2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
علائم و دلایل ابتلا به سندروم شوک سمی چیست

علائم و دلایل ابتلا به سندروم شوک سمی چیست

چه کسانی و به چه دلیل به سندروم شوک سمی مبتلا می شوند و این بیماری چه عوارض و علائمی دارد؟

دوات آنلاین -به تازگی توئیتی درباره یک بیماری که ممکن است با رعایت نکردن بهداشت در دوران قاعدگی رخ دهد، در  فضای مجازی بسیار بازنشر شده ‌است. یک کاربر در این توئیت نوشته  به تازگی متوجه شده اگر نوار بهداشتی یا تامپون خود را در زمان مناسب تعویض نکنید، ممکن است دچار بیماری شوید که مجبور باشید دو پای خود را قطع کنید.در این رشته توئیت از این بیماری به نام سندروم شوک سمی یاد شده‌است. در ادامه به بررسی این بیماری و عوارض درست و غلطش خواهیم پرداخت.

 

سندروم شوک چه نوع بیماری است

خرذاسان با مقدمه بالا نوشت: سندروم شوک سمی (TSS) یک وضعیت پزشکی نادر اما جدی ناشی از یک عفونت باکتریایی است. این سندروم وقتی ایجاد می شود که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد جریان خون می شود و سمومی را تولید می‌کند. در بعضی از بیماران این باکتری‌ها از طریق بریدگی پوست مانند زخم یا سوراخ وارد بدن می‌شوند.

 

موارد دیگر مربوط به استفاده از تامپون هاست. بااین‌حال، گاهی اوقات شوک سمی پس از یک آسیب نسبتاً خفیف، مانند خون ریزی، کبودی یا کشیدگی عضلانی ایجاد می‌شود، یا ممکن است که هیچ علت مشخصی نداشته باشد.

 

دلیل ابتلا به شوک سمی

عفونت معمولا وقتی اتقاق می افتد که باکتری از طریق منفذی در پوست مانند یک برش، زخم یا جراحت های دیگر وارد بدن شود. در حالی که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می تواند به سندروم شوک سمی منجر شود، نمی توان آن را تنها دلیل دانست.

 

بدانید: راه تشخیص کیست سینه چگونه است

 

باکتری دیگری به نام استرپتوکوک پیوژنز (GAS) هم می تواند عامل TSS باشد. این سندروم گاهی اوقات، سندروم شوک سمی استرپتوکوک یا شوک شبه سمی (TSLS) نامیده می‌شود. این باکتری می تواند از طریق زخم پوستی یا باکتری رشد یافته در گلو وارد بدن شود و در بافت های عمیق و جریان خون پخش و  به مرور زمان می تواند به TSS منجر شود.

با دلایل و علائم سندروم شوک سمی آشنا شوید

علایم شوک سمی

1- تب کردن یا بالا رفتن دمای بدن (تا 38.9)

2- کاهش فشار خون به کمتر از 9

3- ضایعات پوستی پراکنده و خشک و پوسته پوسته شدن

4- مشکلات گوارشی (اسهال، استفراغ)

5- مشکلات عضلانی مثل درد شدید عضلانی و بالا رفتن کراتین فسفوکیناز به 2 برابر نرمال

6- پایین آمدن پلاکت های خونی

7- التهاب کبدی

8- درگیر شدن سیستم عصبی با علایمی مثل گیجی، سردرگمی و کاهش هوشیاری

9- منفی شدن نتایج آزمایش مربوط به بیماری‌های لیتوسپیروز، سرخک، ریکتزیا

10- کم خون شدن غشای مخاطی مثل دهان، واژن و...

 

ارتباط قاعدگی و سندروم شوک سمی

این بیماری فقط مختص خانم ها نیست و همه افراد  خطر ابتلا به آن را دارند (این باکتری ها از راه زخم‌ها هم وارد بدن می شوند) اما خانم هایی که از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند، اگر به بهداشت خود توجه نکنند، در معرض خطر  بیشتر خواهند بود. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا استفاده از کاپ قاعدگی گاهی به  ابتلا به این بیماری منجر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: سرطان دهانه رحم؛ از علائم تا راه های پیشگیری

 

برخی بر این باورند که کاپ قاعدگی  و تامپون اگر به مدت طولانی در محل قرار بگیرد، باکتری را به خود جذب می کند. همچنین ممکن است که الیاف کاپ قاعدگی جداره داخلی  واژن را بخراشد و منافذی ایجاد کند که باکتری ها از آن‌ها وارد جریان خون شوند.

 

روش پیشگیری

اگر به خوبی بهداشت قاعدگی را رعایت کنید، نیازی نیست نگران سندروم شوک سمی باشید. هنگام استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی به زمان طلایی  مصرف آن توجه کنید.

 

کاپ قاعدگی را هر 8 ساعت تخلیه کنید .

 

(طبق نظر FDA آمریکا، این  زمان می‌تواند تا 10ساعت هم ادامه پیدا کند اما بهتر است هر 8 ساعت انجام شود) در ضمن  تامپون ها را بهتر است هر 4 تا 6 ساعت تعویض کنید.

 

در ضمن بهتر است از تامپون هایی که جاذبه خیلی بالایی دارند استفاده نکنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.