2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
دشت هلن در استان چهارمحال و بختیاری؛ راهنمای کامل سفر و ویژگی‌ها و زیبایی‌ها

دشت هلن در استان چهارمحال و بختیاری؛ راهنمای کامل سفر و ویژگی‌ها و زیبایی‌ها

دشت هلن کجا است؟ سفر به آنجا چه لذتی دارد؟ چرا این منطقه جزو مناطق حفاظت شده ایران است؟ اسم این دشت از کجا آمد است؟

دوات آنلاین-دشت هلن جزء مناطق حفاظت شده در استان چهارمحال و بختیاری است. وسعت آن به ۴۰ هزار هکتار می‌رسد که اکثراً با جنگل بلوط پوشیده شده است و حدود یک چهارم از وسعت آن به مناطق مرتعی اختصاص دارد. این دشت به طور تقریبی حدود ۱۱۰ کیلومتر از مرکز چهارمحال بختیاری فاصله دارد.

 

این منطقه شامل شهرستان‌های اردل، لردگان و کیار است. چشمه های زیادی از این دشت می گذرد. مانند: سیبا، بیفه دون، تاگل، دل بالا، گلور، دهداری، گردک، شنشه، بادره خردراز پایین و آب سفید. به غیر از این چشمه‌ها، رودهای ارمند و رود کارون نیز در این دشت واقع است.

دشت هلن در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است

دشت هلن؛ منطقه‌ای حفاظت شده

 هلن بعد از سبز کوه دومین منطقه حفاظت شده در چهارمحال و بختیاری است. از ۴۰ هزار هکتار وسعت این منطقه فقط ۳۰ هزار هکتار آن پر از درخت های بلوط است که این قسمت از دشت را تبدیل به جنگل انبوه کرده است.

 

علاوه بر این گونه از درخت، درختان دیگری مانند: گز، بادام، بنه، کلخونک، کلاه میرحسن گون، ارژن،  زالزالک، دافنه و شکر تیغال قرار دارد.

 

حدود سه دهه پیش این منطقه به قدری پر بود از پوشش گیاهی و درخت ‌های جنگلی که کمتر کسی جرأت وارد شدن به این منطقه را داشت. اما امروزه به دلیل تخریب و تجاوز به قسمت‌های جنگل‌های این منطقه بسیاری از درختان از بین رفته و پوشش گیاهی آن نیز نابود شده است.

دلیل نام گذاری دشت هلن چیست

ریشه اسم دشت هلن

در این دشت کوهی قرار دارد که به نشانه پاسداشت، از همسر پزشکی بختیاری، ابوالقاسم بختیاری، که پرستاری آمریکایی بود و در این منطقه مردم را مداوا می کرد، اسم این کوه راه هلن گذاشته‌اند و بعدها این منطقه نیز نام خود را از آن کوه گرفته  و به دشت هلن مشهور شده است.

دشت هلن آب و هوایی معتدل دارد و منطقه ای کوهستانی است

آب و هوا و اقلیم دشت هلن

این منطقه آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد و از نظر اقلیمی منطقه نیمه مرطوب است که تابستان‌های گرم و خشک و در عین حال زمستان های ان نیمه سرد می باشد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به چشمه تلخاب لالون برویم و چه دیدنی‌هایی دارد

 

از نظر توپوگرافی این منطقه کاملاً کوهستانی است. بلندترین کوه آن کوه بزمنی نام دارد که سه هزار و 250 متر ارتفاع دارد. در دی‌ماه میانگین هوا حدود ۴ درجهو در گرم ترین ماه سال، در تیرماه ۱۴ درجه می باشد. به دلیل پوشش گیاهی فراوان، این منطقه زیستگاه جانوران گوناگون زیادی قرار گرفته است. از جمله: سنجاب ایرانی، زاغ، کلاغ معمولی، خرگوش، آگاما، کبک، خرس قهوه‌ای، دلیجه، کبوتر جنگلی، عقاب طلایی، مار افعی، لاک پشت ابزی و ...

دشت هلن زیبایی های منحصر به فردی دارد

زیبایی‌های دشت هلن

پشت هر کوه و درون هر پیچ و خم آن رازی نهفته است که انسان را شیفته و کنجکاو طبیعت می کند. چهار محال بختیاری به عنوان بام ایران همیشه توجه عشاق سفر را به خود جلب کرده است، این استان کوچک در فلات مرکزی ایران ودر مصاف با رشته کوه زاگرس قرار گرفته  که طبیعت ناب و زیبایی را در دل خود پنهان کرده است. یکی از این مناطق زیبا و ناب دشت هلن است که از همان ابتدا نامش هر شنونده ای را برای دیدن و رسیدن به آن بی تاب می کند.

