2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روستای پس قلعه کجای تهران است + دیدنی ها

روستای پس قلعه کجای تهران است + دیدنی ها

اگر اهل پیاده روی هستید روستای پس قلعه مقصد خوبی برای شما است. راهنمای سفر به این روستای نزدیک تهران را بخوانید.

دوات آنلاین -روستای پس قلعه روستایی خوش آب و هوا در کوهپایه است که تهرانی ها می توانند سفر و گردش یک روزه خوبی در آنجا داشته باشند و از گشت و گذار در این منطقه لذت ببرند البته به شرط اینکه اهل پیاده روی و کوهپیمایی باشند.

 

آدرس روستای پس قلعه

ستاد گردشگری شهرداری تهران در حال برنامه ریزی مهمی است تا پس قلعه را به قطب گردشگری تبدیل کند. این روستا در شمالی‌ترین نقطه تهران در 2کیلومتری شمیران، جزو روستاهای توابع رودبار قصران است و در منطقه کوهستان و مسیر کوهنوردان توچال واقع شده است.

 

دره پس ‌قلعه از شمال از ناحیۀ شرقی قلۀ توچال در زیر قلۀ چهارپالون از آبشار چشمۀ نرگس (چشمۀ مرشد) آغاز می‌شود و از جنوب در منطقۀ دربند شمیران پایان می‌یابد. طول مسیر این دره نزدیک به ۰۰۰‘۶ متر، و اختلاف ارتفاع دو نقطۀ شروع و پایان آن به بیش از یک هزار و 550 متری متر می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید: آسارا کجا است و چه دیدنی‌هایی دارد

 

به نوشته دایره المعارف بزرگ اسلامی راه ورود به این دره از دیرباز همان راه ورود به روستای پس ‌قلعه و از راه دربند است؛ البته از طریق مسیرهای کوهنوردی دیگری هم می‌توان به بخشهای مختلفی از این دره رسید. به‌سبب سرازیرشدن آب حاصل از ذوب برفهای ارتفاعات، این دره در سرتاسر سال دارای آب فراوان و رودخانۀ دائمی با آبشارهای بلند است که صدای زیادی هم دارند. به همین سبب و نیز نزدیکی دره به شهر تهران، از قدیم پس ‌قلعه محل تفرج و گردشگاه مردم عادی و کوهنوردان بوده است.

چگونه به روستای پس قلعه سفر کنیم

قدمت روستای پس قلعه

به نوشته همشهری روستای پس قلعه بیش از 200 هکتار مساحت دارد و قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد و نشانه‌های باقی مانده از تمدن‌های گذشته در اطراف دهکده دیده می‌شود؛ مثل قبور زرتشتیان در انتهای‌آبادی و آثار باقی مانده در مکان فعلی تله سی یژ از محل شاه‌نشین قصر شاه میران از امیران عرب.

 

بیشتر بخوانید: معرفی آبشارهای نزدیک تهران

 

به گفته اهالی دهکده، در ارتفاعات کوه پس قلعه سنگ‌نوشته‌ای وجود داشت که در زمان جنگ جهانی دوم روس‌ها متن آن را که به زبان آشوری بود ترجمه کرده‌اند. این روستا در ارتفاع 2هزار و صدمتر واقع شده است و نام قدیمی آن دربند علیا بود.

 

اهالی روستای پس‌قلعه همچون دیگر روستاییان مناطق دیگر برای هر قسمت از این دره نامهای محلی خاصی نظیر تنگه‌دربند، توده، بالامحله، پس‌سنگ، آبشاربالا، دره‌عقب، خط لوله و جز آنها گذاشته‌اند.

روستای پس قلعه در نزدیکی تهران واقع شده است

دیدنی های روستای پس قلعه

از ویژگیهای بسیار مهم دره پس‌ قلعه می‌توان به چین‌خوردگی و گسلی که در ناحیۀ بالایی آن وجود دارد، اشاره نمود که باعث شده است به اشتباه این دره را به دو قسمت بالا و پایین تقسیم نمایند، حال آنکه درۀ بالایی و درۀ پایینی در حقیقت یک دره‌اند.

 

اگر از پس‌قلعه به سمت شمال حرکت کنیم، در سمت چپ خود ۵ دره، و در سمت راست خود دو دره می‌بینیم که از میان آنها تنها درۀ اوسون، در ناحیۀ چپ انشعابی اصلی و مهم به شمار می‌آید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر یک روزه به روستای وردیج

 

دره پس ‌قلعه از لحاظ عوارض جغرافیایی، دارای ویژگیهای منحصربه‌فرد و خاصی است؛ این ویژگیها در طول مسیر دره، به شکل مناطق صخره‌ای از تخت‌سنگهای ریز و درشت تا دیوارۀ سنگی و صخره‌ای با ارتفاع بسیار بلند، رودخانۀ دائمی پرآب با آبشارهای خروشان، و مناطق سرسبز با بادهای فرح‌بخش ملاحظه می‌شود. دو یال سمت چپ و راست این دره در بعضی مناطق بسیار به هم نزدیک و در بعضی از قسمتها از یکدیگر دور می‌شوند.

 

دره پس‌ قلعه به‌سبب قلۀ بلند توچال و همچنین یال جنوبی آن، که رو به سمت تهران دارد، از قدیم مورد توجه کوهنوردان برای رسیدن به این قله بوده است؛ این آمدوشد کوهنوردان و مردم گردشگر سبب گردیده است تا در این دره از پایین تا ارتفاع 2 هزار و 500 متری، شمار قابل‌توجهی قهوه‌خانه و غذاخوری برپا گردد که زباله و فاضلاب آنها انواع آلودگیها را به وجود آورده است.

 

کوهپیمایی در پس قلعه

افراد با تواناییهای بدنی مختلف می‌توانند در بخشی از این دره به راهپیمایی بپردازند. در فصل زمستان، این دره بسیار خطرناک، و بیشتر مسیر آن یخ‌زده است و باید با احتیاط از آن گذشت و از لوازم کافی برای حرکت در طول دره استفاده کرد. زمان پیمودن طول این دره بسته به توانایی کوه‌پیمایان، از دو تا ۳ ساعت متغیر است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.