فیکسچر پژو چیست و چه کاربردهایی دارد؟
یکی از مشکلاتی که در خودرو های پژو به خصوص پژو 405 رخ میدهد، واشر زدن میباشد. در پژوهایی که از موتورهای فرانسوی XUM، XU7 استفاده شده است، مشکل واشر زدن به فراوانی اتفاق میافتد. به همین جهت مهندسان برای حل این مشکل، قطعه ای را تولید کردند که به آن محافظ گارد بوش یا فیکسچر میگویند.
یکی از مشکلاتی که در خودرو های پژو به خصوص پژو 405 رخ میدهد، واشر زدن میباشد. در پژوهایی که از موتورهای فرانسوی XUM، XU7 استفاده شده است، مشکل واشر زدن به فراوانی اتفاق میافتد. به همین جهت مهندسان برای حل این مشکل، قطعه ای را تولید کردند که به آن محافظ گارد بوش یا فیکسچر میگویند.
این قطعه مقاومت بسیار بالایی دارد و دیر پوسیده میشود زیرا از آلومینیوم 6062 در ساخت آن استفاده شده است. اگر از واشر زدن 405 خسته شدید فقط کافی است یکبار این قطعه را امتحان کنید.
فیکسچر پژو چه انواعی دارد؟
فیکسچر پژو در دو نوع مختلف تولید میشود که شامل موارد زیر میباشد:
- فیکسچر با تراش cnc سیلندر: این فیکسچر از دقت بالاتری برخوردار است و برندهای مطرح دنیا از جمله css از این مدل فیکسچر برای موتورهای پرفورمنس یا اسپورت استفاده میکنند که در این مدل موتور حتماً باید باز شود و اجزای سیلندر اوراق شود تا آماده عملیات ماشینکاری شود که نیاز به هزینه و وقت بیشتری میباشد و کارگاه اهورا برای اولین بار در ایران این سیستم رو اجرا کرده است.
- فیکسچر بدون تراش سیلندر: طراحی این فیکسچر به قدری قوی هست که با توجه به زاویه مثبت دیواره داخلی سیلندر، در قسمت دیواره بیرونی فیکسچر، زاویه منفی در نظر گرفته شده که ساده تر بخواهیم بیان کنیم، به صورت مخروطی تراش خورده و بدون هیچ پیچ و پایه نگهدارنده در محل خودش مستقر میشود. البته آموزش نصب اصولی به روشی خیلی ساده در بسته بندی قطعه قرار داده شده است که برای اکثر مکانیک ها قابل درک باشد.
فیکسچر پژو چگونه نصب میشود؟
در نصب فیکسچر با تراش cnc، سیلندر توسط کارگاه ماشینکاری میشود و بیس کار آماده میشود. در نصب این قطعه، نیاز به کار دیگه ای نیست و فقط قطعات مونتاژ میشود.
در مدل دوم نصب فیکسچر بدون تراش، تنها باز کردن سرسیلندر کافی است و ابتدا محل استقرار فیکسچر عرشه سیلندر رسوب زدایی میشود و سپس دیواره داخلی و بیرونی فیکسچر با ماژیک درشت رنگی نوشته میشود. در مرحله بعد، فیکسچر در محل خود قرار گرفته و با فشار دست فیکسچر جا زده میشود و نهایتاً با دسته پلاستیکی یک آچار پیچ گوشتی کوچک ضربه زده تا جایی که فیکسچر بدون فشار به راحتی لب به لب سیلندر شود در غیر اینصورت فیکسچر باید خارج شود. در قسمت هایی که درگیری بیشتر باشد آثار رنگ پریدگی مشاهده میشود. همان قسمت ها توسط فرز انگشتی تراشیده شده و همین مراحل تکرار میشود تا زمانی که فیکسچر بدون فشار، لب به لب سیلندر فیکس شود.