 

بیشتر بخوانید: گردنه حیران چه دیدنی‌هایی دارد+ بهترین زمان سفر

 

این دشت با تمام زیبایی‌ها و جذابیت های خود هر مسافری را غرق در لذت می‌کند. کوه هایی با فراز و نشیب های کوتاه و بلند که در میان آنها رودهایی در جریان است. درختان زیبایی که در میان سنگ ها در بالای کوه ها و کنار آب ها قرار دارند و به زیبایی هرچه تمام منطقه را پوشانده اند. پرندگانی که بر فراز این دشت پرواز می‌کنند و زیبای تماشای غروب آفتاب را در این منطقه دو چندان می کنند. جایی به دور از همهمه و شلوغی شهر و با طبیعتی بکر و اعجاب انگیز. نزدیک ترین شهر به این دشت به فاصله ۱۱۰ کیلومتری از آن قرار دارد، که شهر کوچک ذوغان است. این منطقه به طور تقریبی ۲۱ روستا را نیز در خود جای داده است. از دیگر ساکنان این دشت زیبا و بزرگ عشایر ارزشمند هستند.

از زیبایی های دشت هلن لذت ببرید

سفر به دشت هلن

امروز همه ما درگیر زندگی ماشینی و برنامه‌های روتین خود شده ایم، اما گاهی لازم است به دور از هیاهوی زندگی و آلودگی و سر و صداهای روز مره که ذره ای از دست آن ها آسایش نداریم فرار کنیم. فرار به طبیعت! طبیعتی که با آغوش باز به استقبالمان می آید.

 

گاهی دور شوید از شهر و آدم هایش بروید به آغوش طبیعت و ساکنین آن مثل دشت هلن و عشایر عزیز آن.بگذارید تا برایتان از رویایی شیرین بگویم: اینجا هرروز صبح با سمفونی پرندگان و رقص زیبای نور آفتاب از خواب برمی‌خیزند . از جایشان بلند میشوند و از چادر بیرون میروند و چای را پیش هم در کنار آتشی که نفس های آخرش را می‌کشد می‌نوشند.

 

بیشتر بخوانید: جنگل چهل چای کجا است و چگونه برویم

 

بعد از صرف صبحانه در گالری جنگل قدم میزنند تا به دریاچه‌ برسند. قدم میزنند وقتی از نوشیدن این نقاشی زیبای صبحگاهی مست شدند به چادرشان برمی‌گردند. درگیر کارهایشان میشوند و ناهار را کم‌کم آماده میکنند. بعد از ناهار متوجه بغض و افسردگی آسمان میشوند و به داخل می‌خزند.

 

ساعتی بعد آسمان از گریه خالی می‌شود و خورشید نفس نفس می‌زند. نسیم صورت را نوازش می‌کند و به لای موهایت می رود و راهشان را پیدا می‌کند. کم‌کم آفتاب در آغوش کوهسار جان می‌سپارد و آسمان سیاه پوش می‌شود. حالا دیگر ستارگان جشن دیگر را شروع می‌کند و مهتاب امیدی در دل طبیعت می‌دهد. این لحظه های ناب و پر از لذت را از دست ندهید. هلن، بهشت گمشده در چهارمحال بختیاری.

در دشت هلن می توانید تفریحات مختلف را امتحان کنید

تفریح‌های دشت هلن

یکی از چشم نوازترین و منحصر به فرد ترین گنجینه استان چهارمحال و بختیاری دشت هلن است، که با تمام زیبایی هایش هنوز کمتر شناخته شده. این دشت پر از جاذبه ها و تفریحات جذاب و دیدنی های هیجان انگیز می باشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به جنگل دالخانی معروف به دالان بهشت ایران

 

یکی از جاذبه های پرطرفدار این منطقه بزرگ و زیبا قایق سواری و رفتینگ در رودخانه خروشان و پرصلابت کارون است. اخیرا یک مسیر تریل در این منطقه طراحی شده است که مسافت آن حدود ۱۵ کیلومتر است که از روستای زیبای گندمکار تا روستای چشم ‌نواز جوزستان ادامه می‌یابد، که در طول مسیر از بین جنگل‌های پر تراکم بلوط و پله های سنگی و چشم اندازهای خارق العاده دشت هلن و راه‌ها و مسیرهای پاکوب عبور می کند.

 

کوهنوردی نیز از دیگر تفریح‌ های دشت هلن است که خاطرات جذاب و زیبایی را در ذهن ما به یادگار خواهد گذاشت.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.