2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روستای سنگان؛ گرینه ای برای سفر یک روزه تهرانی ها

روستای سنگان؛ گرینه ای برای سفر یک روزه تهرانی ها

روستای سنگان کجا است؟ از تهران چقدر فاصله دارد و چه دیدنی هایی دارد؟

دوات آنلاین -یکی از روستاهای جذاب اطراف تهران که برای سفر یک روزه و پیک نیک می تواند گزینه جذابی باشد روستای سنگان است که در ادامه راهنمای سفر به آنجا را می خوانید:

 

روستای سنگان در بخش کن

همشهری نوشت: برای اهالی پایتخت، تصور اینکه با حداکثر 2ساعت فاصله‌گرفتن از شهر، شلوغی و آلودگی را بدهند و به جایش طبیعت زیبا و هوای تمیز بگیرند، رؤیایی و جذاب است. برای تحقق این رؤیا، پیشنهاد می‌کنیم سفر به روستای سنگان، یکی از چند روستای بخش کن در استان البرز را تجربه کنید.

 

سنگان، نسبت به روستاهای اطرافش مساحت بیشتری دارد و نامش با دارا بودن 2پدیده مهم، در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران ثبت شده است. یکی آبشار سنگان که این روزها یخ‌زده و منظره زمستانی جالبی ساخته و دیگری چنار هزارساله است که در امامزاده‌قاسم سنگان سرپا و به نمادی از این روستا تبدیل شده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی روستاهای اطراف فیروزکوه برای سفر یک روزه

 

این روستا مقصد جذابی برای گردش یک‌روزه است؛ جایی که در فصل‌های مختلف می‌توانید در اقامتگاه بومگردی روستا بمانید یا در گوشه و کنارش کمپینگ کنید؛ روستایی که نامش از «سنجان» آمده است. برخی از اهالی معتقدند در قدیم طایفه‌ای به نام «سنجانی» در روستا زندگی می‌کردند. بعضی دیگر هم نظر متفاوتی دارند و معتقدند سنگان یعنی جایی که در آنجا سنگ زیاد است.

روستای سنگان در کجای تهران واقع شده است

آدرس روستای سنگان

روستای سنگان در 20  کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه های قله پهنه حصار است. دسترسی به روستای سنگان سخت نیست برای رسیدن به این روستا با خودروی شخصی باید از میدان دوم شهران به جاده کوهسار بروید و از آنجا وارد جاده امامزاده داوود شوید.

 

بعد از ۱۰ کیلومتر سمت چپ جاده تابلوی راهنما مسیر  رسیدن به سنگان را به شما نشان می دهد.

روستای سنگان چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های روستای سنگان

این روستا به آبشار بلند ۳۰ متری اش معروف است؛ آبشاری که البته با ۲ ساعت پیاده روی از  روستا در مسیر کوهستانی به آن می رسید. تابستان ها اطراف آبشار حسابی شلوغ و روزهای سرد  منظره آبشار یخ زده و قندیل ها چشم نواز است.

 

گشت و گذار در روستای سنگان با رفتن به مقبره امامزاده قاسم(ع) حال و هوای متفاوتی می گیرد. چند امامزاده و تکیه تاریخی در ۴ محله این روستا وجود دارد که هر یک از اهمیت و قداست بالایی برخوردارند.

 

در همین زمینه: روستای پس قلعه کجای تهران است

 

در این میان امکانات رفاهی متعددی در اطراف امامزاده قاسم (ع) در سنگان بالا ساخته اند.

 

قله پهنه حصار یا به زبان محلی ها قله پهنه سار یکی از محبوب ترین قله های البرز برای کوهنوردان است.

 

در اطراف فضای دشت و کوهستان سنگی منظره زیبا در اینجا ساخته و نقل است که در گذشته، اهالی روستای سنگان و اطراف بعد از برداشت محصول دسته جمعی به پهنه سار می رفتند.

چگونه به روستای سنگان برویم

چنار هزار ساله سنگان

چنار هزار ساله سنگان که به نام چنار امامزاده قاسم(ع) هم شناخته می شود، در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران ثبت شده است. تنه و شاخه های قطور این چنار تاریخی توجه گردشگران را به خود جلب و موقعیت عکاسی برای گردشگران را فراهم می کند.

 

روستای سنگان که در محدوده استان البرز قرار دارد در چند محله به اسم های سنگان پایین سنگان وسط میان محله سنگان بالا محله سر باغ دره و سنگان نو تقسیم می شود که به سنگان پایین ده پایین هم می گویند و قدیمی ترین محله روستا هم به شمار می آید.

 

هنر حصیر بافی و صنایع دستی جزو جاذبه های هنری این روستا و البته محل درآمد بسیاری از روستاییان است. سبد سنگونی یکی از محصولات مخصوص مردم روستاست که نامش برای علاقه مندان به صنایع دستی آشناست.

 

حتما بخوانید: راهنمای سفر یک روزه به روستای وردیج

 

روستاییان سنگان بیشتر به شغل کشاورزی و باغداری مدرن مشغول هستند اما در کنار ساخت محصولات ،حصیری، دستی هم در تولید سبزی و ادویه خشک مثل نعناع، پونه و گلپر دارند. در جاهای مختلف روستا گیاهانی مثل سماق، گلپر و زرشک دیده می شود.

 

گورستان تاریخی سنگان یکی از مکان هایی است که شاید در کمتر روستایی چنین جایی پیدا کنید نوشته های روی سنگ های مزار ویژگی تاریخی دارند و محلی ها می گویند قدمت بعضی سنگ نوشته ها به ۵۰۰ سال و ۲۰۰ سال می رسد.

 

در سنگان میانی یا همان میان محله یک تکیه تاریخی وجود دارد که محل برگزاری مراسم مذهبی اهالی است این تکیه نه تنها پایگاهی فرهنگی در روستا محسوب می شود بلکه از نظر تاریخی هم ارزش زیادی دارد و از دوران صفویه باقی مانده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.