2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
راهنمای سفر به آبشار آب‌ ملخ؛ طبیعت گردی جذاب

راهنمای سفر به آبشار آب‌ ملخ؛ طبیعت گردی جذاب

آبشار آب ملخ کجاست و چگونه باید برویم؟ آنچا چه دیدنی هایی دارد و این آبشار چرا معروف است؟

دوات آنلاین -طبیعت گردی یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که هر فردی باید حتما آن را در برنامه سالانه خود قرار بدهد تا کمی به ذهن و روان خودش استراحت بدهد و بتواند برای ادامه کار و تلاش تجدید قوا کند. اگر شما هم اهل این نوع سفرها هستید آبشار آب ملخ را به عنوان یکی از مقصدهای خود به خاطر داشته باشید؛ آبشاری به نظیر در استان اصفهان که در ادامه با آن آشنا می شوید.

 

آدرس آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ در سمیرم استان اصفهان واقع شده و به یاسوج نیز بسیار نزدیک است. وقتی از سمیرم به سمت یاسوج حرکت می کند، به روستای چهار راه می رسید و بعد یک جاده خاکی می بینید. باید وارد این جاده شوید و در دو راهی های اول و دوم به سمت چپ بپیچید. در نهایت به روستای آب ملخ می رسید و از آنجا همه شما را به سمت آبشار راهنمایی می کنند البته مسیرش خاکی است و شاید با ماشین کمی سخت گذر باشد.

آبشار آب ملخ در نزدیکی شهر سمیرم استان اصفهان واقع شده است

آبشار آب‌ ملخ؛ شکارگاه تاریخی

همشهری نوشت، آبشار آب‌ ملخ سمیرم منظره‌ای خیال‌انگیز و کارت‌پستالی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و هر بیننده‌ای که سراغ آن می‌رود، در همان نگاه اول مدهوش این همه زیبایی و جذابیت خواهد شد.

 

اطراف این آبشار پر شده از درختان تنومند و کوه‌های سربه فلک کشیده که صدای پرندگان از لابه‌لای شاخ و برگ درختان، تمام آنچه از یک مکان کم‌نظیر و زیبا مدنظر است را به تصویر کشیده است. با وجود اینکه از این آبشار به‌عنوان یک مکان طبیعی یاد می‌شود اما وجود گونه‌های مختلف جانوری، سنگ‌نوشته‌های متعدد و تندیس‌های حجاری شده نشان از یک مکان تاریخی ارزشمند دارد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی آبشارهای نزدیک تهران

 

شواهد و بقایایی که در این مکان به جای مانده حکایت از آن دارد که این منطقه در گذشته به‌عنوان شکارگاه و همچنین مکانی برای خوشگذرانی پادشاهان صفوی و قاجار بوده است. باستان‌شناسانی که برای پی بردن به اسرار آثاری که از گذشته در این مکان به جای مانده رفته‌اند، تاریخچه و نحوه پیدایش این آبشار را هم کشف کرده‌اند.

 

براساس گفته دانشمندان در چند صدسال گذشته، زمین‌لرزه باعث جدا شدن تکه سنگی از کوه شده و پس از سقوط آن به داخل رودخانه، این آبشار به‌وجود آمده است. این آبشار در تمام روزهای سال پرآب و زنده است، اما بهترین زمان برای بازدید از آن تابستان است. آب‌تنی، پیاده‌روی در آب و کوهنوردی ازجمله تفریحات سفر به این منطقه است که هر کدام از آنها علاقه‌مندان مختص به‌خود را دارد.

آبشار آب ملخ یکی از بهترین گزینه های طبیعت گردی است

آب ملخ؛ آبشار شگفت انگیز

آبشار آب‌ ملخ علاوه بر زیبایی، پر شده از عجایب و شگفتی‌ها. پس از آنکه تکه سنگ بسیار بزرگ از دامنه کوه دنا جدا شد و داخل این رود افتاد، این آبشار پدید آمد و زیر آن تونلی به طول 80متر شکل گرفت.

 

این سنگ عظیم‌الجثه باعث شد تا علاوه بر آبشار، تونلی هم زیر آن پدیدار شود تا همه‌‌چیز تکمیل شود. حال نام این سنگ را تخت سلیمان گذاشته‌اند و البته برخی آبشار را هم به همین نام می‌نامند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی دیدنی ترین جنگل های ایران

 

این غار و آبشار، آب چشمه‌ای که از کوه‌های دنا سرچشمه می‌گیرد را به داخل رودخانه ماربر می‌رساند و در طول این مسیر صحنه‌های بی‌بدیلی را نیز خلق کرده است. قسمت ترسناک و ماجراجویانه این آبشار که تجربه آن شاید برای همه میسر نباشد، پشت آن است که صخره‌ای عمیق و وحشتناک را به‌وجود آورده است.

