2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دیدنی‌های مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن؛ جاده، جنگل و طبیعت

دیدنی‌های مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن؛ جاده، جنگل و طبیعت

مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن بسیار دیدنی‌های هستند. اطمینان داشته باشید از سفر به این منطقه بسیار لذت خواهید برد. دیدنی‌ها و تفریحات این منطقه در زیر معرفی شده است:

 دوات آنلاین-اگر از آن دسته افرادی هستید که هدف‌تان از سفر دیدن طبیعت سرسبز است در اولین فرصت سری هم به مناطق سرسبز دو هزار و سه هزار تنکابن بزنید.

 

مناطق دو هزار و سه هزار از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن در غرب مازندران واقع است. منطقه سرسبز و کوهستانی دو هزار و سه هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه‌‏ای را پدید آورده به طوری که چشم اندازهای بدیع کوهستانی، چمنزار، جنگل های مرتفع جلگه‏‌ای و رودخانه خروشان این منطقه را به مقصد طبیعت گردی برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

از زیبایی‌های جاده دو هزار و سه هزار لذت ببرید

چگونه به جاده دو هزار و سه هزار برویم

شهر خرم آباد که در جنوبی‌ترین نقطه شهر تنکابن واقع شده است، شروع جاده ای است که به دو هزار ختم می شود. پس از طی مسافتی در این جاده، به دریای خزر و خانه های زیبا از ارتفاعی نسبتا  بالا می رسیم که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

 

پس از طی حدودا 10 کیلومتر به اول جاده سه هزار می رسیم.در اینجا جاده دوهزار و سه هزار ازهم جدا می شوند در واقع نقطه بهم رسیدن دو رودخانه می باشد.

 

پس از ادامه دادن مسیر دوهزار به پارک جنگلی چالدره می رسیم،در این پارک امکانات رفاهی آلاچیق،سرویس بهداشتی و...وجود دارد.

عکسی از دیدنی های مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن

جاذبه‌های گردشگری منطقه دو هزار و سه هزار

قله سیالان، جنگل‌های زیبا هیرکانی، رودخانه چشمه کیله، دشت زیبای دریاسر، آبگرم‌های سه هزار و فلکده از مناطق طبیعی، آثار تاریخی ثبتی مسجد و حمام تاریخی امیر اسعد در روستای بالا اشتوج، روستای زیبای مران، چهار نوشا از مناطق تاریخی و بکر این منطقه هستند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به جنگل دالخانی معروف به دالان بهشت ایران در رامسر

 

 

آب و هوای مناطق دوهزار و سه هزار

آب و هوا در این منطقه معتدل کوهستانی است و در تابستان بیشتر مورد توجه مردم منطقه و گردشگران می باشد.

 

اگر در فصل تابستان به شهرهای ساحلی غرب مازندران سفر کردید تا از زیبایی های جنگل و دریای نیلگون خزر لذت ببرید، شاید تنها چیزی که شما را کمی اذیت کند شرایط آب و هوایی شرجی این منطقه باشد اما هیچ جای نگرانی نیست چرا که اگر در اطراف شهر تنکابن هستید به راحتی می توانید خود را به مناطق دو هزار و سه هزار برسانید و از هوای بسیار خنک آن بهره مند شوید.

جاده دو هزار بسیار زیبا است

دیدنی‌های جاده جنگلی دو هزار 

عبور از جاده جنگلی دو هزار خالی از لطف نیست و وجود تفرجگاه های مختلف، مزارع پرورش ماهیان سردآبی و استراحتگاه های خانوادگی شما را وادار به پیاده شدن از خودرو می کند تا در این هوای صاف و خنک کمی قدم بزنید و به آواز پرندگان گوش دهید.

 

بیشتر بخوانید: آبشار پیران، بلندترین آبشار ایران در کجا است و چگونه باید برویم

 

به خانه‌های بوم‌گردی بروید

وجود واحدهای بوم گردی خانه نسا در روستای یوج سه هزار، آوای جنگل روستای کلاچ پا سه هزار، چام و چاشت روستای برسه دو هزار، پاچال روستای گلعلی آباد، کلچال روستای گاوپشته محور دو هزار و واحدهای نوشا کوه و نوشا در روستای زیبا و بکر نوشا دو هزار نیز خیال شما را از بابت اقامت در این مناطق راحت می کند.

 

خرید محصولات کشاورزی و باغی ارگانیک همچون سیب، گردو، فندق و لوبیا به همراه صرف ناهار در یکی از ماهی سراهای منطقه و گشت و گذار در کوه و جنگل و تنفس اکسیژن خالص می تواند بخشی از برنامه شما در این منطقه باشد.

 

البته دوچرخه سواری کوهستان و آب تنی و ماهیگیری در رودخانه های این منطقه خالی از لطف نخواهد بود منوط بر اینکه احتیاط نمایید و به تابلوهای هشدار دهنده توجه کنید.

 

اگر هم علاقه مند به صنایع دستی هستید، باید بدانید که مردان و زنان این منطقه، در کنار فعالیت‏ های زراعی و دامداری به تولید صنایع دستی همچون چوخا، چادر شب، جاجیم، سفره، کلاه پشمی، کول‏گیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی می‏پردازند و خرید این محصولات را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

با گذر از روستاهای برسه، عسل محله، اشکور محله، گلستان محله، میانکوه محله، شانه تراش به انتهای دهستان دو هزار می رسید جایی که جاده به اتمام می رسد و اگر علاقه مند هستید که ادامه مسیر دهید باید پیاده دل به کوه و جنگل بزنید تا به روستاهای بالادست برسید.

