف‌ می‌شود.

حمید درخشان‌نیا در این باره افزود: یک بار مساله حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه در مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد؛ اما هم‌اکنون ما پیش‌نویس آن را تهیه کرده‌ایم.

در همین راستا، گیتی خزاعی، فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با دوات آنلاین، درباره مراحل قانونی حذف طلاق از شناسنامه خانم‌های دوشیزه می‌گوید: در این طرح زنان باید برای انجام یک‌سری آزمایش‌ها به پزشکی قانونی مراجعه کرده و تاییدیه‌های لازم را بگیرند تا طلاق از شناسنامه‌ آن‌ها حذف شود.

او با بیان اینکه طرح مساله جالب نیست، می‌گوید: گاهی افراد حتی در خلوت خودشان هم راضی نمی‌شوند که برای پاک شدن واژه طلاق خودشان را در معرض بازدید و آزمایش قرار دهند.

خزاعی، درباره محاسن اجرای طرح‌های این‌چنینی برای زنان، می‌گوید: تصور بر این است که با پاک شدن اسم از شناسنامه، آن شخص به عنوان یک فرد مجرد تلقی می‌شود و می‌تواند از آسیب‌هایی اجتماعی و محدودیت‌های احتمالی که برای ازدواج مجدد زنان مطلقه وجود دارد، دور شود.

او می‌افزاید: مسلما تمام افرادی که در اطراف یک فرد زندگی می‌کنند از ازدواج یا نامزد داشتن او باخبر هستند، و پاک شدن واژه طلاق نمی‌تواند مزیت تلقی شود؛ مگراینکه فرد محیط زندگی خود را ترک کند که در این صورت هم در درواقع این مسائل نوعی ترویج دروغ است.

پاک کردن صفحه دوم شناسنامه مسکن است

«زهره ارزنی» دیگر فعال حقوق زنان نیز با بیان اینکه به لحاظ بار اجتماعی، طلاق، زنان را در معرض برخی آسیب‌ها و پیشنهادات آزاردهنده قرار می‌دهد، می‌گوید: در جامعه به زنان مطلقه با دید متفاوتی نگاه می‌شود، وقتی از این منظر به مساله نگاه می‌کنیم ارائه این طرح قدم مثبتی تلقی می‌شود.

او در ادامه می‌گوید: اما اگر فرد بخواهد ازدواج مجدد کند این حق طرف مقابل است که بداند او قبلا ازدواج کرده است یا خیر؛ اما با توجه به شرایط جامعه ما که در ارتباط با نگاه به زنان خصوصا زنان مطلقه همیشه مشکل داریم و حتی زنان جامعه هم نسبت به این مطلقه‌ها جبهه دارند، این کمکی است برای این قشر از جامعه که وقتی شناسنامه‌اش را باز می‌کنند، مجرد انگاشته شود.

زهره ارزنی با بیان اینکه آیا این امر می‌تواند نگاه جامعه را به صرف خالی بودن صفحه دوم شناسنامه اصلاح کند و از پیشنهادات نابه‌جا به زنان جلوگیری کند، اظهار می‌کند: با نگرشی که امروز در جامعه وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد اجرای این طرح بتواند در نگاهی کلی موفقیت‌آمیز بوده و تاثیرات ریشه‌ای داشته باشد.

او با بیان اینکه اجرای این طرح نوعی سرپوش گذاشتن بر معضلات موجود است، می‌گوید: جامعه اگر می‌خواهد تبعیض‌ها و نگرش‌های غلط موجود را از بین ببرد باید برای نسل‌های جدید فکری بکنند که در مقاطع آموزشی چیزی به غیر از تئوری‌های معمول را بیاموزند و درباره واقعیت‌های جامعه آموزش ببینند.

او با بیان اینکه باید به نسل‌های جدید آموزش بدهیم که هیچ‌کس حق ندارد در حریم خصوصی دیگران سرک بکشد، ادامه می‌دهد: اگر ما بتوانیم این مساله را حل کنیم شاهد خواهیم بود که بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی رو به بهبود می‌رود.

او در پاسخ  به اینکه آیا این طرح می‌تواند مسیر را برای ازدواج مجدد زنان مطلقه و برخی مشکلات موجود در این جریان هموار کند، می‌گوید: اگر از این منظر به مساله نگاه کنیم، در شرایط فعلی می‌تواند سودبخش باشد. چرا که ممکن است بعضی خانواده‌ها با ازدواج فرزند پسرشان با یک زن مطلقه مخالفت جدی داشته باشند؛ اما در این شرایط دو طرف با آگاهی از شرایط یکدیگر می‌توانند این مساله را در سطح خانواده بروز ندهند.

او می‌افزاید: البته صداقت بین طرفین نباید از بین برود چون ممکن است که فرد با آگاهی از ازدواج قبلی زن، نخواهد با او ازدواج کند. 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.