2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راهنمای کامل سفر به نمک آبرود + مکان های دیدنی و تفریحات

راهنمای کامل سفر به نمک آبرود + مکان های دیدنی و تفریحات

معروف‌ترین جاذبه‌ گردشگری این شهرک توریستی، تله کابین است. این شهرک تفریحی دارای دو تله کابین است که از سال ۱۳۷۲ شروع به کار کرده. هر کدام را هم که سوار شوید، چشم انداز دریای خزر و درختان تنومند دامنه‌ کوه، حال شما را خوب می‌کند.

دوات آنلاین-شاید به این شهرک رفته و سفر شاد و خوشی را تجربه کرده باشید اما اگر تا به حال نرفته‌اید حتما نام‌اش را شنیده‌اید: نمک آبرود.

 

چرا باید حتما حداقل یک بار به نمک آبرود سفر کرد و این شهرک تفریحی را از نزدیک دید؟ در این مطلب سعی شده به همین سوال پاسخ داده شود.

 

اول بگوییم که نمک‌ آبرود جایی است بین چالوس و تنکابن. یعنی از وقتی شهر چالوس را رد کردید حواس‌تان به سمت چپ جاده باشد که نمک آبرود را رد نکنید. البته تابلوها خوب راهنمایی‌تان می‌کنند. نمک آبرود در واقع در ۱۲ کیلومتری جاده‌ چالوس به سمت تنکابن است.

 

وقتی به مقصد رسیدید قبل از هر چیز به فکر پیدا کردن محل اقامت باشید. شما دو گزینه پیش رو دارید. یکی اقامت در خیابان‌ها و اطراف شهرک که ارزان‌تر است و دیگری این‌که در خود شهرک ساکن شوید که البته کرایه ویلاها آنجا بالاتر و بیشتر است. هتل هم به اندازه کافی هست. حالا تصمیم‌گیری با خودتان.

 

تله‌کابین نمک آبرود

معروف‌ترین جاذبه‌ گردشگری این شهرک توریستی، تله کابین است. این شهرک تفریحی دارای دو تله کابین است که از سال ۱۳۷۲ شروع به کار کرده. هر کدام را هم که سوار شوید، چشم انداز دریای خزر و درختان تنومند دامنه‌ کوه، حال شما را خوب می‌کند.

تله کابین نمک آبرود

بلیت تله کابین نمک آبرود، ۲۵ هزار تومان است. ۱۲ دقیقه در دل جنگل هستید و بالای کوه که می‌رسید، هوا خیلی خنک‌تر شده است. پس همیشه یک دست لباس اضافه‌تر همراه داشته باشید، به‌ویژه در زمستان. خط یک تله کابین در ارتفاع حدود ۹۷۰ متری و خط ۲ آن در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا، به قله دیو حمام با غارهای طبیعی می‌رسد. امکاناتی مثل رستوران و کافه هم در بالای تله کابین هست و البته اگر اهل قلیان هم باشید در مضیقه نخواهید بود. هوس این‌که منقل و زغال با خودتان ببرید به سرتا نزند چون بالای کوه نمی‌توانید آتش روشن کنید.

 

تله کابین از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر کار می‌کند.

 

سورتمه سواری در نمک آبرود

سورتمه‌‌ نمک‌آبرود، اولین سورتمه ایران است و از بین جنگل می‌گذرد. سورتمه‌ای که بیشترین سرعتش ۲۵ کیلومتر در ساعت است. پس زیاد نترسید. اگر تفریح پرهیجان دوست دارید،‌ می‌توانید بلیتش را ۲۵ هزار تومان بخرید.

سورتمه سواری در نمک آبرود

کارتینگ نمک آبرود

رانندگی‌ برای خیلی‌ها تجربه‌ای‌ست پر از هیجان. ماشین چهار چرخ یکی از امکانات نمک‌آبرود است. پیست کارتینگ ههم برای نوجوان‌هاست و هم بزرگسالان. بلیت کارتینگ هم برای ۶ دقیقه رانندگی ۲۵ هزار تومان تمام می‌شود.

 

زیپ لاین تفریح هیجان انگیز

یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات نمک‌آبرود، زیپ لاین است. از یک کابل آویزان می‌شوید و در حالی که زیرپایتان خالی‌ست از اینطرف به آنطرف می‌روید و جدا از ترسش، تجربه‌ای نیست که به‌ این زودی‌ها از ذهن پاک شود.

 

پینت بال در جنگل نمک آبرود

خوب است بدانید پینت بال نمک‌آبرود بزرگ‌ترین پینت‌بال جنگلی در ایران است. اگر بازی‌های گروهی دوست دارید، می‌توانید برایش ۳۰ هزار تومان هزینه کنید.

 

از پل معلق نترسید

ما بیشتر در فیلم‌ها و کارتون‌ها گذر آدم‌ها را از پل‌های معلق چوبی دیده‌ایم، اما لازم نیست راه دوری برویم. می‌شود به نمک آبرود رفت، سورا تله کابین شد و از روی پل معلق چوبی‌اش گذشت.