 

به‌دلیل لغزنده بودن مسیر رسیدن به این بلندی‌ها و البته صحنه بسیار جذاب و زیبایی که از آن بالا قابل‌ مشاهده است، بسیاری را برای دیدن منظره جذاب آبشار و پایین‌دست از بالای صخره وسوسه می‌کند که باید به افراد مبتدی یا کسانی که تجربه کافی از صخره‌نوردی دارند، این هشدار را داد که خطر افتادن از این پرتگاه در کمین است. البته که در سال‌های گذشته به‌دلیل بروز حوادث متعدد، قسمتی از مسیر رفتن به سمت پشت آبشار ایمن‌سازی شده اما بازهم بدون داشتن تجهیزات و همراهی با افراد باتجربه، رفتن به بالای صخره‌ها کار بسیار خطرناکی است.

 

طبیعت اطراف آبشار

شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفریح در این منطقه، همین تماشا و نشستن در کنار آبشار آب‌ ملخ باشد. کم نیستند گردشگرانی که تنها برای وجود همین آبشار پای در این منطقه می‌گذارند و یک یا چند روز را تنها به تفریح و لذت‌بردن از خود آبشار و اطراف آن اختصاص می‌دهند. اگر شانس با شما یار بود و هوا در سر ظهر گرمای مورد‌نیاز را داشت، حتما از لذت آب‌تنی در داخل حوضچه‌هایی که پای آبشار و مسیر رودخانه تشکیل شده غافل نشوید.

 

آب این منطقه به حدی زلال است که به راحتی از داخل آن کف زمین قابل‌مشاهده است. دیگر جاذبه این منطقه بالای سر آبشار و غار قرار دارد؛ تخته سنگی که باعث به‌وجود آمدن آبشار شده. در باور مردم قدیم منطقه، این تخته سنگ محلی برای نشستن و استراحت حضرت سلیمان بوده و نامش را تخت سلیمان گذاشته‌اند.

 

راهنما: تنگه کافرین کجاست و چه دیدنی هایی دارد

 

آنها معتقد بودند که این تخته‌سنگ که مانند پلی دو طرف آبشار و کوه را به هم متصل کرده، در زمان حضرت سلیمان مختص ایشان بوده است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تماشایی در اطراف آبشار آب‌ ملخ، روستایی با نام نیم‌روز است.

 

در این روستا، در تمام روزهای سال تنها 3ساعت نور خورشید می‌تابد و فاصله طلوع و غروب آن همین 3ساعت است و به راحتی قابل ‌مشاهده است. نام این روستا هم از همین تابش نصفه‌و‌نیمه خورشید گرفته شده این مکان را به یکی از خاص‌ترین نقاط جهان تبدیل کرده است.

آبشار آب ملخ چه ویژگی هایی دارد

ویژگی عجیب آب ملخ

زیبایی و شگفتی در آبشار آب‌ ملخ سمیرم تنها به‌وجود این آبشار، غار و منظره پشت آن ختم نمی‌شود. شاید باورش سخت باشد اما ترکیبات آب این آبشار منحصر‌به‌فرد است. وجود برخی املاح شیمیایی در آب این منطقه، آن را به یکی از باارزش‌ترین منابع برای از بین بردن ملخ‌ها تبدیل کرده است.

 

در گذشته وقتی مزارع روستاییان مورد هجوم ملخ‌ها قرار می‌گرفت، از آب این آبشار به‌عنوان آفت‌کش استفاده می‌شد و کشاورزان مزارع خود را با این آب آبیاری می‌کردند و همین کافی بوده تا ملخ‌ها و حشرات به سرعت از این منطقه خارج شوند. هم‌اکنون از این آبشار به‌عنوان یکی از طبیعی‌ترین آفت‌کش‌های جهان یاد می‌شود که بدون خطر برای انسان، دشمن اصلی ملخ‌ها و آفات متعدد کشاورزی است. حتی امروزه هم اگر زمین‌های اطراف این رودخانه دچار آفت یا حمله ملخ‌ها شود، کشاورزان آب را وارد زمین‌ها می‌کنند و یکباره تمام ملخ‌ها از بین خواهند رفت و محصولات در بهترین حالت ممکن رشد خواهند کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.