2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راهنمای سفر به دشت ارژن استان فارس

راهنمای سفر به دشت ارژن استان فارس

دشت ارژن کجاست و چگونه باید برویم؟ این منطقه چه دیدنی ها و تفریحاتی دارد؟

دوات آنلاین -طبیعت گردی در فصل سرد سال هم ممکن است البته اگر مقصد خود را درست انتخاب کنید. دشت ارژن استان فارس یکی از جاهای دیدنی است که می توانید به سفر به آنجا حسابی لذت ببرید. البته این دشت برای سفر در فصل های دیگر سال نیز مناسب است.

دشت ارژن در کجا واقع شده است

دست ارژن کجاست

همشهری نوشت: یکی از این مکان‌های طبیعی که در یک منطقه خاص و خوش آب‌وهوا قرار‌گرفته همین دشت ارژن است. دشت ارژن مابین 2شهر شیراز و کازرون جای دارد و بر انتهای رشته‌کوه‌های زاگرس تکیه زده‌است. نزدیکی به این کوه‌ها باعث شده تا این دشت زیبا و منحصربه‌فرد هوایی مطبوع و معتدل داشته باشد و دلیل آن هم ترکیب هوای گرم دشت و هوای سرد کوهستان است.

 

دشت ارژن که در استان فارس به بهشت ارژن هم مشهور است، در مسیر شیراز به کازرون قرار داشته و فاصله نسبتاً کمی با شیراز دارد. این دشت پهناور چسبیده به کوه‌های زاگرس است و ترکیب آب‌وهوای این کوه‌ها با دشت‌های کویری اطراف در ارژن خودنمایی می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: دیدنی ترین جنگل های ایران

 

دشت ارژن حدود 90کیلومترمربع وسعت داشته و به‌دلیل خاک‌رس و آبرفتی مرغوبی که در پای این کوه‌ها وجود دارد، بسیار حاصلخیز است و باعث رشد انواع مختلفی از گیاهان و همچنین وجود جانوران متعدد شده است.

 

دشت ارژن در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و البته با فاصله کمی از این دشت، دریاچه ارژن هم قرار دارد که با سفر به این منطقه می‌توانید از همه مکان‌ها بازدید کنید.

چگونه به دشت ارژن استان فارس سفر کنیم

بهترین فصل سفر به دشت ارژن

فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این منطقه است و اگر هنر عکاسی دارید یا علاقه دارید در روزهای سرد سال در طبیعت اتراق کنید، دشت ارژن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. در این دشت پهناور درختان بلوط و بادام فراوانی وجود دارد که به نوعی هویت این منطقه هستند و همچنین در گذشته این دشت یکی از زیستگاه‌های اصلی آهو و شیر ایرانی بوده است که متأسفانه امروزه اثری از آنها وجود ندارد.

دشت ارژن چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های دشت ارژن

هم‌اکنون این دشت برای ساکنان استان فارس و همچنین استان‌های مجاور، به یکی از تفرجگاه‌های اصلی بدل شده و در بیشتر روزهای سال، خصوصا آخر هفته‌ها، این دشت پر می‌شود از علاقه‌مندان به طبیعت که نشستن در کنار رود و دریاچه و آبشار را انتخاب کرده‌اند.

 

در دل دشت ارژن رود و چشمه‌های فصلی جاری‌ است که آب گوارایی هم از آن می‌گذرد و همچنین با توجه خدماتی رفاهی که در این منطقه ایجاد شده، گردشگران به راحتی می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

 

در همین زمینه: راهنمای سفر به دشت هلن در چهارمحال و بختیاری

 

یکی دیگر از جذابیت‌های این مکان وجود آبشاری است که از دل کوه‌های زاگرس جاری می‌شود و در پایین دست ارژن فرود می‌آید. اطراف این آبشار زیبا و دلنشین، یکی از مکان‌های اصلی تجمع مردمی است که برای گشت‌وگذار به دل طبیعت پناه آورده‌اند. در این دشت پیاده‌روی در کنار گونه‌های متعدد گیاهی و همچنین کوهنوردی بسیار رایج است.

 

زمانی که در میان گل‌های وحشی این دشت راه می‌روید، عطر گیاهان خوراکی و دارویی تمام فضا را پر‌کرده و بعید است از این همه طراوت مدهوش نشوید. البته کوهنوردی هم در ارتفاعات زاگرسی که بر این دشت سایه افکنده، بسیار پرطرفدار است و بعید است مهمان این مکان باشید و گروه‌ها یا افرادی را که از گوشه و کنار کوه‌ها بالا می‌روند نبینید.

 

دریاچه ارژن؛ دیدنی و جذاب

در این منطقه طبیعت حرف اول را می‌زند، اما همین طبیعت شکل و شمایل متفاوتی دارد و هر گوشه و کنار آن پر شده از زیبایی و جذابیت‌هایی که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. نخستین و شاید اصلی‌ترین جذابیتی که هر گردشگری در کنار دشت ارژن از آن دیدن می‌کند، دریاچه‌ای به همین نام است.

 

راهنمای سفر: جنگل الیمستان کجا است و چگونه باید برویم

 

دریاچه ارژن وسعت بسیار زیادی دارد و بیشتر چشمه‌ها و رودهای فصلی منطقه به این دریاچه سرازیر می‌شود. البته رودخانه دالکی یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین آب دریاچه است. یکی دیگر از این تفریحات که در دشت ارژن خودنمایی می‌کند، آبشار چرونیز است.

 

این آبشار صخره‌ای بسیار منحصر‌به‌فرد است و جلوه‌ای خاص به منطقه بخشیده است. صخره‌هایی که این آبشار از آن جاری می‌شود پله‌ای و عمودی هستند و همین باعث شده تا آب با آن شدتی که به صخره‌ها برخورد می‌کند، به‌صورت قطره‌های ریز تا ده‌ها متر دورتر پرتاب ‌شود. این جذابیت باعث شده گردشگران زیادی در کنار این آبشار خستگی در‌کنند و ساعت‌های زیادی را به دور از هیاهو به نظاره بنشینند.

 

آبشار چرونیز در میان برخی از گردشگران به‌دلیل نزدیکی به دشت ارژن به نام آبشار ارژن هم مشهور شده و نام اصلی آن کمتر بر سر زبان‌ها چرخیده می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.