پل معلق نمک آبرود

پیست دوچرخه‌سواری

تجربه‌ دوچرخه‌سواری در جایی که پر از درختان سربه فلک کشیده است و کنار ساحل، حتما تجربه متفاوتی‌ست، ضمن اینکه خانم‌ها هم می‌توانند دوچرخ سواری کنند.  هزینه‌ استفاده از پیست در این شهرک برای هر نیم ساعت ۱۰ هزار تومان است.

 

تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود

سفر شمال بدون ساحل دریا کامل نمی‌شود. در تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود امکان استفاده‌ خانوادگی از ساحل هم هست،  ضمن این‌که امکاناتی مثل پارکینگ، مهد کودک،‌ جت اسکی، قایق، پییست اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری هم فراهم است.

 

در شهربازی نمک آبرود هم با وجود وسایل بازی مختلف، گلایدر، پاراگلایدر، کایت، پل معلق، سینمای ۶ بعدی، برکه فلامینگو،‌ کافه آکواریوم، نمایش شیر دریایی و باشگاه تیراندازی، به کسی بد نمی‌گذرد.

 

تاریخچه نمک آبرود

شهر توریستی نمک آبرود قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی 650 هکتار در بر می گیرد . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکیل داده است.

تاریخچه نمک آبرود

وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی شهرک نمک آبرود با وسعت تقریبی 200 هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب این اراضی دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه های بصری فوق العاده واقع شده است .

 

پوشش گیاهی نمک آبرود

جنگل‌های مازندران یکی از منابع مهم ثروت کشور به حساب می آیند، این جنگلها در اعتدال هوا و تنظیم رودها نقش داشته و از لحاظ صنعتی نیز بسیار حایز اهمیت اند. این جنگل‌ها غالباً از درختان پهن برگ تشکیل یافته و از سایر جنگلهای ایران کاملاً متمایز است.

پوشش گیاهی نمک آبرود

عواملی چون دریای خزر و کوهستان البرز سبب شده اند که در دامنه شمالی این رشته کوه ها پوشش گیاهی انبوهی پدید آید، بطوریکه در بعضی از نواحی دست انسان بدان نرسیده است. این پوشش گیاهی در آب و هوای استان مازندران نقش بسیار مهمی دارد. در ارتفاعات بیش از 2500 متر از سطح دریا به علت سرمای زیاد جنگل وجود ندارد. جنگل‌های مرطوب دامنه های شمالی البرز در مشرق به جنگلهای مینودشت و گلستان متصل می شود.

 

در منطقه نمک آبرود به علت دوری از دریای خزر و کاهش رطوبت، نوع درختان و سیمای جنگلی تغییر می کند. از جنگلهای مازندران استفاده های زیادی می کنند که از جمله در صنایع کاغذسازی، درودگری، و نجاری، تهیه سوخت و ذغال و ...است.

 

انواع درختان جنگلی نمک آبرود

در جنگلهای نمک آبرود انواع درختان جنگلی یافت می شود که اهم آنها عبارتند از:

بلند مازو و ممرز (در ارتفاعات میان بند) – آزاد (در ارتفاعات متوسط) – انجیلی (در ارتفاعات خیلی کم) – توسکا (در دره های مرطوب و کناره های جویبارها) – شمشاد که درختان آن همیشه سبزند (در میان بند) – افرا، نمرا، نارون (ملج یا اوجا) – زبان گنجشک (ون) – شاه بلوط و راش... (جنگلهای راش دارای اهمیت اقتصادی ویژه ای هستند).

انواع درختان جنگلی نمک آبرود

آب و هوای نمک آبرود

به طور کلی جلگه مازندران در شمال ایران دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است، که معروف به آب و هوای معتدل خزری است. عوامل مؤثر در آب و هوای نمک آبرود عبارتند از: وجود کوه های البرز، جهت قرار گرفتن آنها، ارتفاع مکان، نزدیکی به دریا، پوشش گیاهی، بادهای محلی، عرض جغرافیایی و پیش آمدن توده هوای شمالی و غربی، که در بین عوامل فوق نقش کوه ها و دریای خزر و بادها بیش از سایر عوامل است.

 

به طور کلی دو جریان هوا در منطقه نمک آبرود تأثیر می‌گذارد:

جریان اول، هوائی که از شمال و شمال شرقی از سیبری به طرف مازندران می‌آید و این توده در زمستان باعث سردی هوا و ریزش برف و باران شده و در تابستان بندرت وزیده و سبب خنکی هوا می‌گردد.

 

جریان دوم، بادهای غربی که از طرف اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه وزیده، که در زمستان باعث ریزش باران شده و در تابستان بر رطوبت هوا می‌افزاید و همچنین باعث شرجی شدن آن می‌گردد.

 

البته بادهای محلی معروفی نیز از جمله باد سورتوک (sortock) ( از سیبری در زمستان ) باد خوش آباد دره نور، (اوزروا) گیل وا، باد سام به منطقه نمک آبرود می‌وزند. با توجه به عوامل مختلفی که در آب و هوای این استان اثر دارند، سه نوع آب و هوا در این منطقه وجود دارد که عبارتند از: معتدل جلگه ای، کوهستانی و معتدل سرد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.