پارک جنگلی چالدره منطقه ای بکر و تماشایی است

از طبیعت پارک جنگلی چالدره لذت ببرید

طبیعت بکر این پارک جنگلی و چشم اندازهای منحصر به فردش، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، چالدره پوشیده شده از جنگل های انبوه با گونه های گیاهی زیبا مانند درختان توسکا، افرا، لرگ، گون، انواع سرخس ها و خزه ها که همگی طبیعتی رنگارنگ را به وجود آورده اند.

 

همچنین سنگ های بزرگ گرانیتی که همه از خزه های جنگلی پوشیده شده اند در سراسر چالدره دیده می شوند.

 

اقامت در طبیعت چالدره، جنگل گردی، قدم زدن در ساحل رودخانه و اقامت شبانه در کلبه های جنگلی توسکا، افرا و غیره، همگی مواردی هستند که نمی توان به سادگی از آنها گذشت.

 

از امکانات موجود در این پارک می توان به آلاچیق های زیبای درختی، کلبه های درختی جهت اقامت مسافران، سرویس های بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: دشت هلن در استان چهارمحال و بختیاری؛ راهنمای کامل سفر

 

دشت دریاسر؛  دیدنی و لذت‌بخش

برای رسیدن به این دشت باید حدودا یک ساعت پیاده روی کرد. از عسل محله، پس ازطی مسیری پر شیب و زیبا به دشت دریا سر می رسیم.

 

در این منطقه جنگل تمام می شود و به دشت وسیع و زیبایی می رسیم.در این دشت درختانی همچون ازگیل و آلوچه جنگلی می رویند. وجود پوشش گیاهی یک دست در این منطقه باعث شده است که تبدیل به منطقه ای بی نظیر شود.

جاده سه هزار جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد

جاده سه هزار چه دیدنی‌هایی دارد

با این وجود در سال های اخیر به دلیل ساخت و ساز های بی رویه که ناشی از هجوم خوش نشین ها به این منطقه بوده شاید کمتر بتوان دشت‌های وسیع دست نخورده برای چادر زدن و اقامت موقت در دو هزار پیدا کرد اما نگران نباشید چرا که با رفتن به منطقه سه هزار این نیاز شما برآورده خواهد شد و فقط کافی است مسیر رفته را تا دوراهی گلیج پل برگردید و با گردش به راست وارد جاده سه هزار شوید.

 

این جاده نسبت به جاده دوهزار از پوشش و تنوع گیاهی بیشتری برخوردار است و می توان به راحتی در گوشه ای از جنگل چادر برپا کرد و از زیبایی های اطراف نهایت لذت را برد.

 

در کنار این جاده بویژه بین آب نماهای اول و دوم ساکنان بومی منطقه اقدام به برپایی آلاچیق و دکه های فروش محصولات محلی کرده اند که از میان آنها می توان به پخت نان سنتی اشاره کرد.

 

با خرید یک قرص نان داغ و مالیدن کره محلی بر روی آن همراه با مربای بهار نارنج و یک فنجان چای هیزمی می توانید خوردن یک معجون صبحگاهی را تجربه کنید.

 

روستاهای درجان، مران، سرن، شهرستان، قاضی محله، هلوان، جوربالان، جیربالان در منطقه سه هزار قرار دارند و اگر علاقه مندان به گردشگری روستایی هستید حتما از این روستاها دیدن کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به نمک آبرود؛ مکان های دیدنی و تفریحات

 

به موزه مردم‌شناسی دو هزار سر بزنید

با رسیدن به انتهای مسیر دو هزار تنها چیزی که بیشتر از همه نظر شما را جلب خواهد کرد موزه مردم شناسی است که بازدیدکنندگان زیادی دارد و اگر هم علاقه مند به موزه نباشید وسوسه می شوید که برای یک بار هم که شده از آن دیدن کنید.

 

این موزه، تاریخ گذشتگان این سرزمین را برای گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند، روایت می کند و برای اینکه اطلاعات دقیق تری از این موزه داشته باشیم با رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس آباد به گفت و گو نشستیم.

 

نادر سحر خیز این موزه را تنها موزه این شهرستان در زمینه معرفی آداب و رسوم ، نوع پوشش ، خرده فرهنگ ها و ابزار آلات مربوط به زندگی مردم منطقه معرفی کرد و افزود: احداث این موزه از سال 1387 بر اساس مطالعات انجام شده و الگوبرداری از معماری بومی منطقه، آغاز شد و در مردادماه سال 1390 با رویکردی مردم شناسی گشایش یافت.

 

وی با بیان اینکه ساختمان این موزه از سازه های چوبی در دو طبقه ساخته شده است ، اظهار داشت: این موزه دارای 6 اتاق با 2 ایوان بزرگ با دیوار های کاهگلی است و اشیا تاریخی مربوط به این منطقه در آن نگهداری می شود.

 

سحرخیز گفت: اشیا تاریخی این موزه مربوط به اواخر قاجار است که در کنار آن اشیا مردم شناسی مختص بومیان منطقه به نمایش گذاشته شده که در نوع خودش کم نظیر است.

 

وی به استقبال خوب مسافران و گردشگران سنوات گذشته از موزه مردم شناسی روستای برسه اشاره کرد و یادآور شد: در این موزه غرفه های محصولات غذایی بومی منطقه دایر شده تا مسافران و گردشگران علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ بومی مردم منطقه از غذاهای محلی بهره مند شوند.

 

اگر علاقه مند به موزه گردی هستید می توانید علاوه بر موزه مردم‌ شناسی دو هزار تنکابن از مجتمع موزه ای شهدای رامسر ، خانه نیما در یوش بلده ، موزه تاریخ باستان و شهدای آمل در بقعه میربزرگ، موزه تاریخ شهر بابل، موزه مردم شناسی آلاشت سوادکوه و عمارت کلبادی ساری نیز دیدن کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.