تذکر: به هیچ وجه از چکش پلاستیکی و یا ضربه سنگین تر برای جا زدن فیکسچر استفاده نکنید. چون که ممکن است بوش تکان بخورد یا بیضی شود و اگر با چکش نصب شود احتمال شکستگی سیلندر وجود دارد. پس لطفاً دقت لازم را داشته باشید تا از خسارات و هزینه های سنگین جلوگیری کنید.
فیکسچر خودرو روی چه ماشین هایی نصب میشود؟
فیکسچر پژو برای خودروهایی که موتورهای آن ها XUM یا XU7 باشد، استفاده میشود. معمولا برای خودروهای سمند، پرشیا و پژو 405 باید از فیکسچر پژو استفاده کرد.
قیمت فیکسچر پژو چقدر است؟ (تاریخ 10 دی ماه 1402)
قیمت فیکسچر پژو معمولا در رنج 1.100.000 الی 1.900.000 تومان میباشد. با خرید فیکسچر پژو از هزینه واشر زدن پژو، راحت میشوید. استفاده از این قطعه، بسیار مقرون به صرفه است، زیرا از آسیب به سیلندر و سرسیلندر ماشین شما جلوگیری میکند و نیازی نیست برای تعویض این قطعات، مجبور به پرداخت هزینه شوید.
عمر فیکسچر پژو چقدر است؟
فیکسچر های اهورا از ورق آلومینیوم وارداتی مورد استفاده در صنایع هوایی ساخته شده است. زیرا این فیکسچر، با ضریب انبساط آلیاژ ۶۰۶۱ محاسبه شده و بین دیگر آلیاژهای آلومینیوم بهترین عملکرد و واکنش در این دما را داشته است. این آلیاژ به خوبی آنادایز پذیر میباشد، از این جهت بر روی فیکسچرهای اهورا، فرایند هارد آنادایز اعمال شده که این عملیات ۴۰۰ ساعت آزمایشات سالت اسپری را پاس کرده است. این کار باعث شده تا عمر مفید این قطعه در برابر سرد و گرم شدن و املاح آب افزایش یابد و مقاومت بیشتری داشته باشد. اگر از ضدیخ و آب رادیاتور مرغوب استفاده شود همانند سیلندر و سرسیلندر دوام دارد و دچار آب خوردگی نمیشود.
از کجا متوجه شویم واشر سرسیلندر پژو خراب شده است؟
این علائم نشان دهنده خراب شدن واشر سرسیلندر شما میباشد:
داغ شدن بیش از حد موتور: بر اثر نشتی مایع خنک کننده از واشر سرسیلندر اتفاق میافتد.
دود سفید اگزوز: نفوذ مایع خنک کننده به محفظه احتراق باعث ایجاد دود سفید میشود.
کاهش قدرت: سوراخ شدن واشر باعث کاهش فشار در محفظه احتراق و قدرت موتور میشود.
روغن سفید یا شیری: نفوذ مایع خنک کننده به روغن باعث ایجاد مایع شیری رنگ در اطراف درپوش پرکننده روغن موتور میشود.
بوی شیرین از اگزوز: دلیل آن نشت در سیستم احتراق میباشد.
دلیل سوختن واشر سرسیلندر 405
در پژو 405 از موتورهایی استفاده میشود که عمدتا با دور بالا کار میکنند. تنش بالای موتور موجب میشود تا پیستون ضربات زیادی را به دیواره سیلندر وارد کند و واشر خراب شود. علاوه بر این، کیفیت قطعات پایین است و باعث ایجاد مشکلات زیادی میشود که یکی از آنها سوختن واشر سرسیلندر است.
جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر 405
برای اینکه از واشر زدن خودروی خود جلوگیری کنید نیاز است تا حتما از فیکسچر پژو استفاده کنید. در صورتی که این قطعه نصب شود از پوسیدگی و سوختن واشر سرسیلندر یا جوش آوردن موتور خودرو جلوگیری میشود.
https://ahoura-workshop.ir/